pisanggoreng
Hej,

Jag ska sätta upp ett 22 meter långt staket/plank.
Höjden kommer bli ca 100 centimeter på halva längden,
och 160 cm på resten. För att göra det lite enkelt för
mig hade jag tänkt mig tryckimpregnerat virke.

Men det beslutet är visst inte alla nöjda med. Fick
just höra att det är virke av sämsta kvalitet som
används till det tryckimpregnerade, och att det är
bättre att köpa "vanligt" virke och behandla det med
linolja. (Jag vill inte måla hela staketet/planket eftersom
det är så obota tråkigt.)

Vad säger ni om detta?

Själv kan jag tänka mig att det ligger någon sanning
i påståendet, men samtidigt används ju tryckt virke
med framgång på många håll.

Era erfarenheter och synpunkter uppskattas. smile.gif

(Tanken är att det ska sättas upp innan vintern
så det brinner lite i knutarna...)
Caprice
Skulle snarare säga att nackdelen med tryckimpregnerat är den tråkiga grönaktiga färgen..?
Dessutom bör detta oljas senare för att bibehållas bättre...

Jag skulle välja "vanligt" virke, och olja det... Du kan använda pigment om du vill ha någon nyans på det...
Dessutom är det billigare än tryckimpregnerat...
KURT
Om någon del av virket skall ner i marken, eller ha kontakt med marken bör dock den delaen göras av tryckat virke.
pisanggoreng
Tack för svaren.

@ Caprice: Åtminstone lite av den gröna färgen försvinner ju när man oljar in det några gånger. Fördelen är att det går så snabbt att olja in, och att man inte behöver göra det med en gång om man inte vill/orkar. Om man använder vanlig olja, hur många gånger behöver man stryka då? (Räcker det med två?) Billigare blir det förstås...

@ KURT: Ingen del kommer ha markkontakt.
uno
Föreslår att Du använder otryckt virke. Lasera det i lämplig kulör,
ev. täcklasering.
pisanggoreng
Jag är bara så oändligt trött på att lasera och måla... Erfarenheten visar att vanligt (otryckt) virke bör laseras tre gånger för att det ska bli hyfsat bra, och det lär jag inte hinna i år. Tryckt virke kan åtminstone klara sig med en inoljning det första året... Fast jag vet inte...

Fler synpunkter välkomnas... smile.gif
Caprice
CITAT (pisanggoreng @ 19-09-2005, 14:04)
Tack för svaren.

@ Caprice: Åtminstone lite av den gröna färgen försvinner ju när man oljar in det några gånger. Fördelen är att det går så snabbt att olja in, och att man inte behöver göra det med en gång om man inte vill/orkar. Om man använder vanlig olja, hur många gånger behöver man stryka då? (Räcker det med två?) Billigare blir det förstås...

@ KURT: Ingen del kommer ha markkontakt.

Om du tillsätter pigment i oljan när du oljar in staketet, så får du lite färg på det... Och det blir inte krångligare än att olja in det med bara olja...
Om du oljar in det en ggr/år så räcker det, och förlänger livsländen avsevärt. Och det är framförallt de sågade kanterna som vill ha olja, tex en spetsig topp samt underdelen...
Sommartorparn
Det beror delvis på var i landet du bor. I södra Sverige med långa fuktiga vintrar skulle jag inte rekommendera enbart linoljning. Eftersom oljan är ett vegetabiliskt fett möglar själva oljan. Dvs effekten blir å ena sidan att oljan hindrar vattnet att tränga in i trät, men hjälper möglet att få fäste. Dessutom försvinner oljan på ett år, dvs du måste för att skydda trät olja varje år, och då naturligtvis först skura bort mossa och alger. Bedöm själv om du är beredd att göra det jobbet.

Jag skulle absolut måla med någon typ av lasyr eller utebets, något som står sig i många år. Varför inte klassisk falu rödfärg? Gärna inte en målarfärg som måste skrapas innan ommålning.

Sedan är det en annan sak att du inte hinner måla innan vintern. I så fall skadar det inte att stryka på olja nu och måla lasyr nästa år. Kallpressad linolja tränger in bäst i trät. Det finns också en kallpressad linolja med inblandning av tjära, som nog har lite bättre träskyddsegenskaper, men jag är osäker på vad som händer om man sedan vill måla på den.
pisanggoreng
Tack igen för era svar.

Det är i södra Sveriges fukt planket/staketet ska stå...
Skura bort alger och olja in varje år är inget jag hade
tänkt mig... wink.gif

OM jag bestämmer mig för tryckt virke trots era ivriga
rekommendationer- kan man då måla det om något år
i valfri kulör om man tröttnat på det..? Med andra ord,
kan man få det tryckta falurött på sikt..?
Tapio
Halaj!

Har läst någonstans att man inte skall behandla tryckimpregnerat alls under ett år, minst.
Virket svettas ut ämnena det är impregnerat med.
Vad som händer vet jag inte men jag kan inte tänka mig att det kan vara en bra ide att stryka på något som sugs in i trä’t som sedan trycks ut igen av impregneringsmedlet.

Jag har en helt annan lösning; tjära! Ja, på otryckt virke alltså.

Kolla in på:
http://www.claessons.com/

//T
Johan.S
CITAT (Sommartorparn @ 20-09-2005, 12:17)
...Dessutom försvinner oljan på ett år, dvs du måste för att skydda trät olja varje år, och då naturligtvis först skura bort mossa och alger. Bedöm själv om du är beredd att göra det jobbet...

Tveksamt om linoljan försvinner ur träet, den är nämligen inte vattenlöslig. I sådana fall skulle den dunsta.
Visst brukar man få bättra på oljningen gång på gång, men frågan är om inte det snarare beror på att oljan tränger in i träet.

Stämmer att linoljat trä kan mögla. Linolja används för att hindra vatten att tränga in, samt att hindra träet från att spricka då vatten under torrperioder dunstar ut ur träet. Linolja är inget svamp och mögelbekämpningsmedel, vill man ha mögelskydd bör man man måla på Borsyra (Borax) eller liknande utanpå.

Dessvärre tycks även tryckimpregneringsmedlen numera ha ganska begränsat mögelskydd, även det har jag sett mögla.
Ett stort problem med tryckimpregnering är att man trycker in så mycket vätska som sedan dunstar ut. Tryckimpregnerat virke spricker ofta ganska mycket efter en tid.

Färg fäster normalt inte på en oljig yta, men om linoljan trängt in ordentligt så fäster förmodligen oljefärg på den då torra ytan.
Falu rödfärg är i grunden vattenbaserad, osäkert om den är särskilt lämplig att måla på en yta som tidigare är oljad, även om oljan trängt in och ytan torkat. Gissar att vattnet gärna vill ha gott om torrt trä att suga fast i.
Det har blivit vanligt att man säljer såkallad linoljeförstärkt Faluröd, då har man förmodligen använt såpa som emulator, annars skulle inte oljan blanda sig med vattnet. Kanske det är en lämplig produkt att måla staket med.

Faluröd har visst skydd mot mögelangrepp om den innehåller järnvitriol och kopparsulfat.

Gillan
CITAT (pisanggoreng @ 20-09-2005, 12:59)
Tack igen för era svar.

Det är i södra Sveriges fukt planket/staketet ska stå...
Skura bort alger och olja in varje år är inget jag hade
tänkt mig... wink.gif

OM jag bestämmer mig för tryckt virke trots era ivriga
rekommendationer- kan man då måla det om något år
i valfri kulör om man tröttnat på det..? Med andra ord,
kan man få det tryckta falurött på sikt..?

När vi frågade de "fackkunniga" fick vi svaret att man
ska vänta i tre ohmy.gif år innan man målar smile.gif
mulle
Vi hade en gammal skyddande granhäck men då stormarna började knäcka träden blev vi tvungna att låta ta ner den.
I stället byggde vi i fjol ett långt och högt plank.
Battingar, tvärslån och lister är impregnerat trä och dessutom målade med impregneringsfärg i färdig kulör. Åtminstone här finns en sådan som är avsedd just för impregnerat virke. Massor av färger att välja mellan.
Jag har också målat trädäcken med samma färg, det har hållit fint.
Brädena i planket behandlade vi med järnvitriol, vi ville ha det grått och skötselfritt.
Du kan se bilder i mitt album "öster", bild 14 och 15.

I Danmark säljs också en träolja avsedd för just impregnerat virke, också den finns i oilka färger. Men då måste du förnya behandlingen åtminstone vartannat år.

Mulle
pisanggoreng
Tack för alla svar! smile.gif

Jag har påbörjat bygget nu, och valet föll faktiskt på
tryckt virke ändå.

Mulle- ditt tips om impregneringsfärg i valfri kulör var
ju toppen! Tack för det. Och vilken mysig trädgård du/ni
har! (Tack för rundvandringen!)
pisanggoreng
Såhär blev det (från utsidan):

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon