Full version: Vitlök i hink
kryddan
Jag vill så gärna odla vitlök, men alltid kommer det någon käpp i hjulet... Nu flyttar vi i oktober och jag lär varken hinna eller vilja dra igång med ett nytt köksland på nya stället redan i höst.

Frågan är då - kan det gå att odla litegrann i rejäla murarhinkar?

Jag kommer bo i zon 1 och det finns ett inglasat uterum man kan sätta hinkarna i om det verkar bli för kallt för hinkodling.

Vad tror ni???? unsure.gif
Eva i Västerås
Man kan ju odla tulpaner och påskliljor i krukor, så varför inte?
Jag skulle nog försöka.
kryddan
Jo... fast tulpaner lyckas jag ju iofs aldrig med sad.gif I år har jag bestämt mig för att inte ge efter för frestelsen att köpa lökar - jag har slängt mina misslyckade försök för många år i rad nu wink.gif
silos
Jag har stoppat vitlöksklyftor i mina blomsterkrukor och när det gröna kommit upp så har jag använt det i maten smile.gif
Susanne i Linköping
Glöm inte dräneringshål i hinkarna, bara. Vitlök gillar inte att ha det alltför blött om fötterna.
kryddan
Jag tänkte ta de murarhinkarna som jag nu har tomater i och där har jag rejäla dräneringshål en liten bit upp på sidorna och så lecakulor/grus upp till dräneringshålen. Borde väl funka för vitlök också unsure.gif

Det är gott med vitlöksgrönt Silos, men jag vill ha hela vitlökar också
smile.gif
sanna
Varför har du dräneringshål en bit upp på sidorna, kryddan? Är det bra?
Flyttar förresten också i oktober och har ett sådant hiskeligt bestyr med hur jag ska få med mig mina rara små kryddor... wub.gif
Susanne i Linköping
Dräneringshål en bit upp med leca upp till hålen har man för att det ska bli ett litet vattenmagasin i botten. Så gör jag med och jag tycker det funkar ganska bra även om det kan vara svårt att fylla på precis lagom mycket vatten, det rinner lätt över genom hålen. Fast det gör förstås inte så mycket. smile.gif
sanna
Aha, då förstår jag!
Tack, Susanne! smile.gif

Förresten, en annan vitlöksfråga: den vitlök jag satte för bara några veckor sedan har redan tittat upp en bra bit! Det har varit en varm september och så satte jag nog lite för tidigt i år också. Den längsta blasten är väl uppåt decimetern. Ska jag knipsa lite eller låta frosten ha sin gång? Hur gör ni andra?

(har alltså inte satt dem i den trädgård som jag nu flyttar ifrån, ifall någon undrar... wink.gif )
rosita
CITAT (sanna @ 24-09-2005, 15:21)
Aha, då förstår jag!
Tack, Susanne! smile.gif

Förresten, en annan vitlöksfråga: den vitlök jag satte för bara några veckor sedan har redan tittat upp en bra bit! Det har varit en varm september och så satte jag nog lite för tidigt i år också. Den längsta blasten är väl uppåt decimetern. Ska jag knipsa lite eller låta frosten ha sin gång? Hur gör ni andra?

(har alltså inte satt dem i den trädgård som jag nu flyttar ifrån, ifall någon undrar... wink.gif )

Förra året i september satte jag mina vitlöksklyftor och de tittade också upp innan vintern. Jag trodde inte det gjorde så mycket, men det blev inte mycket till vitlök där inte! Det ville hela tiden bli topplök på dem och de växte inte mycket. När jag skördade var de en tredjedel så stora som de blev förra året när jag satte dem i april! Man ska nog inte sätta dem förrän precis innan frosten, åtminstone ska det ha blivit riktig höstkyla!
Jag väntar nog till våren. rolleyes.gif
kryddan
Precis som Susanne skriver så är det smart att ha dräneringshålen en bit upp för att få ett litet vattenlager! Det rinner alltid över för mig med men det gör ju inget - iallafall inte om man inte har krukan på en balkong unsure.gif

Jag lär stå med flyttkartonger överallt en bra bit in i november, så det är bara bra ju senare jag vågar plantera vitlöken blink.gif
eugenia
Jag har odlat vitlök i vanliga blomkrukor inomhus. Tryck bara ner en klyfta i varje kruka. Vitlök är lättodlat.
*Felix matte*
CITAT (eugenia @ 30-09-2005, 00:04)
Jag har odlat vitlök i vanliga blomkrukor inomhus. Tryck bara ner en klyfta i varje kruka. Vitlök är lättodlat.

Så har jag också gjort men jag fick bara grön blast... den var god enl vilöksälskarna. tongue.gif

Välkommen till Odla.nu Eugenia biggrin.gif
eugenia
Tack Felix matte!
Jag har för mig att det tog väldigt lång tid innan det blev något av det hela. Säkert ett halvår, men då saftiga fina vitlökar.
Ingrid på Västkusten
Vill man ha blast så kan man odla inomhus året runt. Värre med knölen - den tar ju mkt längre tid å utvecklas och snor man blast blir ju lökens storlek lidande.
Bättre å odla dem utomhus om man skall ha lök!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon