Full version: Hjälp mina tomater
Fröis
Någon som har tips på hur jag kan göra med mina tomater? några har blivit lite röda men de flesta är inte mogna. Har hört att man kan ta in dem. Men ska man ta in hela krukan eller ta kvistar?
yenny
jag har plockat in ganska så många omogna... jag har lagt dom i en skål bara, dom mognar efterhand... fast du kan ta in hela kvistar också, då kan du hänga upp dom om du har nått bra ställe så får du dom ur vägen.
Fröis
tack för tipset! Ska ta och plocka in dem nu, man vet ju inte när det blir frost.
SannaLasso
Prova "Stekta gröna tomater"! Man skivar tomaterna och steker dem en kort stund på varje sida i en stekpanna. Jättegott med tex bara salt o peppar till bl.a. kött!

Annars mognar tomater och blir röda och fina (men dom blir inte direkt större) om man lägger dom på en tallrik i tex ett fönster, helst ett utan för mycket sol.
ÅsaF
Om du har plats inne så tycker jag du ska ta in hela krukan. Det funkar utmärkt att odla tomater inne. Blir bättre smak om tomaterna får sitta kvar på plantan. Sen måste du inte stressa i dig alla tomaterna heller p g a att de mognar för fort.
gammelnalle
kan trösta dig med att mina har inte heller mognat klart... (jo en del..)

men jag har de i ett (ouppvärmt) växthus och vi har redan haft 2 frostnätter... MEN det klarar växthuset av.. så jag kör på och håller tummarna korsade..

lycka till

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon