ettenna
Hej alla! Har hittat vitlöksutsäde på Hortus på Värmdö. Sort: Thermidore. Enligt personalen där finns detta även på andra Hortusbutiker. Se var de finns på www.hortus.se.
Fick också tipset att kontakta Törnvik Frö AB i Stenhamra. De ska sälja utsäde. E-post till Törnvik: tornvik@telia.com smile.gif smile.gif
Ingrid på Västkusten
Fast man bör vara ute i Augusti hos Törnvik då så många köper där. Dock har de mkt och bra sorter!
marigt
Köpte vitlök på plantagen för att sätta nu, det stod konstigt på anvisningarna;
plantera löken på 3 cm djup.
Men visst sätter jag inte hela löken utan klyftorna?
Jag tryckte ner klyftor från 5 vitlökar hoppas det blir bra , jag gillar vitlök i nästan allt. tongue.gif
Rossi
CITAT (marigt @ 20-09-2005, 08:10)
Köpte vitlök på plantagen för att sätta nu, det stod konstigt på anvisningarna;
plantera löken på 3 cm djup.
Men visst sätter jag inte hela löken utan klyftorna?
Jag tryckte ner klyftor från 5 vitlökar hoppas det blir bra , jag gillar vitlök i nästan allt. tongue.gif

Ja, det är klyftorna du ska sätta.
hulda
jag sätter klyftor från vanlig "butikslök", har aldrig haft problem med dom smile.gif
Ingrid på Västkusten
Visst fungerar det med vanlig butiksvitlök i bästa fall men resultatet blir så OTROLIGT mycket bättre med utsäde!
Och utsäde är en engångskostnad - nästa år tar man eget utsäde :-)
selekterar de största - var Din egen 'genetiker' och förädlare!

Hälsar Ingrid
grycken
Jag köpte vitlökssättlökar hos Blomsterriket (Lord Nelson), tre för 30 kr. De låg i köket ett par veckor. När jag skulle ta fram dem var de mögliga. Det blev vanlig köpelök i stället!
peppina
Tänkte odla vitlök för första gången (när det gäller odling är allt första gången för mig smile.gif ) och funderar på om det är för tidigt att plantera vitlök nu? Vad händer om den hinner titta upp innan vintern?

Om inte nu, när ska man sätta den?

Bor i skåne zon 1.
Rossi
CITAT (peppina @ 22-09-2005, 10:46)
Tänkte odla vitlök för första gången (när det gäller odling är allt första gången för mig smile.gif ) och funderar på om det är för tidigt att plantera vitlök nu? Vad händer om den hinner titta upp innan vintern?

Om inte nu, när ska man sätta den?

Bor i skåne zon 1.

Du ska sätta löken när jordtemperaturen inte överstiger 8 plusgrader så det är alldeles för tidigt här i Skåne.

Rossi
Vitlöksodlare i Skåne zon 1
Svante, zon 1
Jag bor också i skåne. Förra året satte jag vitlök i slutet av november (men då var det ju en ovanligt mild höst). Det gick utmärkt!
peppina
OJ! Ja då får jag allt hia mig lite smile.gif
krukan
Jag satte också vitlöken sent (typ november) här i skåne. Blasten hann i alla fall titta upp ca 1 dm, och slokade lite under de kallaste veckorna. Men den tog sig i vårvärmen och sköt i höjden bra. Så det är ingen fara om de råkar börja växa en aning.

Att mina vitlökar sedan var det minsta jag någonsin sett (hela löken blev mindre än den klyfta jag petat ner wacko.gif ) beror nog mer på min dåliga omsorg och ev. på att det var ICA:s lökar jag satt istället för riktigt utsäde... Men de var riktigt goda smile.gif
marigt
Har satt vitlök tidigare i år men hittade för 70% rabatt så jag köpte en till.
tyvärr så kom den inte i jorden på en gång, kan man inte plantera i kruka och sätta undan lite svalt/kallt ? ?
KURT
CITAT (marigt @ 30-11-2005, 07:52)
Har satt vitlök tidigare i år men hittade för 70% rabatt så jag köpte en till.
tyvärr så kom den inte i jorden på en gång, kan man inte plantera i kruka och sätta undan lite svalt/kallt ? ?

Så länge det går att göra hål i marken med ett spett så kan man plantera ute.
marigt
Tack, trodde det bara gick när det var mjukt i jorden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon