Full version: Kvidd i dammen
Berit
För ett par månader sen satte vi i kvidd i dammen. Det var löja, mört och abborre.

Döm om vår förvåning att småfisken finns kvar i dammen, såg dem senast i dag.

Vi trodde att regnbågslaxen skulle äta dessa småkvidd som har blivit ganska stora nu.

Vet någon varför dom inte har blivit uppätna, regnbågslaxen är ju en rovfisk unsure.gif rolleyes.gif
cic
CITAT (Berit @ 18-09-2005, 17:38)
Vet någon varför dom inte har blivit uppätna, regnbågslaxen är ju en rovfisk unsure.gif rolleyes.gif

Dom har tänkt om och blivit vegeratianer, såklart. wink.gif sleep.gif laugh.gif
amaira
CITAT (Berit @ 18-09-2005, 17:38)
För ett par månader sen satte vi i kvidd i dammen. Det var löja, mört och abborre.

Döm om vår förvåning att småfisken finns kvar i dammen, såg dem senast i dag.

Vi trodde att regnbågslaxen skulle äta dessa småkvidd som har blivit ganska stora nu.

Har ni regnbågslax i dammen ohmy.gif ???
Vad är det för damm?
Inte heller löja, mört eller abborre överlever väl i vilken damm som helst!

Nåväl, ni har en damm för fisk, den saken är klar biggrin.gif .
Två anledningar till att småfisken kan överleva, hittar jag.

För det första finns det säkert platser i dammen där småfisken kan vara men laxen är för stor för. För det andra matar ni väl laxen? Så den kanske helt enkelt är mätt.

Dessutom, småfisk håller ihop i stim. Från början kan de vara ganska "orädda"/okloka. Men de gör bara samma misstag en gång. Har de sett några kamrater bli slukade av laxen, vet de att de ska akta sig för lax!

Så tänker jag, rent spontant. kanske finns det nåt som stämmer för er, era fiskar, och er damm, i mina tankar smile.gif
Berit
Tack amaira!

Du har ett mycket logiskt tänkande. tongue.gif
Visst finns det platser i dammen där småfisken kan gömma sig, men löjorna simmer ju uppe vid ytan så dem måste laxen se varje dag.
Visst matar vi laxen varje dag med fiskpellets, dessutom tappar vi i 10 000-20 000 liter vatten från sjön varje vecka och där kommer det ju mycket mat med. Visst kan det vara så att dom är mätta. Dom har i alla fall vuxit väldigt mycket på den här tiden vi har haft dem.

Så tänker jag på all odlad fisk som planteras in i sjöar, visst äter dom småfisk bl.a.,åtminstone så småning om.

Vi satte i regnbågarna veckan efter midsommar och strax efter, dessa småkvidd men kanske inte regnbågarna har fattat än att det är mat sleep.gif .

Kommer ihåg att det var 4 st löjor vi satte i och alla finns kvar. rolleyes.gif
Kalle Mandelstam
Hur stora är regnbågarna? Regnbågarna brukar gå över till fiskdiet först när de är ca 35-40 cm stora. Innan dess käkar de larver, märlor och sländor o sånt gött. smile.gif

/Kalle
Berit
De största är upp till 1/2 metern, väger 1.5 till 2.5 kg så 30-40 cm har de passerat rolleyes.gif
Kalle Mandelstam
Ja då kan det ju inte bero på att de är för små... Men att de är för mätta tror jag inte heller på då fiskar inte har nån reell mättnadskänsla. Kommer det nåt i deras väg som triggar huggreflexen så spelar det ingen roll hur mycket de har i magen. Om de sväljer sen är en annan femma...

Nä, du verkar helt enkelt ha fiskkräsna bågar..smile.gif Och kul e väl det!

smile.gif
Kalle
Berit
Tack Kalle för ditt svar.

En sak till: Vår granne har fyllt jämna år och har fått i present av oss att dra upp den första laxen. Hur blir det då om en lax ur familjen försvinner ur dammen, blir de kvarvarande vaksamma då och kanske inte nappar alls? unsure.gif
Kalle Mandelstam
Det där att fiskar blir krokvana och sånt ska man nog ta med en mycket stor nypa salt. Man har gjort studier då man har märkt fisk och sedan har det visat sig att många fiskar har blivit uppfiskade många gånger (put&take förstås..), ibland flera gånger samma dag.

Jag tror inte dina resterande bågar kopplar förlusten av sin familjefrände till något fuffens från er sida. Om de kopplar något överhuvudtaget. smile.gif Nä nu var jag dum mot dem.. förlåt.

smile.gif
Kalle
Berit
Det ser ju lovande ut tongue.gif med de här studierna som har gjorts. Det kommer att visa sig.

7 av våra kamrater ska få fiska upp varsin lax, 1 skall husbonn ta, resterande 2 får vara kvar i dammen över vintern, får se hur dom klarar sig. rolleyes.gif

Fisket påbörjas i månadsskiftet oktober/november.
Kalle Mandelstam
Fin tid för laxfiske:) Man blir lite sugen själv, haha!

Hur länge har de gått och växt till sig? Regnbågar växer väl rysligt snabbt gör de inte det?

smile.gif
Kalle
Berit
Ja, visst är det en bra tid för fiske, vattnet blir kallare och isen lägger sig.

Laxarna sattes i veckan efter midsommar, så vi har haft dem i c:a 3 månader.
Längden var ungefär 3 dm på varje fisk. 10 st fiskar vägde 12 kg. Så de har växt med en rasande fart. Röda och fina
biggrin.gif

Välkommen hit Kalle, ser först nu att du är ny här wub.gif
Här kommer du att trivas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon