cleo
Har ett olivträd i mitt kallväxthus, som är ca 1 m högt. Är det ngn som vet hur jag bäst skall övervintra detta, det är första året jag har det.
Är det bäst att ta in det eller kan jag isolera det och låta det stå där över vintern? Bor i zon 2. Tacksam för tips! rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Emma
Hej.
Jag har själv inte lyckets särskilt bra med mina olivträd, de har dött under vintern.
Jag kan bara säga vad jag har hört.
För att trädet ska blomma nästa år ska det ha minst en veckas kyla, tror att det skulle vara frost. I övrigt tror jag på lite vatten ljust och svalt kanske +5 grader.(ren gissning)
Hälsningar Emma
kristerh
Svalt o ljust sägs det, men jag har mina i vanlig rumstemp med blomlampa
och så ska de skall vattnas mindre på vintern.
krister
Smekajsa
Jag förvarar mitt Olivträd i förrådet.
Svalt och svagt dagsljus men det överlever ....
Carex
Frostfritt har jag hört är alldeles nödvändigt och livsviktigt för olivträdet!!!
Jag har min planta på min inglasade balkong som ligger sisådär runt tio- femton grader.
Nästan ingen tillskottsbelysning förutom en liten vanlig glödlampa, men det tror jag inte är nödvändigt egentligen.
Emma
Är det en myt som jag har hört att olivträdet vill ha frost under någon vecka för att blomma följande sommar?
Hur gör era träd ni som har, blommar de ändå?
Lady Hamilton
Jorå, det stämmer att olivträdet vill få lite frost. Mitt olivträd var så "nytt" i fjol så jag vågade inte utsätta det för frost, så jag fick ingen blomning i år. Men nu ska mitt olivträd få stå ute tills det kommer lite mera frost.
Sedan tar jag in det och förvarar det svalt och med belysning.
*Stintan*
Olivträdet tål ett par minusgrader men måste sedan tas in och förvaras ljust och svalt ca 5 grader under vintervilan. Detta gynnar knoppsättningen. Har man dom i rumstemperatur under vintern uteblir oftast knoppsättningen. Observera att inte alla olivsorter är självfertila + att pollinering sker med hjälp av vinden.
Har man möjlighet att låta oliven stå svalt behöver man inte utsätta den för frost.
cleo
Hej alla,
Tack för alla tips! Hmm.......alltså mycket svalt och ljust, ja var skall jag hítta det i huset över vintern, matkällaren eller förrådet då men där är lite väl mörkt, men det får kanske bli det. unsure.gif unsure.gif unsure.gif
Cleo
Richard
En olivträd kan ha en lite frost men det är svart att regulera temp i ett kallväxthus.Det är ofta inte mer än 2 minus grader,grenar dör vid 2 minusgrader och hela träd dör vid 11-15 minusgrader,men sorten är också viktig.
Leccinio och Coratina har mycket motstand mot frost men låg motstand mot sjukdomar.
Moraiolo,Frantoio ,Pendolino och Maurino ingen frost men hög motstand mot sjukdomar.
Kajsa på Sydåsen
Hej!
Vi har bytt till bergvärme och fått gamla pannrummet som övervintringsrum. Eftersom rummet saknade element, värmdes av oljepannan, är det nu svalt ca 13-16 grader. Med ett lysrör med växtljus och en timer funkar det bra men nu har jag fått spinn på växterna!
Vad gör jag? Förutom att fukta men jag kan ju inte bära iväg till badkaret varje dag då blir det för blött? Gift?

(Växterna är oliv, banan, drakblod, rumsgran, aracaria och peppar)

Undrar
Kajsa
wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Provado Plus sprayen har ett medel tillsatt som tar död på kvalster så det brukar fungera utmärkt mot spinn. OBS! det finns flera provado produkter men det är bara den sprayen som heter Provado Plus som funkar mot spinn, mina sprayflaskor köper jag på ICA så det brukar inte vara svårt att få tag på.

Provado är dock inte godkänt i sverige för att användas på ätliga växter så har du frukter på växterna som du t'änker äta så kanske du får fortsätta försöka med vatten på de växterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon