Full version: Blbrsbuske
Anki V
Kanske en dum frga och kanske fel avdelning!

Jag har funderat p att blanda in ngra blbrsbuskar i min kommande "surjordsrabatt" som sllskap till en halvdrnkt "Rodde".

P Grna rum sa dom att man skulle blanda olika sorter eftersom buskarna inte r sjlvfertila. Man skulle blanda flera olika sorter fr bsta pollinering.

Nu har ju jag runt sommarstugan massor av vilda svenska blbr. Duger dom eller mste jag nd plantera flera olika sorter av Amerikanska blbr?

mvh/Anki
Fenja
Vilda blbr lr fungera som pollinerare.
Mvh
Fenja
Big Gardener
Som Fenja skriver s fungerar vilda svenska blbr bra som pollinerare. Problemet kan vara att f bin, humlor och flugor att fatta att de ska pollinera, d de r vderberoende och hellre gr p andra, mer givande blommor, t.ex. maskrosor.

Tv olika individer av samma blbrsart eller samma slkte, Vaccinum, brevid varandra borde fungera bra ocks.
Br odlaren
hej,

Precis som Biger sger r det svrt att dressera bin. Och ven om olika Vaccinum[I] arter samt sorter kan pollinera varandra s gller det att de blommar samtidigt fr att detta skall ske.

Dessutom r det inte alla sorter av Nordamerikanske blbr eller hybridblbr som behver pollineras av andra sorter.
Anki V
Hur r det med 'Putte' och 'Northblue'.? Kan dom pollinera varandra?

r det ngon som kan och vill dela med sig av sina erfarenheter nr det gller blbr.

Jag tnkte ha bren i z 5 p en ganska utsatt plats s urvalet kanske r lite begrnsat. Av dom sorter som Grna rum presenterade s r det bara Putte som gr hgre n z5

/Anki
Jan af Lis
G till Blomkqvists Plantskolans websida:
http://www.blomqvistplantskola.com/svenska...ka/indexsve.htm

klicka dig fram till Specialiteter/Buskblbr och dr kan du lsa lite om blbrsodling i kalla zoner. Dr kan du ven kpa buskarna via postorder.

Han rekommenderar bl.a North Blue, den har jag haft i Stockholm sen vren 2003 och den ger goda br utan att frysa snder p vintern...

Skaffar du flera buskar s ta rd om plantavstnd p allvar. Det gjorde inte jag...
Anki V
Tusen tack!

Jag tnkte ha buskarna som dekoration men ger dom mycket br s r det ett plus.
Om jag kper en planta av North Blue och en av North Country kommer det att bli br d (om alla andra vilkor som t.ex sur jord uppfylls)?

Det str ju ocks att North Blue nstan r sjlvfertil, vad det nu kan innebra?

Det blir perfekt att handla hos Blomqvist det gr ju alltid att slnga ner ngon "Kanadaros" ocks nr man nd ska kosta p frakt. laugh.gif

r det ngon som vet vad Blomqvists lgger p i frakt?

/Anki
Ophelia
Kanske kan du f hjlp hr gllande blbr smile.gif

http://www.seglorabar.com/
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon