Full version: pepparfrukter
LottaK
Hej!
Min bror har fått massor med papparfrukt.
Är det någon som har recept på vad man kan ha dem till?
Gärna inläggningar också ... ja allt
Ophelia
Jag är inte mycket för det där med att lägga in, sylta och safta (överlåter det till kära mor). Däremot så har jag hackat ner en chili i pyttebitar och fryst ner. Tar upp en lite när jag behöver under hösten/vintern (och hoppas att den har mildrats i smaken) smile.gif
gutta
Olika sorter passar bra till olika saker. Tunnskaliga, som t.ex cayenne kan torkas och malas till pulver. Tjockskaligare sorter, som exempelvis jalapeno passar bra till inläggning eller frysning. Om mängderna inte räcker till hela burkar kan man blanda skivad pepparfukt i en pickles. Jag brukar också mixa ihop chile, vinäger, olja och kryddor till en pasta som jag värmebehandlar och sparar i burkar, typ sambal olek. Fast...glöm för all del inte att äta dem färska!
noora
http://www.ortagarden.com/ finns en del recept. Jag har provat göra habanerosås efter deras recept, det blev jättebra!
LottaK
Är tacksam för alla svar!
En härlig sida detta där man kan få så många bra råd och tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon