katsan
Är det någon som kan berätta för mig vad det är för larv eller mask som äter sig igenom mina kalla-knölar. Jag hade hoppats att jag skulle få ett vackert trädgårdsland i sommar när jag satte fullt med sommarblommor i det. Vackrast skulle det bli med en stor kalla i mitten. Det kom några små, små blad i slutet av sommaren det var allt jag såg av den vackra kallan. Så nu när frost hotade och jag skulle gräva upp den så var där fullt med gångar i knölen och jag skymtade något knallgult som kröp in. Larven är ca 2-2½ cm lång och knallgul med en liten svart prick i ena änden.

Vad är det? Hur blir jag av med det? och hur kan jag skydda mina växter från att bli angripna i framtiden? Är det krukodling som gäller?

Katsan
amaira
Kan det vara knäppare-larver? De är liksom lite "hårda" också, larver av en skalbagge som heter knäppare.
De finns mestadels i gräsmark, så om du gräver rabatt/åker av en gräsmark, så finns det extra mycket larver där ett par år kanske. Senare minskar antalet, och då förstör de inte längre så mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon