Full version: Lammöra
futurist
Är det nån vänlig själv som vet vad jag skall göra med Lammöronen? Jag satte dem tillsammans med lavendel runt de nyplanterade rosornas fötter.
Men jisses vad det har växt!! Det har totalt tagit överhand, den har brett ut sig åt alla håll och är ca 30 cm hög + att den blommar med höga stängler. Rosorna kämpar för livet sad.gif
Skall jag beskära den? Isåfall hur och när?
Attans attans, tyckte att det lät så romantiskt med ulliga gulliga lammöron som smyger utmed rosornas fötter. Var kom dessa mutanter ifrån?! sad.gif
Ophelia
Ryck bort dem. Glesa bort. Ja att de smyger kring rosors fötter gör de ju bara som ung planta men de blommar ju oxå och då blir de högre. Hade det varit jag så hade jag tagit bort en del av blom/fröställningarna och sparat bara några stycken. Den frösår sig så bra ändå.

Jag har själv satt lammisar i en rabatt där intentionen är att den inte ska få blomma i sådant överflöd. Räcker gott med enstaka blomställningar.
Ewa L
Jag klipper bort alla blommor på mina stora Lammöron som jag gissar att det är du har. (Stachys byz. 'Big Ears') De växer ut rejält i diameter och dör dessutom ut i mitten av plantan när de har blommat!

Däremot har jag betydligt "snällare" små Lammöron (Stachys 'Silver Carpet') och de blommar strängt taget inte alls = dör inte ut i mitten.
futurist
Tack för svaren!

Jag går ut och klipper meddetsamma. Jag trodde faktiskt att det var 'Silver Carpet' jag köpte men antingen var de felmärkta eller så var det helt enkelt jag som var förvirrad. Men en sak är säker: det är den stora modellen. Jag vågar mig på att klippa i dom, de verkar väldigt tacksamma och kommer säkert igen om det skulle vara så.
Betty
Mina 'Silver carpet' blev också gigantiska blaffor... Gallrade bort det mesta av dem och flyttade dem från solig och fukthållande rabatt till en torrare och skuggigare rabatt, där håller den sig mer i vettig storlek.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon