Full version: Blåbärsbuske
Anki V
Kanske en dum fråga och kanske fel avdelning!

Jag har funderat på att blanda in några blåbärsbuskar i min kommande "surjordsrabatt" som sällskap till en halvdränkt "Rodde".

På Gröna rum sa dom att man skulle blanda olika sorter eftersom buskarna inte är självfertila. Man skulle blanda flera olika sorter för bästa pollinering.

Nu har ju jag runt sommarstugan massor av vilda svenska blåbär. Duger dom eller måste jag ändå plantera flera olika sorter av Amerikanska blåbär?

mvh/Anki
Fenja
Vilda blåbär lär fungera som pollinerare.
Mvh
Fenja
Big Gardener
Som Fenja skriver så fungerar vilda svenska blåbär bra som pollinerare. Problemet kan vara att få bin, humlor och flugor att fatta att de ska pollinera, då de är väderberoende och hellre går på andra, mer givande blommor, t.ex. maskrosor.

Två olika individer av samma blåbärsart eller samma släkte, Vaccinum, brevid varandra borde fungera bra också.
Bär odlaren
hej,

Precis som Biger säger är det svårt att dressera bin. Och även om olika Vaccinum[I] arter samt sorter kan pollinera varandra så gäller det att de blommar samtidigt för att detta skall ske.

Dessutom är det inte alla sorter av Nordamerikanske blåbär eller hybridblåbär som behöver pollineras av andra sorter.
Anki V
Hur är det med 'Putte' och 'Northblue'.? Kan dom pollinera varandra?

Är det någon som kan och vill dela med sig av sina erfarenheter när det gäller blåbär.

Jag tänkte ha bären i z 5 på en ganska utsatt plats så urvalet kanske är lite begränsat. Av dom sorter som Gröna rum presenterade så är det bara Putte som går högre än z5

/Anki
Jan af Lisö
Gå till Blomkqvists Plantskolans websida:
http://www.blomqvistplantskola.com/svenska...ka/indexsve.htm

klicka dig fram till Specialiteter/Buskblåbär och där kan du läsa lite om blåbärsodling i kalla zoner. Där kan du även köpa buskarna via postorder.

Han rekommenderar bl.a North Blue, den har jag haft i Stockholm sen våren 2003 och den ger goda bär utan att frysa sönder på vintern...

Skaffar du flera buskar så ta råd om plantavstånd på allvar. Det gjorde inte jag...
Anki V
Tusen tack!

Jag tänkte ha buskarna som dekoration men ger dom mycket bär så är det ett plus.
Om jag köper en planta av North Blue och en av North Country kommer det att bli bär då (om alla andra vilkor som t.ex sur jord uppfylls)?

Det står ju också att North Blue nästan är självfertil, vad det nu kan innebära?

Det blir perfekt att handla hos Blomqvist det går ju alltid att slänga ner någon "Kanadaros" också när man ändå ska kosta på frakt. laugh.gif

Är det någon som vet vad Blomqvists lägger på i frakt?

/Anki
Ophelia
Kanske kan du få hjälp här gällande blåbär smile.gif

http://www.seglorabar.com/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon