Full version: Pion!
mariatistel
Har köpt 2 pioner på rea. Kunde inte motstå. Vet inte var jag ska sätt ner dessa.Kan de stå i sina plastkrukor från handeln till våren eller måste de ner i jorden i höst? Har växthus. Kan jag kanske ha dom där i vinter?
Någon som kan tipsa mig?

Hälsningar Majsan sad.gif
Lady Hamilton
Jag skulle sätta ner dem i jorden nu smile.gif Klipp inte ner dem utan låt de vissna ner och täcka dem i vinter med gräsklipp eller löv.
Pioner övervintrar "under jord" och skjuter nytt på våren.
Ophelia
Såvitt jag vet så planteras pioner gärna på hösten. Det måste ju vara perfekt för dem nu. Däremot ska du se till att de får det bra och verkligen placera dem på det ställe där de ska stå. Pioner är inte så överdirvet glada i att flyttas runt. smile.gif
mamman
Måste bara följa upp denna tråd med att berätta att vi(med ytterst liten trädgårdsvana)Flyttade hela 10 pionplantor då vi skulle gräva för utbyggnad av huset. Vi visste inget om pioner annatän hur vackra de var.
Våra pioner blommade samtliga ,redan samma år.Senare fick jag höra att man helst inte skall flytta dom.
Dock har jag alltid funderat över huruvida man skall klippa ner dom eller ej när hösten kommer.
Ibland har sambon klippt ner allt med gräsklipparen och sagt att -De kommer ju upp igen nästa år! och ibland har dom fått vissna ner och självdö.
Våra pioner har dock alltid blommat...men undrar ändå vilket som är att föredra?
Vi har även en buskpion av någon sort- rosa,men den har inte mått bra sedan vi flyttade till denna tomt,blommar ibland.
Lite skötseltips vore kul,för att se om vi kunde lyckas.
Ett stort antal , vad vi tror är självsådda pioner har vi funnit på gräsmattan som vi tänkt förflytta. Hoppas det funkar även denna gång. smile.gif
Rossi
Om du inte vet var du ska ha dem än så kan du låta dem stå kvar i krukorna - allt för att slippa flytta på dem sen till våren - men om du vet var de ska stå redan nu så plantera dem. OBS! De ska ha samma djup som de hade i sina krukor.

Jag klipper aldrig ner våra. De får själva vissna ner på hösten.
Hannele
CITAT (mamman @ 19-09-2005, 08:59)
Vi har även en buskpion av någon sort- rosa,men den har inte mått bra sedan vi flyttade till denna tomt,blommar ibland.
Lite skötseltips vore kul,för att se om vi kunde lyckas.

Om er buskpion står så som de andra pionerna; så nära gräs att man kan köra över med gräsklipparen, så är det inte idealiskt. Se till att buskpionen har det soligt, kanske lite skyddat och marken är fritt från gräs.
mariatistel
Tack för alla kloka svar. Här finns en sjö av erfarenhet och råd att ösa ur.De får stå kvar i krukorna eftersom jag inte bestämt mig var jag vill ha dom. Ska göra en pionrabatt nästa år med enbart pioner.
Ha en skön höst i trädgården
Majsan biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon