Full version: Rosor
Lars Nilsson
Kan någon ge mig tips på fina,lättskötta rosor.
Förutsättningarna är följande. Röd sydväst vägg, max 2 meter
Växtzon 1 tror jag det är i Halland
ester
Klätterros? Jag har en hel rad Flammentanz utmed min veranda. Jag gör inget med dem, men de växer som ogräs. De doftar inte och de blommar inte om (gjorde det förra året, men då var allt i trädgården som tokigt) men de blommar rikligt och växer snabbt.
Mariann
Rugosa typer, de blommar hela tiden och behöver varken någon vidare näring eller bra jord, finns allt från låga till klätter varianter. Titta in på Flora Linneas hemsida så finner du massor. Jag tror de flesta Kanadensiska rosor är ursprungna ur rugosorna. Tål svinkallt också, dvs upp till minst zon 6 osså.
Jenny E J
Hej

Skulle vilja veta vilken zon du menar,
för zon 2-3 Gloire de Dijon, en klättrare, sämskskinnsgul, fylld romantisk, starkt doftande som hos mig i zon 3 har växt till 3 meter på två somrar.

Gerbe rose zon 3-4, rosa fylld doftande med vågiga blomkanter, står ganska fuktigt och halvskuggigt men växer så det knakar.

för zon 5 och andra med för den delen, underbara Rosa Helenae hybrida, vitgula enkla till lätt fyllda underbart doftande blommor i klasar, klättrar obehindrat 4-5 meter, varav 2 på en sommar i gynnsamt läge.

färgmässigt passar gula nyanser bra mot röd vägg. skaffa boken Rosor för nordiska trädgårdar av Lars-Åke Gustavsson, -fantastiskt bra

Oj missade dina begränsande 2 meter! men alla rosor går att forma med sekatören. Kanske önskade du rabattrosor?
smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Själv gillar jag buskrosen Nevada med sina mycket stora enkla vita blommor på kraftiga bågformade grenar. Blir ca 2-3m hög behöver inte beskäras mer än att man ev. gallrar ur några skrovliga fula grenar när den blir äldre. Har en huvudblomning tidigt på sommaren med massor av blommor, blommar sedan mera sparsamt med enstaka blommor under sommaren. Har röda fina grenar på vintern. Härdig till zon 6.
Kajsa
Dessa har jag i min trädgård och dom är jag nöjd med.
Går bra mot en röd vägg!
"Lucia" citrongul blir ca 1,5 m zon 3. Kom 1966
"Clair Renaissance" persikofärgad blir 1,5- 2m zon 3. Kom 1997
"Mme Plantier" vit gammalgags buskros ca 2m zon 5. 1835
blommar väldigt ca 3 veckor.
Lars Nilsson
Tack för alla tipsen, snälla fortsätt gärna tipsa mig, för jag skall bygga om en hel del på vår nyköpta tomt.
Jörgen
Jag har en hemskt fin Polyhanta ros. Den är väldigt tacksam och lättskött. Jag tror att den heter Arthur Bell. Den finns i mitt fotoalbum. Kolla. Den är också ljusgul och blommar mycket på en gång. Den blir c:a 80 cm hög.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon