Gossen Ruda
14-04-2003, 19:01
Nu i dessa tider när man får ducka ute i skogen, växterna skjuter ju skott, kanske det passar med en bildgåta. 8 knoppar från svenska vilda träd och buskar. Vilka dådå? Observera att jag bara tittar till er då och då.
Bilderna numreras:
1 2 3
4 5 6
7 8
Rolig idé och härliga bilder Åke!
Men det är inte lätt när man bara ser så få detaljer.
Jag hoppas att ha tid att kolla lite utomhus...
Det finns faktiskt en bok för identifiering av träd och buskar, bara med bilder på knoppar. Jag köpte den på bokrean för ca 10 år sedan (en fransk författare om jag minns rätt). Men för att det är ju lättare om man ser lite mera av resp. gren, tex ev taggar och tornar, samt färg på barken.
Kompettering, bokens orginal är på tyska:
"Godet, Jean-Denis
Titel Knoppar & skott : vanliga träd och buskar i Europa under vinterhalvåret : en bestämningsbok för 150 vedartade växter / J.-D. Godet ; översättning: Klaus Vollbrecht
Utgivning Stockholm : Bonnier Fakta, 1984
Omfång 428 s. : ill.
ISBN/ISSN 91-34-50458-3
Original Orig:s titel: Knospen & Zweige der einheimischen Baum- und Straucharten"
Annika i Korsholm, Finland
15-04-2003, 06:07
Jag har nog ingen aning om vad de flesta är men här är några förslag i alla fall:
2: al
3: ask
4: björk
5: måbär
Ettan var ju väldigt vacker. Blir intressant att få veta vad det är!
Femman, måbär, ribes. Vi brukar säga vilda vinbär. Men jag vet inte om det är samma sak?
Vilka fina bilder, Åke! Men oj vad lite man kan om knoppar.
Man ser väl inte knopparna för alla träd, kanske....
Jag gissar också på att ettan är en hassel och tvåan en al. Sen tror jag att 5 är asp och 7 är ek. Och om åttan är rönn, vad är då sexan? Eller tvärtom... Björk måste ju bara vara med!
Louise i Göteborg
15-04-2003, 08:07
Kan 8:an va en rönnsumak tro?
Fialotta
15-04-2003, 17:12
Måste va med och gissa här...
står en rönn utanför mitt ena fönster och
den ser ut som 4:an och 6.an vide...
ska bli spännande och höra facit!
abborrmaster
15-04-2003, 17:14
sexan e ju solklar vide...
Men trean! Trean! Jag har sett den nånstans... i nån skog... éller äng.... nån gång.... tusan.... jag måste kunna..
....men kan inte!
Gossen Ruda
15-04-2003, 17:32
Det tar sig som gubben sa som hade eld i håret. Då tar vi lite facit.
1. Givetvis hassel med honhänge. Lite märkligt med tajmingen där. Hanhängena släpper oftast pollenet långt innan honhängena visar sig. Framför allt tycker jag honhängena behöver solsken för att visa sig. Lite frusna kanske.
2. Al. Omisskännlig med det lila vaxlagret eller vad det nu är.
3. Ask. Märklig knopp faktiskt. Jag får intryck av en älgklöv.
4. Björk.
5. Asp.
8. Ek.
Det var dom som fått rätt namn än så länge. 6 & 8 kvar. Nån har varit och nosat på rätt svar på den ena men än är det inte helt rätt.
Men Åke, det är väl sjuan som är ek!
Gossen Ruda
15-04-2003, 17:55
Givetvis. Det är feltrycksnisse som varit i farten, en ständig medarbetare till mig tyvärr.
abborrmaster
15-04-2003, 18:43
och vad menar du med att åttan e kvar?
abborrmaster
15-04-2003, 18:44
CITAT (Gossen Ruda @ 15-04-2003, 18:32)
3. Ask. Märklig knopp faktiskt. Jag får intryck av en älgklöv.
jag med, därför jag komm ihåg den... Höll på o säja klöver ju
hmm jag skrev inte ens rätt numer ser jag nu.....
Ann i Göteborg
15-04-2003, 19:59
7 = bok ?
Usch vad svårt, men roligt!
Jag är så nyfiken på facit!
Gossen Ruda
15-04-2003, 20:56
Det är bäst jag påpekar igen, 7 är ek. Jag skrev fel tidigare. Det är 6 & 8 som inte fått rätt namn än. Beträffande bok så liknar knoppen lite aspens, en lång spetsig sak men ljusbrun.
6:an kan vara en av sorbusarna, rönn eller oxel.
Oxel har väl inte ludna knoppar...?

Men åttan kanske är en oxel? Och sexan en rönn...
Cecilia-08
16-04-2003, 13:14
Jag har en Rönnsumak i min trädgård och den ser verkligen ut som 8:an.
Gossen Ruda
16-04-2003, 17:21
6:an är nästan löst nu. Nästan för att ingen direkt har skrivit rätt, nämligen rönn. Många har däremot varit och nosat på rätt namn. Men den är svår, det erkännes. Framför allt så är den delvis utslagen.
8:an är ännu svårare för det är nog inte många som lägger märke till den där den ofta står lite i skymundan i skogen. För att inte orsaka hjärnöverhettning i påsk så kommer svaret här: brakved.
Oansenlig men ändå nyttig. Bin och humlor dras till blommorna och sen äter fåglarna bären. Dessutom är den värdväxt för citronfjärilens larv. Möjligen kan larven äta på vägtornen också, men den är sällsyntare.
Ett tack till alla som vetat, funderat och gissat.
Fialotta
16-04-2003, 17:24
Tack själv...för att du kom med en rolig bildgåta....
jag säger som Brasse....jag hade fel,fel, fel
skoj va det i alla fall...ha en bra helg
CITAT (Berith @ 16-04-2003, 06:52)
Och sexan en rönn...
CITAT (Gossen Ruda @ 16-04-2003, 18:21)
6:an är nästan löst nu. Nästan för att ingen direkt har skrivit rätt, nämligen rönn. Många har däremot varit och nosat på rätt namn. Men den är svår, det erkännes. Framför allt så är den delvis utslagen.
Hoppsan!!
Gossen Ruda
16-04-2003, 20:35
Du var så snubblande nära, men dom 3 punkterna tolkar jag som tveksamhet.

Fast du hade varit inne på rönn tidigare, Cilla också. Men det här var en tävling utan priser om man nu inte räknar utökad kunskap som en belöning.
Tack!
1.är hassel kanjag säga med stärsa säker het det röda krullet är honblomman
4.är en lönn om jag ska gå på formen av knoppen
7. är trolkigen en bok det serman på don smala spettsiga knopparna
det är vad jag gissar annars kan man komma up det i en bok som heter buskar och träd
Återigen - kul bildgåta! Är det du som tagit bilderna Åke?
Gossen Ruda
17-04-2003, 07:07
Jo, det är mina bilder. Tagna 1982 när jag skulle testa ett nytt makroobjektiv till kameran. För säkerhets skull drar jag rätt svar en gång till.
1.Hassel, 2.Al, 3.Ask, 4.Björk, 5.Asp, 6.Rönn, 7.Ek, 8.Brakved.
Nu blir det nog inte mer från mig till efter påsken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.