Pialina
18-09-2005, 17:19
Hej!
Jag har några frågor som jag hoppas få hjälp med
Hur övervintrar man Dahlior på bästa sätt? När ska man ta in dom?
Och hur övervintrar man Flitiga lisor på vintern, mina brukar sakta tyna bort.
Pialina
Man gräver upp knölarna när frosten tagit bladen, förvara dom i en spann, eller svart plastpåse med nerrullad kant, lägg dom i mycket torvmull.
Förvara i ett svalt utrymme + 2-5 grader, gärna mörkt, helt torrt.
Flitiga lisa har jag aldrig övervintrat, kanske någon annan vet.
Vad jag har förstått så är flitiga lisa en sommarblomma/slit-och-släng-blomma som det inte är någon större idé att spara på.
Men sök här på odla och se om du hittar något matnyttigt!
evelina
19-09-2005, 05:41
Hej!
Du kan ju ta frön ifrån Flitiga Lisa och förgro dem i Februari, så gör jag och dem blir jättefina.
Jag hakar på den här tråden och frågar:
Kan jag förvara dahliaknölarna i kylskåpet över vintern.
lilla mamma
19-09-2005, 09:56
Förvara dahliorna som potatis. Visst går det att övervintra både rosenlisor och vanlig lisa. Ha den i ett ljust svalt fönster och akta både spinn och löss. Vattna varsamt, vill gärna annars ruttna. Ta kanske sticklingar som dubbel försäkran. Anita
För ca 14 dgar sedan tog jag upp knölen till min "jättedahlia" och lade den i en plasthink fylld med torv.
Den ska övervintra i min dotters garage, frostfritt men kallt.
I dag berättade dottern att knölen börjat gro!
Vad gör man? Klipper bort det gröna eller låter det ske som sker?
lilla mamma
14-10-2005, 18:58
Låt den vara, den fattar snart vinken att vintern kommer
Jag brukar behålla mina flitiga lisor över vintern och när våren kommer klipper jag ner dem totalt och använder alla delarna som sticklingar och kastar då moderplantan som brukar vara ganska ful vid det laget..
swe_gittan
19-10-2005, 10:09
CITAT (Pialina @ 18-09-2005, 18:19)
Hej!
Jag har några frågor som jag hoppas få hjälp med
Hur övervintrar man Dahlior på bästa sätt? När ska man ta in dom?
Och hur övervintrar man Flitiga lisor på vintern, mina brukar sakta tyna bort.
Pialina
Dahliorna tar man upp efter första frost natten klipper ner dom och förvarar dom i en hink eller låda i ett svalt och mörkt rum.
JAg ställer ner mina i källaren tar upp dom i feb mars häller på lite jord ger dom sen lite vatten så börjar dom sen att gro..
Hej!
Jag kan dela med mig mina dahliaerfarenheter. Jag tar upp knölarna lite innan frosten, sköljer dem, klipper ner dem så de blir "stabbiga", torkar dem och sedan lägger jag dem i en kartong. Jag ser till att knölarna ligger var för sig. Tidningspapper, kartong eller spån går bra. Förvarar dem sedan i frostfritt torrt utrymme. I maj brukar jag plantera dem direkt på friland, skåne. Ibland har de börjat gro, men det verkar inte spela någon roll.
Vivian
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.