Gåsis
När jag tittar i min rabatt efter denna sommar vet jag inte om jag kan komma på nåt som blev särskilt bra. Men vad har ni andra som blev riktigt bra och som ni inte kan vara utan nästa sommar?
Vilka perenner har ni sått som blev bra?

/Åsa
Näcken
Oj det är en del,

Mina Astrid Lindgren blommor som fortfarande blommar för fullt

Funkiorna som gör att det inte blir ogräs

Fjärilsbusken som alltid är full av fjärilar

Smultronen, smaskens och fin kantväxt

och mycket mer,

Det som inte blev bra iår var floxen, mjöldaggen förstörde blomningen.
wolkenkrabber
Jordärtskockorna, snabba, stora och ytterst fina!
Anki V
Inte en prerenn precis men det jag är mest nöjd med är stockrosen.

Av perennerna fick jag "ärva" en Gullvivsplanta från föregående ägare av bostadsrätten, en liten ynklig planta som jag planterade om och gödde lite.

Jag har aldrig tidigare sett en så stor och rikblommande Gullviva. Jag håller tummarna att den blir lika fin nästa vår./Anki
stina
Mest nöjd i år är jag med:

Doftliljorna - en rikitig långblommare
Fjärilsbusken - för fjärilarna
Silveraxet - stor och pampig (fast luktar skunk tycker jag)
Rosenflockeln - jättebamsig bifavorit

åsså många av mina kära rosor naturligtvis!!!

/Stina
Boxer
Stor vaxblomma - jättevacker
wub.gif

Mariaklockorna, Prickklockan och zinnian blommar fortfarande. om & om & om igen
wacko.gif

Stjärnglimmer - vill ha massor nästa år

Silvermartorn - Jag blev helt förälskad i den pampiga växten
Limeblossom
Har inte haft så mycket tid för trädgården i år... Men min favorit blir nog solhattarna, jättefina, såddes förra året.
Men annars så tycker jag att ettåringarna varit dåliga på att växa, inte ens ringblommorna blev till belåtenhet. Men konstigt nog blev morötterna ok, dom borde inte alls bli så fina i mitt land smile.gif
Betty
Svårt att välja en enda växt... kanske Symphyandra pendula - Elfenbensklockan, jättenöjd med årets översvallande blomning. Veronica gentianoides - Porslinsveronikan ljuvligt blekblå, Salvia pratensis
’Rose Rhapsody’ - Ängssalvia.
Och så alla rosorna förståss och klematisarna o.s.v. biggrin.gif
Ewa L
Jag är nog mest nöjd med mina riktiga "långkörare".

Löjtnantshjärtat (det rosa) slutade inte blomma förrän 2 september! De vita gav upp för länge sedan.
Storklockorna, framförallt de vita, har blommat oupphörligt sedan det begav sig och de ser inte ut att vilja ge sig. Har planterat två olika dubbla, vita nu i höst. De är jag spänd på till nästa säsong. Den blå är också fin, men har inte alls blommat lika länge.
Likaså Vitpyttan och Purpurklätten har blommat ooootroligt länge, och ser inte ut att ge upp förrän frosten tar dem.

Har nog inte varit missbelåten med några blommor i år, varken perenner eller annueller.
Gåsis
Oj, vad det verkar ha gått bra hos er biggrin.gif Här var våren så sen och det enda som blommat hela sommaren är astrantian. Kärleksört och sköldpaddsört kommer jag inte att se tillstymmelse till blommor på. Men riddarsporren blev faktiskt riktigt bra.

Men Betty, ska Symphyandra pendula gå hos dig? Den är snygg, kanske vill den i zon 7 om man inte berättar var den växer.

Fortsätt gärna berätta, tänkte kanske jag kunde få lite tips inför nästa års sådd.

/Åsa
Betty
CITAT (Gåsis @ 19-09-2005, 08:42)
Men Betty, ska Symphyandra pendula gå hos dig? Den är snygg, kanske vill den i zon 7 om man inte berättar var den växer.

Jag har en del "som inte ska gå hos mig" - men det har jag inte talat om för dem! biggrin.gif
Vet flera här omkring som har Symphyandra pendula.
Gillan
Jag har så många favoriter att det är näst
intill omöjligt att peka ut nån.
Men jag är otroligt imponerad av de två pyttesmå klock-
rankor som jag (efter misslyckad frösådd i år),
löpte på OBS.De köptes i mitten av Juni
och täcker nu ca 6kvadrat och är helt översållade
med klockor.
Ricinen som jag frösådde är ju också fantastisk förstårs.Den
är ca 2m åt alla håll och därför ganska malplacerad där
den står mitt i en rabatt laugh.gif laugh.gif ,men imponerande är
den ju ändå wub.gif
Ludvig Johansson
Jag är glad för min skugglilja som nu blommar med vita blommor med lila prickar. Ser rätt udda ut. Och sedan den lilla ingefäran Cautleya lutea som just slagit ut sina första gula blommor.
mulle
Hela sommaren blev ju en favorit.... wub.gif
Det är så grönt och lummigt.
Blommorna har varit fina ungefär dubbelt så lång tid som under vanliga, torra och varma, somrar och t.o.m. gräset på jordkällarens tak har vägrat torka i år.
Och nu har en massa vår- och försommarblommor slagit ut på nytt : Vinca, ormöga, alpklematis, julros, rödfibbla...
wub.gif
Mulle
Ewa L
CITAT (Ludvig Johansson @ 19-09-2005, 13:16)
Jag är glad för min skugglilja som nu blommar med vita blommor med lila prickar. Ser rätt udda ut.

Jag går och spanar varje dag efter min Skugglilja, som gör sin första säsong hos mig.
Det är tänkt att den skall komma upp ur de låga Ormbunkarna men än syns ingenting.
fruberglund
Har inte blommat så överdådigt här i sommar men några saker jag är nöjd med är:

Min Astrid Lindgren som blommat oavbrutet sen i början på sommaren och ännu har fullt med knoppar. Nyplanterad för i år. Såg att nån annan här var nöjd med sin också :-)

ISOP...måste vara min absoluta favorit. Köpte blandade frön med vit, blå och rosa. Sådde så jag fick 115 plantor tror jag det var. Såååå söta och riktiga fjärils och humlemagneter! Så fina när de 3 färgerna står lite blandade. Blir nog Isophäckar lite här och var i trädgården :-)

Ja, det är svårt att välja för det finns så mycket och allt är vackert på så olika sätt. Ibland är det en blomma och ibland formen på blomman eller bladverket.

En klematis jag är nöjd med och som hade vackra blommor är Niobe, så fin i både färg och form. Även Rubra som blommar nu och har fullt med blommor som ser ut som en svärm med fjärilar.

Nä, jag kan nog helt enkelt inte välja för ju mer jag tänker desto mer kommer jag på wub.gif
kryddan
Sådde broksalvia som först såg ynkliga och trista ut men väl på plats i rabatten har de varit otroliga! Sådan häftig blå färg - och jättefina till snitt.

Rosenbönorna och blomman för dagen har också frodats - på bekostnad av luktärterna tyvärr unsure.gif

Sedan har jag haft en italiensk clematis klängande i en en - och det blev himla fint wub.gif

Av perennerna är det nog mitt silverax jag är mest nöjd med i år - tycker du att det luktar skunk stina!! Jag tycker det doftar smultron jag rolleyes.gif
Margith
Sommarens favorit är utan konkurrens Morden Sunrise!!
Planterad i mitten av juni, började blomma 2 veckor senare och blommar ännu... i zon 6. Kan man annat än älska en sån ros??
Favoriten bland de själv-sådda perennerna måste vara Lammöronen som står vid fötterna av Morden Sunrise. (Mamma fick hälften av mina småplantor och mina är myyyycket större tongue.gif )
Nu får jag bara hoppas att de klarar första vintern.
Gåsis
Hm, det var som attan. Jag förstog att jag gick miste om något när min morden sunrise levde ungefär 7 dagar efter plantering. Men jag ska få en ny nästa vår och då hoppas jag den blir så bra som din rolleyes.gif

Klematis i enebuske har jag med, men den frös så hemskt i vintras så den här sommaren blev den bara två dm lång, den hade lite svårt att svinga sig i enen kan man säga wacko.gif

Fortsätt gärna berätta!

/Åsa
fiffigafrun
Mina favoriter i år är...

Ettåriga:
- Vit rosenskära. 4 st plantor som vart ca 1x1 m tillslut. Blommade o blommade på.
- Sommarljus, gaura är alltid fina.
- Ljusrosa paradisblomster

Fleråriga:
- Grekisk vädd (egensådd, blommade första året)
- Silvrig höstanemon (egensådd, blommade första året)
- Lavendel (överlever dock inte hos mig)
Blomstertanten
Mina sommarfavoriter är helt klart

Blå bergvallmo
Purpurfärgad slinger stormhatt (inväntar frömognad nu)
Styvklematis

wub.gif rolleyes.gif smile.gif
Gåsis
Ju fler av era favoriter ni talar om, desto bättre förstår jag att sommaren inte blev värst hos mig wacko.gif

Blå bergvallmon den lyckades jag bränna ihjäl eftersom jag inte var nog snabb bort med plastpåsen och vårsolen var varm sad.gif Men nu har jag fått en kapsel av Kerstin så efter jul ska här göras ett nytt försök.

Är styvklematis härdig hos mig i zon 7, den var snygg wub.gif

/Åsa

Å nu kom jag på hur den purpurfärgade slingerstormhatten ser ut. Det var den fröerna var slut till på STA.... Mmm så fin.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon