Full version: Övervintring igen
katjoh
Jag har fuchsior, pelargoner, potatisblomma, lagerträd och citrusträd som jag vill övervintra. Mitt garage är ouppvärmt men där blir aldrig minusgrader fast det kan vara nära om det är riktigt kallt länge ute. Där har jag tänkt ha potatisblomma, pelargoner, citrus och lager. När de här växterna står i bara någon enda plusgrad, bör man då förvara dem helt mörkt (ställa in dem i ett skåp i garaget), eller låta dem stå i det lilla ljus som ett litet garagefönster ger, eller också kan jag hänga en lysrörsbelysning över dem (jag har en 2x18 watt till övers).
Mina fuchsior som jag köpte som pyttesmå sticklingar i våras har inte vuxit sig så stora så dem tänker jag ställa i ett svalt sovrum och behandla som vanliga krukväxter.
Jag är lite osäker på vad som är bäst för garageväxterna. Ljus eller mörker?
lagern och citrusen kan väl inte förvaras mörkt? Förra vintern stod de i köksfönstret och det gick också bra men de fick ohyra flera gånger (sköldlöss).
Tacksam om någon har råd att ge.
Fenja
*skickar upp frågan*
Mvh
Fenja
Kryddan03
Generellt kan man säga så här:
Om växten är lövfällande, t ex dina pelargoner, solanum och fuchsior:
Ju lägre temperatur (dock ej under noll) desto mindre vatten och ljus. Så de borde klara sig bättre i garderoben än under dålig belysning vid låg temperatur.

Om växten är städse-/vintergrön, som t ex citrus och lager:
Idealet är en temperatur mellan 12 och 15 grader och så ljust som möjligt. Ge dem då minimalt med vatten (1-2 dl i månaden ungefär beroende på storlek).
De kan, som du gjorde förra vintern, överleva på fönsterbrädan. Men, tänk då på att de behöver mer ljus och lite mer vatten (dock inte för mycket). Tänk också på att försöka hålla så hög luftfuktighet som möjligt omkring dem för att slippa ohyra t ex genom att duscha, ha fat med vatten bredvid eller burkar med vatten på elementet. Om du har ett fönster i söderläge där du kan stänga av elementet under och gärna ha extrabelysning är väl det "bästa" om du skall ha dem inomhus.
Ett litet PS om citrus och lager: Det är inget ovanligt att de tappar mycket eller nästan alla blad under vintern om man har dem inomhus.
Så drabbas inte av panik. Det brukar komma nya till våren. smile.gif
kiki
Men jag har en frösådd fuchsia som jag känner att jag har lite svårt att separeras från, hru ska jag göra rent konkret för att få denna lilla skapelse att klara sig tills nästa år? Till mitt förfögande har jag ett kallväxthus, en jordkällare som funkar sådär - blir inte frysgrader men förmodligan ganska nära inpå - uthus som blir svinkallt, fönsterbrädor med elaka elelement under. Vad ska jag göra?
evelina
Jag hade Fuchia sticklingar förra året som inte hade blivit vedartade så att jag kunde ha dem i jordkällaren.
Så dem tog jag hem till lägenheten fick stå på fönsterbrädan med element under och dem klarade sig fint, fast jag hade extra belysning på dem.
Så om jag vore dig skulle jag prova att göra som jag gjorde.
kiki
Jag ska testa.... Det är ju lungt värt ett försök!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon