Full version: Pion
malen
Jag har satt en pion som jag fått av min svärfar. Vet inte riktigt vilken sort men bladen var "vinröda" på under sidan. Det var första året efter flytt så den fick inga blommor. Nu har min folkskygga granne försökt sätta syren, givetvis inne på vår tomt och har lyckats gräva i pionen så jag tänkte flytta den igen.

Klara den det? Rotklumpen var skadad av spadtag och busken rejält nedtrampad. Men jag hoppas den går att rädda.
Vilket är det mest optimala läget för en pion egentligen?
Kajsa
Har själv en syrenhäck och den skjuter skott runt med tiden, inget bra ställe för en pion, flytta den igen. Sätt den 1.5 m avstånd från buskar/träd,
öster och västerläge är bra, ca 6 tim sol, näringsrik jord, släng ner några nävar benmjöl i gropen nu i höst. Den tar sig säkert, och kan börja blomma om 2-3 år.
Keya
sätt inte för djupt bara,då blommar den ej.
Kakaduan
Kan du inte kalka grannen? smile.gif

Själv skulle jag bli skogstokig om någon gjorde sådär!

Kakaduan
MB1965
om grannen gräver på din tomt är det läge att ta ett snack. Och sätta upp ett staket.
malen
Nu har jag satt den i väster på behörigt avstånd från tokiga grannar (de fick flytta sina syrener) wacko.gif . Hoppas på lite tur. Jag fick knoppar i år men de torkade in och bladen blev fläckiga. Men det kan kanske har varit för lite sol där den stod. Myrorna gillade den i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon