|
Hej!
Jag skulle vilja köpa mig en "allt-i-ett-skrivare" för privat hemmabruk. D v s något som både kan scanna, kopiera samt skriva ut dokument och foton/bilder.
Viktigt att alla dessa funktioner finns i apparaten jag köper, och allra viktigast är att jag kan skriva ut egna foton och bilddokument i så pass bra bildkvalitet att de skulle kunna duga att rama in till tavlor.
Så, vad bör den apparat jag behöver ha för tekniska krav? Tar gärna emot tips, för detta är en djungel för mig!
Tipsa gärna om specifika apparater om ni kan, gärna prisvärda. Är inte så rik...
Och tips på bra fotopapper?
TACK, ni!
Om du skall ha en skrivare för att skriva ut foton, så tror jag att det är bättre med en separat skrivare för det. Det brukar inte vara bra att kombinera med utskrift av dokument, det blir dyra dokument!
CITAT Allt-i-ett-skrivare, Vad ska jag tänka på? Det är bättre att köpa separata apparater, om någon del skulle gå sönder.
Ok, tar till mig era tips!
Vad kan då tänkas vara en bra och prisvärd separat FOTOSKRIVARE för privat bruk?
Och bra fotopapper till den?
*Felix matte*
19-09-2005, 08:07
På fredag slutade min skrivare fungera... den hade ett antal år på nacken. Idag ska jag köpa en Canon Pixma ip 3000 på Elgiganten. Dotter har sån och den ger bra bildutskrifter och så kan man skriva på CD Viktigt när man köper skrivare, är att kolla vad bläckpatroner kostar.
pisanggoreng
19-09-2005, 08:12
Jag har en allt-i-allo som jag haft i åtminstone mer än två år. Jag använder den inte jättemycket, men den är väldigt praktiskt och har aldrig strulat. Det är en HP psc 1210.
Att skriva ut foto på egen skrivare är aldrig en speciellt bra idé tycker jag. Bättre (och billigare) att skicka bilderna till en profesionell utskrivare och få dem i brevlådan några dagar senare.
Anki på Öland
19-09-2005, 09:24
Har också en allt-i-ett som jag haft i 3 år snart, HP pcs 2210. Funkar jättebra, hittills inte varit något strul med den. Anki
HippieSpellan
19-09-2005, 10:37
något man oftast missar är kostnaden av patroner eller bläck eller vad det är för förbrukningsvaror, och tänker inte på att den som är billigast i köp förmodligen är dyrast i förbrukning. har en lexmark X 83 som ger fantastiska bilder, men en färgpatron kostar 500 kr ca.. lite beroende på vart man köper förstås.
ninnisky
19-09-2005, 11:45
CITAT (Anki på Öland @ 19-09-2005, 10:24) Har också en allt-i-ett som jag haft i 3 år snart, HP pcs 2210. Funkar jättebra, hittills inte varit något strul med den. Anki Har även jag en dito - som funkar alldeles utmärkt. Inget strul!. Skriver ut vardagsbilder bra, men i de fall jag behöver extra bra bilder, lämnar jag in. Photopapper varierar jag mellan hp Premium Inkjet glossy 280 g och inkjett satin-matt 240 g. Det tenderar numera mer åt matthållet. Brukar köpa storpack! Betalade sist strax över 2:-/ark av satin matt! Färgpatroner köper jag alltid av kvalitet, men till extrapriser, runt 300:-
GoSatta
19-09-2005, 11:58
värt att tänka på är att köpa en skrivare med separata färgkasetter, alltså en för varje färg. Vissta färger används väldigt mycket mer (som svart) och då är det tråkigt att behöva köpa allihoppa.
också väldigt nöjd med min skrivare, någon slags Hp är det. Foto utskrifterna blir väldigt bra och är kul att ha om det bara är en eller två bilder man vill få ut.
Jag har haft 3 Lexmark-skrivare (z23, z25, z612), vars patroner alla gått sönder i förtid. Vet inte varför, kanske torkade de efter några veckors inaktivitet. Har inte köpt nya patroner, utan nya skrivare, har varit lika billigt. Har en kompis med en Lexmark allti-i-ett, även hans skrivarpatroner har lagt av utan anledning. Både färg och svart, precis som för mig. Min senaste bläckpatron fick jag alltid köra "rengöring" med innan jag kunde skriva ut, så den tog nog slut pga det. Rengörningen vräker ju ut bläck på pappret.
Så, enligt mina erfarenheter är Lexmark skräp. Håll er borta från skiten.
Dessutom installerade den nyaste av mina skrivare, z612, en egen underlig printerspooler eller nåt. Värdelöst att inte använda Windows standardgrejor. Den trilskades med Adobes pdf-skrivare för mig.
Om nån av er jobbar för Lexmark, eller i allmänhet vill att jag ska sluta snacka skit om eländet, kontakta mig via PM, om jag får ett dussin bläckpatroner så kanske jag blir snällare.
För övrigt håller jag med, ju mer separat man kan hålla sakerna, desto bättre. Separat skrivare och scanner, och sen helst separata patroner för varje färg.
HippieSpellan
19-09-2005, 14:58
*skrattar* ja lexmark är i allmänhet skit.. förstår inte riktigt hur jag kunnat haft bra skrivare från dem när man hört så mkt om dem... inte för att jag riktigt förstår hur en patron kan gått sönder heller? har de börjat läka eller var det något som lossnade?på vilket sätt gick de sönder? men som sagt, lexmark har inte så bra grejjer direkt.
Skriver ut i fel färger, skriver inte ut alls = patronen har gått sönder. Defekt. Funkar inte. Paj. Trasig. Kaputt  Det som hänt är väl att bläcket torkat i spridarna, på nåt sätt. En patron jag har nu skriver exempelvis enbart i rött. Gult, grönt, blått och svart får jag inte ut alls. Har alltså en färgpatron (röd, gul, blå) och en svart patron. Hade inte kvittot, på hutlösa 299kr eller vad jag nu betalade, kommit bort vid en flytt i somras så hade jag nog försökt ta det på garantin  Men precis som vid tidigare Lexmark-haverier så kan man diskutera om det är värt bensinpengarna att åka och klaga  Har varit korkad nog att köpa skrivarna på externa köpcentra, lågt räknat kostar det nog iaf nära 100kr för mig att åka dit och tillbaks...skulle vara om jag ändå har vägarna förbi.
kristerh
19-09-2005, 15:15
jag hade oxså en lexmark som lade av efter ett tag, köpte en hp som jag inte haft några problem med och inte torkar patronerna heller iofs köper jag inte några piratpatroner längre utan bara original. Är det någon som vet om de piraterna/kopiorna som finns kan förstöra skrivaren? nån som har erfarenhet av bägge? krister
Piratkopiorna kan nog inte förstöra Lexmark-skrivare åtminstone. Däremot håller nog piratpatronerna ännu lägre kvalitet. Min kompis, med den trasiga Lexmarken, beställde från ... Inkclub tror jag, han trodde han beställde nya patroner men han beställde visst begagnade och omladdade. Givetvis gick de sönder ännu fortare än nya patroner från Lexmark.
HippieSpellan
19-09-2005, 15:19
CITAT (Pirum @ 19-09-2005, 16:14) Skriver ut i fel färger, skriver inte ut alls = patronen har gått sönder. Defekt. Funkar inte. Paj. Trasig. Kaputt  Det som hänt är väl att bläcket torkat i spridarna, på nåt sätt. En patron jag har nu skriver exempelvis enbart i rött. Gult, grönt, blått och svart får jag inte ut alls. Har alltså en färgpatron (röd, gul, blå) och en svart patron. o jisseness... förlåt, men jag sitter och skrattar så tårarna rinner.. kan förstå din förtvivlan när blåbären kommer ut som lingon.. och det måste ju gå att få returnera när de beteer sig så där.. har du pratat med kundtjänst? jag har låtit mina stå i över två tre månader och visst, då kan man behöva rengöring,men sen fungerar det... men jag rekomenderar inte heller lexmark.... förutom om man vill skriva ut röda rosor kanske*fnissar*
kristerh
19-09-2005, 15:37
CITAT (Pirum @ 19-09-2005, 16:18) beställde från ... Inkclub tror jag, han trodde han beställde nya patroner men han beställde visst begagnade och omladdade. Givetvis gick de sönder ännu fortare än nya patroner från Lexmark. Därifrån köpte jag mina oxså  fast jag tror att mina var nya, köper inget beg  inte att rekommendera alltså. krister
*Felix matte*
19-09-2005, 15:51
Nu har jag installerat nya skrivaren och testat skriva ut bild... blev bra resultat i inställning Standard , på vanligt papper. Tekniken har verkligen gått framåt, denna hörs knappt och den jobbar så fort med textutskrift att man knappt hinner blinka så har den skrivit ut en A4. Stort plus är att den också har papperskassett... då slipper man få in damm som när pappret matas uppifrån. Den gamla var 8 år, skrev sakta och lät som en tröska
Jag har en hp deskjet 5150 färgskrivare - är jättenöjd med den, skriver ut hur fort som helst.
Ophelia
19-09-2005, 18:18
Har flera omkring mig med HP alltiett av olika nummer och alla fungerar kanonbra. Själv har jag en gammal HP som är toppen trots sin ålder. Har testat Lexmark och det gillade jag INTE.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|