|
Ingen Alls
14-04-2003, 16:36
Såhär i vårtider är det klassiska problemet med de små söta lökarna; rådjur! Har någon ett bra beprövat sätt att få bort dem. Får gärna vara enkelt och kostnadsfritt, helst utan kemiska medel.
Susanne i Linköping
14-04-2003, 16:38
Titta i avdelningen "Ogräs och skadedjur", det finns många tips där.
Förutom alla div avskräckningsmetoder så kanske man kan se det lite från rådjurens perspektiv! Det finns ju inte så mycket nytt grönt att äta, har man tuggat på kvistar och bark hela vintern så uppskattas ju verkligen det första gröna som kommer upp. Och det första gröna kommer ju ofta just i trädgårdarna. Det kanske skulle fungera att ge rådjuren alternativ föda, naturligtvis med viss risk att man "matar in rådjuren"!
Hans i Mälardalen
14-04-2003, 17:21
Det var en bra ide. Ta och plantera något utanför tomten, något som är grönt samtidigt som dina lökar. Då kankse de väljer den istället och låter dina lökar vara ifred. MvH
CITAT (Ingen Alls @ 14-04-2003, 17:36) Såhär i vårtider är det klassiska problemet med de små söta lökarna; rådjur! Har någon ett bra beprövat sätt att få bort dem. Får gärna vara enkelt och kostnadsfritt, helst utan kemiska medel.  jag har två av den här sorten och de vaktar mattes växter bra Sen har vi ett ordentligt staket runt tomten ut mot skogen. 90 cm fårnät och över det ett elband (med ström i då vi har hästhage bakom trädgården).
Gör en "Runar"
I lördags var jag och köpte en rulle med 50 m stängsel, 144 cm högt för 499 kr på Harald Nyborg i Helsingborg. Ännu står rullen i garaget, men jag hoppas få staketet på plats senare i vår. Grannarna blev iallafall glada när jag berättade om mina staketplaner. Rådjuren går från trädgård till trädgård så ett stopp kommer även att göra viss nytta för grannarna. Staketet kommer ganska snart att döljas av häckar och buskage i tomtgränserna. Där det inte döljs planerar jag att plantera klängväxter. Mina frösådda Clematis macropetala är 2 cm höga så här finns resurser!
Jenny E J
15-04-2003, 08:29
Hej Har sett att vissa hänger CD skivor i snören mellan tulpanerna, ska tydligen fungera även nattetid, tror jag också skall testa, finns att köpa på radiohandel oinspelade för ca 10:- st.
Rå Ó dör. Enkelt att använda och mycket effektivt. Uno
Vi har grannar några hus bort som med alla medel försöker hålla rådjuren borta. Konservburkar, stängsel runt varje liten buske etc. Rent ut sagt skitfult! Personligen struntar jag i Tulpaner (narcisser istället) och Ginst etc. Satsar så långt det är möjligt på sådant som harar/rådjuren inte gillar. När de ändå har smaskat i sig något försöker jag tänka på vad ett av mina barn sade när jag försökte schasa bort en ekorre ur min Hassel som var full med smaskiga nötter. "Låt ekorrarna äta, du kan gå och köpa i affären, det kan inte de!" Däremot blir jag lite förb-d när fåglarna som tack för körsbären skiter ner bilen. Har alltså tagit bort sötkörsbären och har surkörsbär istället. Finns så mycket grannar som inte kan äta upp alla sina.
Jag lägger ut alla potatisskal, morotsskal o dyl. Rådjuren är förtjusta och låter bli mina växter.
Almdalen
15-04-2003, 19:49
CITAT (Nette @ 15-04-2003, 19:37) Jag lägger ut alla potatisskal, morotsskal o dyl. Rådjuren är förtjusta och låter bli mina växter. Matar du dem dagligen?? Vad händer om du hoppar över någon dag, är det inte ditt trädgårdsland som blir föda då?  Ingegerd
Ann i Göteborg
15-04-2003, 20:01
Råväck har fungerat tidigare, vet inte om det går i år.
Det här blir första våren i min egen trädgård och jag är jättenyfiken på vad som kommer att komma fram ur tulpanbladen. (Bl.a.) Men jag har ju även rådjur, dovhjortar och älgar som hälsar på så jag befarar det värsta. Jag tänker helt enkelt gräva upp mina (inte så många faktiskt) tulpanbestånd och sätta dem i krukor så jag kan ha koll på dem. Senare kan jag ju plantera dem i en mer inhägnad del av trädgården så kanske de får vara ifred. Jag tycker ju om att djuren hälsar på, men funkar det inte så får jag väl hitta på nåt annat...
Almdalen
16-04-2003, 20:34
CITAT (Wargen @ 16-04-2003, 09:36) Det här blir första våren i min egen trädgård och jag är jättenyfiken på vad som kommer att komma fram ur tulpanbladen. (Bl.a.) Men jag har ju även rådjur, dovhjortar och älgar som hälsar på så jag befarar det värsta. Jag tänker helt enkelt gräva upp mina (inte så många faktiskt) tulpanbestånd och sätta dem i krukor så jag kan ha koll på dem. Senare kan jag ju plantera dem i en mer inhägnad del av trädgården så kanske de får vara ifred. Jag tycker ju om att djuren hälsar på, men funkar det inte så får jag väl hitta på nåt annat...  Prova med att sätta Påskliljor runt Tulpanerna så får de vara ifred. Påskliljor är nämligen inte gott för rådjur. Jag har fått ha mina ifred i år! Ingegerd
Hannele
16-04-2003, 20:36
CD - går det bra att hänga upp finsk tango...??
Ingen Alls
17-04-2003, 14:38
Tackar för alla svar... Ska pröva några av dem.
Det billigaste (och mest avskräckande för både oss och dem?) är att kissa i potta och hälla ut det där rådjuren brukar traska fram. Måste ju upprepas då och då, förstås. Jag har för andra året i rad köpt Råväck vilket funkar bra än så länge men kombinerar med pottvarianten. Jag är ganska starkt revirhävdande....
CITAT (Almdalen @ 15-04-2003, 20:49) CITAT (Nette @ 15-04-2003, 19:37) Jag lägger ut alla potatisskal, morotsskal o dyl. Rådjuren är förtjusta och låter bli mina växter. Matar du dem dagligen?? Vad händer om du hoppar över någon dag, är det inte ditt trädgårdsland som blir föda då?  Ingegerd  [QUOTE] Jag har fodrat rådjuren hela vintern då det varit väldigt kallt och mycket snö. Fast då har det varit havre som grund. Självklart har jag inte slängt ut potatiskal o dyl varje dag.  Då skulle jag ha ledsnat på min egen kost.  Rådjuren har inte gett sig på mitt grönsaksland ännu och inte mina lökväxter heller. Peppar, Peppar.......
Alpiner i Halmstad
22-04-2003, 19:43
Löst hängande bärnät gör både dovhjort och rådjur osäkra. U.p.a. Bernt
Blodmjöl. Både gödslar och skyddar. Tulpanknopparna är ännu fredade med hjälp av små fiberduksvimplar doppade i blodmjöl och Ramlösa (vattnet var inte påskruvat i kolonin - fick offra min Ramlösa) trädda på små pinnar nedstuckna bland tulpanerna. Lärt av kolonigranne. Daglilja och orientalisk vallmo är pudrade med blodmjöl och än så länge går det bra. Och förra året gick det också bra. Men den j-a älgkon har jag inte hittat bot mot! Hon trampar ned allt halvvägs till Sydpolen.
Adri-Anne
23-04-2003, 04:54
CITAT (KURT @ 14-04-2003, 17:46) Förutom alla div avskräckningsmetoder så kanske man kan se det lite från rådjurens perspektiv! Det finns ju inte så mycket nytt grönt att äta, har man tuggat på kvistar och bark hela vintern så uppskattas ju verkligen det första gröna som kommer upp. Och det första gröna kommer ju ofta just i trädgårdarna. Det kanske skulle fungera att ge rådjuren alternativ föda, naturligtvis med viss risk att man "matar in rådjuren"! Tack Kurt!
Charlotte V
14-05-2003, 15:43
Möjligt (tämligen säkert) att detta tips finns under rubriken om skadedjur, men jag skriver ändå... Bor i Huddinge och är hårt drabbad av rådjur. Har med stor framgång använt mig av oasisbitar på pinne som sticks ner i rabatten - man doppar i blandning av vatten+blodmjöl+ammoniak enligt recept på paketer. Mycket billigare än Rå'o'dör eller vad det heter som ju är jättedyrt!!!
Charlotte
Ann i Göteborg
15-05-2003, 10:34
Nej, det fungerade inte den här gången - tulpanerna planterade inne i ett tätt påskliljestånd är nerätna till jordytan. Nu är det bara en tulpan kvar och den står inne i en gammaldags riktigt taggig buskros. Den blev gul. Rådjuren har gjort mig till narcissfantast och det är inte fy skam det heller
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|