Full version: Rätt färg på rosor
onlyirishbiddy
Hej!

Jag behöver hjälp!

En kollega har ett okragult hus ute vid kusten, med rött tak och grå fönsterkarmar. Lite kråkslottsliknande, väldigt vackert. Jag fick frågan vilka färger på rosor som kan passa och jag går lite bet..... Gulorange är inte riktigt min favoritfärg. Det ska vara buskrosor och de ska ha många!

wub.gif
Sommartorparn
Det ska väl inte vara så svårt. rolleyes.gif
Undvik dom gula och orangea rosorna (dom kommer att försvinna in i väggen) och välj bland dom som återstår. Jag tror framför allt på mörkt röda och vita rosor, men rosa går säkert bra det med.
wink.gif
dark_angel
jag älskar blåa rosor men jag vet om att de inte kommer i närheten av vår rabatt. mamma är inte så glad för de.
Näcken
Jag tror att vita och röda kommer att göra sig mot huset, ni har ju rött tak och sen tex blå perenner till rosorna.
Kajsa
Vita rosor vore fint, här några förslag ( som går i zon 4-5 )

Mme Plantier, Alba ros ca 1,5 m eller mer. Frisk och blommar en ggn i juli,
doftar starkt, busken blir tung av alla blommor.

Louis Bugnet, Kanadaros som blommar hela sommaren ca 1,5 m eller mer

Mme Hardy, blommar en ggn, stark doft, ca 1,5 m gammaldags ros från 1832, har köpt den i höst.

Eller denna Myskros Trier, som blir 1,5- 2 m stark doft och blommar
till frosten tar den, små rosor som den blir full av. Favoritros

onlyirishbiddy
Tackar tackar för svaren!
Det är 2 rabatter intill huset som ska fyllas, Trier låter bra till det, eller någon mörkt mörkt röd.
Sen finns det en väldigt lång rabatt bredvid uppfarten, där tror jag det skulle gå bra med oranga rosor pga att den inte ligger intil huset, kanske med Crown princess margaretha - Austin, Morden sunrise eller Westerland?
Tillsammans med lavendel och lammöron?
Sommartorparn
CITAT (onlyirishbiddy @ 22-09-2005, 14:27)
Tackar tackar för svaren!
Det är 2 rabatter intill huset som ska fyllas, Trier låter bra till det, eller någon mörkt mörkt röd.
Sen finns det en väldigt lång rabatt bredvid uppfarten, där tror jag det skulle gå bra med oranga rosor pga att den inte ligger intil huset, kanske med Crown princess margaretha - Austin, Morden sunrise eller Westerland?
Tillsammans med lavendel och lammöron?

Om dom gula rosorna ska stå så att dom inte direkt har det gula huset som bakgrund, så kan det bli mycket snyggt.
Vad gäller dom sorter du nämner har jag ingen erfarenhet, men Kerstin säger nog att dom är bra och kommer kanske med ytterligare förslag.. wink.gif
Kajsa
Något om dom du föreslog, vi bor ju båda i zon 3- 4
Crown princess Margaretha är otroligt vacker, den sägs klara zon 4
och har klarat en vinter här, blomman är tung, nickar.
Men man vet aldrig med Austin rosorna man hoppas efter varje vinter,
det är väl först efter många år man verkligen vet säkert.

Morden Sunrice blir högre än 0,5 m min är nu drygt 1 m
annars bara underbar, sprakande färger. Fryser inte ner ett dugg
eftersom det är en Kanadaros. Alla Kanadarosor blir högre och större
än vad det står här hos mig.

Westerland fryser ner hårt varje vinter, blir ingen buske här och
blommar senare delen av sommaren/hösten.
Chinatown, en annan gul är också sprakande men fryser också ner i backen varje vinter, blir lika höga 1,5 m i aug.

Här en ros som jag vill slå ett slag för

Jan Spek
Blir ca 1 m - 1.20 frisk och det bästa en zon 5 ros, den tål en massa kyla
Floribundaros. Men jag tror inte Flora Linnea säljer den, jag har 2 st
som jag hittat här i Västerås. Den är helt underbar.
onlyirishbiddy
Tackar så mycket Kajsa!

Man blir helt snurrig när man tittar på exv FloraLinneas hemsida - man vill bara ha allt, och då är det oerhört värdefullt att få råd av ni som har "verkliga" erfarenheter!!

Tack igen! biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon