silos
Jag frågade om bönor tidigare,
men idag fann jag en buske med massor
av lååånga böndskidor med blomsterbönor.
Jag plockade massor med mig hem,
men nu undrar jag,
är de giftiga eller går de att äta kokta????

Tack för svar!
Tesa
Jo de går att äta...men som du sa...de måste kokas först
silos
CITAT (Tesa @ 18-09-2005, 13:18)
Jo de går att äta...men som du sa...de måste kokas först

Hurpass länge?
Tesa
Jaa du...det vet jag inte...bara att giftet förstörs vid kokning så om du kokar dem så de är lagoma så blir det nog bra...det är samma med alla andra bönor också..
Man kan få ont i magen av giftet men det är väl inte direkt farligt...
silos
Tack Tesa wub.gif och här skall kokas blomsterbönor smile.gif
wolkenkrabber
CITAT (silos @ 18-09-2005, 13:14)
men nu undrar jag,

Tack för svar!

du hittade en bönplanta med bönor? kan det inte varigt någon som satt dem för egen njutning? eller vad det en "vild" planta? blink.gif
silos
CITAT (wolkenkrabber @ 18-09-2005, 14:41)
CITAT (silos @ 18-09-2005, 13:14)
men nu undrar jag,

Tack för svar!

du hittade en bönplanta med bönor? kan det inte varigt någon som satt dem för egen njutning? eller vad det en "vild" planta? blink.gif

Mitt på en allmän torg fanns dessa 4 stora växter och jag tog fröställningarna mycket försiktigt och det finns massor kvar fortfarande.
Ophelia
Blomsterbönor är riktigt goda. Jag har skördat både små och stora. De mindre använde jag som brytbönor (kokade i saltat vatten), de större lät jag sitta kvar så de blev riktigt stora och därefter skördade jag och kokade och åt bara bönan invändigt. Jättegott. Kan verkligen rekommendera.

Jag odlade mina på balkong, hur lätt som helst. Ville ha insynsskydd som växte snabbt i kombination med trevlig blomning och gott att äta. smile.gif
silos
CITAT (Ophelia @ 18-09-2005, 15:31)
Blomsterbönor är riktigt goda. Jag har skördat både små och stora. De mindre använde jag som brytbönor (kokade i saltat vatten), de större lät jag sitta kvar så de blev riktigt stora och därefter skördade jag och kokade och åt bara bönan invändigt. Jättegott. Kan verkligen rekommendera.

Jag odlade mina på balkong, hur lätt som helst. Ville ha insynsskydd som växte snabbt i kombination med trevlig blomning och gott att äta. smile.gif

Jag håller med dig Ophelia att blomsterbönorna är verkligen goda smile.gif Jag hade nästan ögona i kors såå goda var dessa bönor biggrin.gif
Jag tror att jag skall gå och hämta rseten om jag hinner förran kommun gubbarna tar bort allt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon