Näcken
Tja då har jag frossat i www.rosenposten.dk (tack Kerstin z5-6), www.floralinnea.se och flera sidor, men nu ska jag beställa, vad tror ni om följande:

ska ha 2-3 rosa i en rabatt, men har 4 att välja på:
Eglantyne
Heritage
Souvenir de la Malmaison
Geoff Hamilton

vill även ha några röda tillsammans, men vet inte var än:
Tess of the d'Urbervilles
L.D. Braithwaite
H.C. Andersen

och kanske en vit med
Glamis Castle

och vid sen ska det bli klätterrosor
Röd - Santana vid en vit putsad vägg
Röd - Thts jazz - verkade så läcker hos Kerstin z5-6 så den får bli vid planket

Sen ska jag ha en till vid planket men vet inte om det blir rosen
Geerbe Rose
eller en vit
Ilse Krohn Superior, men min man är skeptisk mot vita rosor.

Sen ska jag bara se om plånboken tillåter alla inköp nu, eller kanske det blir i vår.

Jag bor i zon 1, men jag vill ändå ha friska bra rosor då jag inte alltid hinner pyssla så mycket som man önskar.

En bild på en av skönheterna från rosenposten

Näcken
Om någon har någon bra röd långblommande klätterros som doftar (Santana ska visst inte göra det fast den ser vacker ut) som klarar att stå vid en östervägg med endast begränsad vattning då vi är på 3-4 veckors semester så kom gärna med förslag. Klarar Thats Jazz detta, för den ska dofa mycket?

Ska jag ha två lika klätterrosor brevid varandra eller olika röda? Fast eftersom jag tycker om "ordning" så blir det nog två lika.

Santana enl. Rosenposten
kerstin z5-6
Utmärkta val ! Jazz är en favoritros förresten -
Eglantyne
Heritage
Souvenir de la Malmaison oumbärliga

Tess of the d'Urbervilles
L.D. Braithwaite
H.C. Andersen
blir personligt tyckande ... tessan hänger med sina blommor -men doft färg o utseende mmm den är såå fin
Hc A tycker jag är lite tråkig smile.gif
LD -skulle skaffa direkt om jag kunde ha den för zonen

Ilse Krohn Superior, är LÅG -rosexpertens favvo .....

Tips
köp en aprikos ros till maken -män gillar sämskskinnsgula rosor av nån anledning ..

blink.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Näcken
Tack
Har du Santana? ÄR den tråkigt doftlös eller kompenseras det av vacker blomning.
Tror du annars att Jazz klarar läget vid väggen?

Aprikos passar inte riktigt där rosen ska stå, möjligen ljus mot rosa/vit, får fundera.

Har du förslag på annan ros än HC, fast jag kanske provar iallafall, men behöver ju prioritera lite annars blird et för många hål i plånboken.

Vad menar du med att Ilse Krohn Superior är LÅG?
Kajsa

Jazz, den är inte dum, verkar frisk. Och jag är förvånad att den överlevde
första vintern här i mellan sverige. Hos mig 1,5 m

Har H.C Andersen och den är bra, den är mycket frisk får ytterst lite
svampsjukdommar. Annars Ingrid Bergman röd ros, stilig blomma,
verkar inte heller få så mycket svampsjukdommar.
Hannele
Jazz dog, köpte den till maken wub.gif men jag tror den skulle vara planterat lite djupare.
Men roten lever; jättestor Rosa multiflora som växer mot eken, fina små nypon.
Näcken
Kajsa, är det en Jazz på bilden? Härlig blomma.

Hennele, synd att rosen dog ner, men hoppas roten tar sig.

Min man tyckte inte att det var dyrt att köpa ALLT på listan som jag kan hitta plats till i trädgården. Härligt, tyvärr får jag väl även köpa till lite kompost och gödsel också och det brukar kosta en slant, men det gäller ju att ge de små liven en bra start. Får se om vi kan låa ett släp och köra till SYSAV och köpa, har för mig att vi gav drygt 100 kr för ett helt släp bra kompost för två år sedan.
kerstin z5-6
sorry ..... ohmy.gif LÅG =Lars Åke Gustavsson -Rosguru författare till Rosor i nordiska trädgårdar del 1-2 -han har alltså Ilse som favoritros ..

Hade du tänkt dig Hc tillsammans med Tessan ? den sistnämnda är karminröd mot lila alltså

jag älskar ju Empereur du Maroc som är remonterande sammet i mörkt rött:)

Courage är en fin teros
Kajsa
CITAT (Näcken @ 22-09-2005, 07:44)
Kajsa, är det en Jazz på bilden? Härlig blomma.

Hennele, synd att rosen dog ner, men hoppas roten tar sig.

Min man tyckte inte att det var dyrt att köpa ALLT på listan som jag kan hitta plats till i trädgården. Härligt, tyvärr får jag väl även köpa till lite kompost och gödsel också och det brukar kosta en slant, men det gäller ju att ge de små liven en bra start. Får se om vi kan låa ett släp och köra till SYSAV och köpa, har för mig att vi gav drygt 100 kr för ett helt släp bra kompost för två år sedan.

Ja, det är Jazz, maken brukar säga så ska en ros se ut biggrin.gif
Näcken
Nu har jag börjat samla vad jag ska köpa, och det blir nog av Cedergrens, ligger nära och har brukar ha bra växter.

Det blir nog en Ilse Krohn Superior, trots allt, läste att Gerbe rose mest blommar på sommaren, fast den verkar ju spännande med piondoft.
Santana och Thats Jazz bil de röda klättrarna.

Det röd blir en LD och en Tess, med lite salvia till och trädgårdshibiskusen bakom. Får se om det blir ytterligare en röd isåfall en HC, eller får det vänta tills senare

Rosa blir det en Souvenir, en Eglantyne och tillsammans med dessa en Iceberg.

Kanske även en The Fairy vid terassen, men då jag inte är säker får nog även detta vänta. En Geoff Hamilton skulle okså vara trevlig där, men kanske för hög.

Nu längter jag tills att få sätta spaden i marken, fast jag tror vi förbereder lite innan och sen är bara att vänta och se.

Tack för tipsen, jag hoppas återkomma med bilder när de blommar.
Näcken
Nu är prakten nere i jorden, jag var och hämtade 10 rosor hos Cedergrens, blandade i lite björklöv och köpejord i hålet så hoppas det blir bra.

Längtar tills de blommar

rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif wub.gif
kerstin z5-6
Hjärtliga Rosgratulationer ! Du har valt pärlorna jag skulle plocka ut bland de första av alla, om jag kunde odla dem ute
I nästa liv ska jag ha rosengård i skåne -om jag inte flyttar till norra spanien i detta -nåt ska man väl göra som pensionär med

DEn här fina hösten ger dem en bra start med nererbörd i lagom mängd
Fota i vår
K smile.gif
MB1965
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-09-2005, 22:09)
Ilse Krohn Superior, är LÅG -rosexpertens favvo .....

Tips
köp en aprikos ros till maken -män gillar sämskskinnsgula rosor av nån anledning ..

blink.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

HEj

Ilse är en riktigt fin vit ros, passar utmärkt ihop med rosa eller röda roser. Jag gillar doften. Min dotter fick en sån i fjol, som hon skall sköta själv ( hon heter Elsa så det passar bra).

@kerstin: Män & sämskinnsgula (smutsgula ?¿?¿?). Så är inte fallet, det kan jag intyga som man med ca 53 rosor i trädgården. Inte en enda aprikos där inte. sämskskinnsgult pasasr bäst på torkduk till bilen biggrin.gif blink.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Färger är svårt -jag menar aprikosorange -9 av tio maskulina oar och ahar vid Jazz -röd sammet och KP Margareta, aprikosorange smile.gif Men det är en högst lokal undersökning laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon