Full version: jag har problem
yenny
Jag vet inte vad jag ska göra... eller vad som är fel..
Men nån av mina katter har börjat kissa på hallmattan med jämna mellanrum...jag misstänker att det är den äldre katten (fast hon är bara 9 mån äldre) men jag vet inte för jag har inte sett vem det är.

Kattlådorna är rengjorda (inte med något starkt illaluktande) och kattsanden hålls fräch hela tiden.
Inga större förändringar här hemma heller...

Hjälp sad.gif
Fenja
Du får säkert bättre respons på den frågan här.
Mvh
Fenja
LadyG
Din katt kan ha börjat löpa, då har de en tendens att kissa lite varstans.

Eller så är det en protest av något slag.
yenny
CITAT (LadyG @ 19-09-2005, 20:04)
Din katt kan ha börjat löpa, då har de en tendens att kissa lite varstans.

Eller så är det en protest av något slag.

jag missade visst att skriva att den älsta är 12 år... den yngre alltså 11 år... ja jag har funderat över om det kan vara en protest,,, fast jag vet bara inte vad (nye pojkvännen är liksom inte längre ny.. han har varit här i ca 9 månader)

Fast jag är väl mest rädd för att hon ska vara sjuk av något slag... fast hon är annars väldigt pigg tycker jag.
Lady Hamilton
Hon är ingen ungdom.......Kolla hos veterinären, många katter får problem med njurarna
LadyG
CITAT (yenny @ 19-09-2005, 20:19)
Fast jag är väl mest rädd för att hon ska vara sjuk av något slag... fast hon är annars väldigt pigg tycker jag.

Hon kan ha urinvägsinfektion, sånt syns inte för oss lekmän men en veterinär kan ta reda på det.

Fast jag skulle nog gå med båda katterna, för säkerhets skull. Det är ju bättre att ta sina älsklingar till vetrinären en gång för mycket wub.gif
yenny
jo det verkar som att det är det jag bör göra.... ska bara samla mej inför det jobbiga att få iväg henne dit...
Det är alltid slagsmål kring kattburen sad.gif
Latmask
Om hon inte är kastrerad så är det lösning ett.

Urinvägsproblem märker man ofta på att katten försöker kissa ofta och sitter och pressar ganska länge. Oftast kommer bara en liten liten klick kiss, stor som ett mynt eller så. Ibland även blodblandad, men det behöver inte alltid vara så.

Med honor är det inte lika akut allvarligt som med hanar, men ett veterinärbesök är alltid bra. Eventuellt får man antibiotika som kanske får bukt med besvären.

Angående kattburen. Vissa katter är lättare att lura in i buren. En av mina kan klösa mig blodig utan att jag får in henne i buren men slänger jag in en räka sitter hon gladeligen där en sekund senare. biggrin.gif

En annan får jag inte in om jag inte lägger en filt över honom och lyfter in honom, det gör honom paralyserad tillräckligt länge för att han ska kunna lyftas in. Det säger sig självt att man försöker undvika att behöva åka med honom... traumatiskt varje gång.
yenny
Nu har jag äntligen tagit mej för att ringa veterinären...
Jag ska dit på fredag morgon för en kontroll.

Efter lite frågor hit och dit kom hon fram till att det kan vara beteendemönstret som ändrats...

Fast betydligt troligare med tanken på att hon är 12 (hon trodde det var den äldre katten Amanda som kissat med tanken på de andra symtomen hon har) Att hon antingen har leverproblem eller diabetes (dricker även onormalt mycker och har gått ner i vikt).

så nu är det bara att vänta och hålla tummarna... fast det känns inge vidare, det måste jag erkänna sad.gif
LadyG
Åh vad hemskt att höra sad.gif

Hoppas det går bra för kissen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon