Full version: kålfjärilslarver
ettenna
Jag har för första gången i mitt liv fått massor av kålfjärilslarver i trädgården. De äter allt. Krassen tog slut på bara några dagar. Tror jag blir tokig.
Frågan är nu: kommer larverna att övervintra hemma hos mig för att sedan - till våren - krypa ut hungriga igen.
Ngn som vet?
Kan man i så fall göra något för att slippa kräken nästa år. Jag har rivit upp alla växter de sitter och knaprar på och slängt dem i skogen.
Hjälp!! mad.gif mad.gif mad.gif
Gossen Ruda
Tjaa, larverna på växterna du slängt i skogen kommer nog att förpuppa sig så småningom och komma ut till våren som vackra kålfjärilar. Om dom nu överlever, kålfjärilslarven är nog en av fjärilsvärldens mest parasiterade. För övrigt har kålfjärilen två generationer om året varav då en övervintrar som puppa. Gäller i södra delen av Sverige, längre norrut hinner dom bara med en generation. Var gränsen går vet jag dock inte.
KURT
Även om de övervintrar så måste det ju flyga och para sig nästa vår, de "fortsätter" inte att äta till våren, utan det är nästa generation som kan ställa till skada. Man kan akydda sig med täckduk, som sluter tätt till marken (kanske inte så fint till krassen!).
UglyCute
Har du också sånna? Vi har invation, de är överallt!
Klättrar upp på husväggarna och upp i takknocken vad de nu ska göra där.... Har mördat flera hundratals nu bara på några dagar. Putta ner de i ett glas/bunke vatten, de dör ganska snabbt då. Luktar lite när de skjuter ut sin illa luktande vätska (som ska avskräcka rovdjur).
lillans
Först i början gjorde jag inget förutom att ta av angripna blad, jag tycker nämligen de är söta wub.gif men efter ett tag var jag tvungen, jag plockade dem och la i en spann med het vatten, men det är svårt att få med alla, så man får göra det flera dagar på raken, sedan sprutade jag med såpavatten, jag tyckte att det blev bättre, men då kom lössen istället sad.gif . mina grannar är bönder o de sa att de inte kommer nästa år och att de äter bara sådant som är ätligt även för oss. AKTA ER FÖR ATT TA I DEM UTAN HANSKAR; JAG HADE ONT I FINGRET EN HEL DAG AV ATT BARA TA I EN!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon