peppina
Jag har en apelsinsalvia som växt sig riktigt lån och ranglig över sommaren (säkert 80-90 cm).

Har för mig att jag läst någonstans att den inte klarar sig ute i vinter så jag funderar på hur jag ska ta hand om den? Funkar det att ställa den frostfritt och ljust? Ska jag klippa ner den? Isåfall hur mycket?

Hoppas att någon vet!
Fenja
Frostfritt och ljust är bra!! Du behöver inte klippa ner den om du inte vill, men av förvaringsskäl kanske det är enklast att toppa den lite... Du kan ta av ganska rejält, men se till att det finns gott om blad på se grenar som blir kvar.
Mvh
Fenja
hulda
ta skott, rotar sig jättelätt och snabbt i vatten...och så kan du dela med dig tongue.gif
peppina
Ta skott låter som en bra idé. Vad ska jag plantera den iför jord när den rotat sig? Hur ska den stå sedan?

Ursäkta om det är dumma frågor, men jag är nybörjare vad gäller trädgård.. smile.gif
Ophelia
CITAT (peppina @ 21-09-2005, 16:40)
Ta skott låter som en bra idé. Vad ska jag plantera den iför jord när den rotat sig? Hur ska den stå sedan?

Ursäkta om det är dumma frågor, men jag är nybörjare vad gäller trädgård.. smile.gif

Är den som min ananassalvina så lär den knappast dö. Den rotar sig och är så lättförökad smile.gif
peppina
Jag fortsätter med dumma frågor unsure.gif

Borde det funka att göra så här: Klippa av ca 10cm toppar och sätta dem i vatten till de bildat rötter. Plantera i jord (blomjord?) och förvara inomhus. Plantera ut i vår.
Ophelia
Bör nog absolut fungera. Jag kanske tjatar om min ananassalvia och är apelsinsalvian likadan så kan du även sätta dem direkt i såjord. Har du miniväxthus så kan du ställa in dem där smile.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon