Jag har fr ngra veckor sedan planterat vindruvor. Jag har nu lst allt jag kan komma ver om beskrning. Jag har frsttt att jag inte skall beskra i r eftersom jag hstplanterar. Skall jag lta plantorna vxa fritt nsta r?
Mitt andra problem r att alla beskrningstips jag har lst r grundade p att man skall ha lga plantor som strcker ut sig p bredden.
Jag vill att mina plantor skall tcka en vgg och ev. framsidan p min balkong. Hur lnga kan plantorna bli? Kan man lta dem vxa fritt p hjden?
sa, mlardalen zon 2
19-09-2005, 15:09
Det r lite olika fr olika vinrankor men fr det mesta gr det bra att lta dem vxa p hjden. Vilken sorts vinranka har du planterat?
Big Gardener
20-09-2005, 07:00
Det beror p vad du menar med vxa fritt p hjden. Vinrankor r klttervxter och har sledes en sjuhelsikes apikal dominans. Det betoder att de vxer starkast p hjden. Vill du ha bra druvor p den och hlla den i begrnsad form kan du inte lta den vxa fritt p hjden. Om du har lst allt du kommit ver om beskrning av vindruvor hoppas jag du har hittat ngon uppbyggnadsmodell dr som passar dig. Ett bra stt r att spaljera dem mot en vgg och d passar T-spaljering bra.
Fr vra svenska frhllanden kan jag ge dig generella beskrningstips, men som sa skriver kan det vara olika fr olika vindruvssorter. Du kommer att behva lra knna din vindruva innan du vet vilken beskrning som passar just den. Kanske r det s att den skjuter ivg utav helvete. D behver du sommarpincera den kanske tv-tre gnger.
Du gr ingen beskrning frrn du mrker att rankorna vxer ordentligt och ser friska ut. Om de gr det kommande sommar kan du pincera dem dr du vill ha dem. Ett tips r att inte lta dem vxa fr mycket de frsta ren eftersom de behver stadga. Vinterbeskrning genomfr du om du tycker det r ndvndigt tv knoppar ver den ranka som du ltit vxa ut ver sommaren. Upprepa kommande ssonger.
Vindruva kan med frdel beskras tillbaka ganska kraftigt p gammal ved om man tycker den har blivit fr grov i stammen och kommit fr lngt frn sin ursprungsspaljering.
Tack fr svaren.
Vad jag fstr p era svar s kan jag avvakta nsta sommar och se hur kraftigt plantorna vxer.
Som trdgrdsamatr s blir man rdd att man skall gra fel . Och nr det gller vindruvor s verkar det vara extra kompicerat.
Jag kommer inte ihg vad mina druvor heter men skall ta reda p det.