LadyAdina
Nu är jag väldigt osäker... Fick en klematis 'Hakuookan' som just kommit i jorden.

* På medföljande lappen står att man ska beskära på våren till 75 cm höjd.
* På en sida på internet hittade jag att man ska beskära den vid planteringen till 2 bladpar och sedan inte alls.
* På en annan sida hittade jag att man ska beskära på våren till 100-150 cm höjd.
* Enligt annan uppgift ska jag beskära 1:a året till 40 cm höjd (vad är isåfall första året? Nu i höst eller till våren?), 2:a året till 70 cm och 3:e till 100 och efterföljande år 100-150 cm.

*förvirrad* Vågar ju inte klippa i den nu för jag är rädd att göra fel... sad.gif unsure.gif
Ophelia
Jag gick in på klematissällskapets hemsida och hittade där en perfekt beskrivning för dig:
http://www.scls.nu/forum/viewmsg.asp?id=384&ForumID=1

smile.gif smile.gif smile.gif
LadyAdina
Det var jag själv som ställde frågan där och jag var två millimeter från att sätta sekatören i växten när den kommit i jorden, men när jag hittar så många andra rekommendationer särskilt till sorten 'Hakuookan' så känner jag mig ändå orolig. Fånigt kanske, men det är min första (mycket efterlängtade) klematis så jag är väl lite extra nojig.

Bör jag alltså våga beskära den till ca 40 cm nu då? unsure.gif
Ophelia
Jag tycker att du borde kunna lita på klematissällskapets rekommendationer. Det är ju lite lustigt med blommor att det är ju inte säkert att ett skötselråd behöver vara det enda rätta. Tänk på alla de blommor som bara inte vill trots all omsorg som lagts ned på att de ska trivas smile.gif smile.gif
LadyAdina
Ja, det har du ju helt rätt i! Tänk, vad jag fjantar mig ändå! rolleyes.gif Nåja, alla förstagångsmammor är väl såna när det handlar om särskilda "bebisar"... tongue.gif

Tack för din uppmuntran! biggrin.gif
Ophelia
Skulle nog vara likadan. Det är ju en jättefin klematis. Det är ju inte roligt om de bara försvinner för en, kostar ju faktiskt en del smile.gif smile.gif

Lycka till rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon