Hej!
Jag undrar över en vacker blå blomma jag har i min trädgård. Ingen som har varit här och tittat har en aning om vad det kan vara. Ha tålamod, jag är nybliven trädgårdsägare!
Det finns en bild på själva blomman och en bild på ett blad i min blogg. Här är länken:
orera.blogspot.comMVH Annika
Det finns ju både höstkrokus och
tidlösa (det finns också vårblommande tidlösa!). Är man osäker så kan man skilja dem åt genom att räkna ståndarna, krokusen har tre och tidlösan har sex.
Tack Kurt!
Du var snabb! Jag var precis inne i min blogg och förtydligade att det inte är den blomman jag menar, utan en blomma som ligger längre ner i texten. Du hann svara innan jag hade hunnit ladda upp min lilla anvisning i början av texten om att titta längre ner!
Orkar du kolla en gång till? Jag skulle bli så glad då!
MVH Ánnika
Hej igen Kurt!
Vad är det för en fullständigt makalöst underbar änglatrumpet du har i ditt fotoalbum? Är det en änglatrumpet? Den är så vacker!
Annika
Den blå ser ut som mitt värsta ogräs: Bergsklint! Men lite tätare i själva blomman.
Har den lite lurviga, sammetsaktiga, gråaktiga blad?
Hm... ogräs?
Jag undrar det. Den finns bara på ett enda ställe, och är en liten buske som man kan se har blivit nerklippt tidigare. Jag tänker mig att om de förra ägarna visste att det var ogräs så skulle de kanske ha grävt upp den.
Nej den har inte ulliga blad.
Jakten på svaret går vidare...
MVH Annika
Eva i Skåne
19-09-2005, 13:39
Om det är en liten buske så gissar jag på att det är skäggbuske. Den blir minst halvmetern om den inte blir nerklippt.
Vad gäller Kurts bild så är det en spikklubba. Färgen är underbar
Jäpp, jag kände igen busken på bilderna! det är alltså en skäggbuske. Tack Eva!
Spikklubba - är inte den giftig? Vackra blommor är det sannerligen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.