Full version: Fuchsia
alphadoe
Hejsan!
Jag är alldeles ny här och ganska nyfrälst trädgårdsälskare och har givetvis en massa frågor till Er "proffs" !
Viktigaste just nu är nog Fuchsiorna, hur gör jag med dem under vintern? Ska dom klippas ner, förvaras kallt eller varmt eller vore det lämpligast att köpa nya till våren?
Tacksam för minsta tips!
Mvh/Lotta
kristerh
Förvaras svalt och gärna mörkt, 4-10 grader är lagom och då behöver du inte vattna så mycket, de skall bara hållas lätt fuktiga,
står de ljust o svalt skall de givetvis ha mer vatten, jag lyfter dem ur krukan och ställer rotklumpen i en plastsäck eller plastpåse som jag inte knyter till, det måste komma luft till rötterna annars kan de ruttna.

jag brukar bara klippa bort det allra yttersta på grenarna, det finns de som tar bort blad o allt men som sagt så gör inte jag.
klipper man ner dem så förlorar de ju alla snygga grenar wink.gif
jag bara rensar bort på våren de grenar som man ser är döda o torra.
tar fram dem i slutet på mars eller början på april, men det beror väl på vart i landet man bor.
krister
Caprice
Förvara dem frostfritt under vintern, om det behövs pga platsbrist, eller om du vill ändå, kan du klippa ned dem... Tänk på att det du klipper bort funkar utmärkt som sticklingar!

De ska förvaras över nollstrecket, men helst inte över +5 grader, då kan de börja växa och har de då inte tillräckligt med ljus blir de väldigt rangliga.

Vidare finns det fuchsior som kan övervintras ute, främst de sorter som heter Magellanica... Det beror på var du bor, men de är ganska härdiga.
alphadoe
Tackar!
tongue.gif
Smekajsa
Jag gräver ner mina i en vintergrav i växthuset.

Funkar perfekt !!!!

Inget passande med vatten eller något annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon