Full version: Döda och utrota
ester
Mitt bland alla inlägg om vackra blommor biggrin.gif

Jag har en ful slänt. Två egentligen, men jag får starta med den ena. Den går ner mot min ridbana och ger hela området ett sådant fult och skräpigt intryck. Det växer gräs, ogräs och små buskar i slänten och jag försöker hålla efter med röjsåg och trimmer.
Slänten är 16 meter lång och en meter eller en och en halv hög, inte speciellt brant.

Dels skulle jag vilja veta bästa sätten att utrota på och dels få lite förslag om hur man kan få släten snygg, utan att lägga en massa tusenlappar och utan att behöva rensa och sköta om hela sommaren. Alltså en i stort sett skötselfri slänt som inte ser skräpig ut.
Hur kan man jämna till slänten utan att fyllet ger sig iväg ner på ridbanan?

Vi funderade på att bygga en ram, klä med kycklingnät och fylla med jord för att sedan klä med gräs. Var ett fint reportage om sådant i Land. Men 16 meter slänt - då behöver vi 20 kubik jord att fylla med och jag har ingen traktor.

Snälla, hjälp mig att komma på en lösning. Gärna något vilt & tokigt rolleyes.gif
KURT
Skall man inte hålla på att rensa eller klippa så kan det vara bättre att plantera något heltäckande. T ex buskar, man behöver ju inte köpa en massa plantor. Många buskar kan ju förökas med frön, avläggare eller sticklingar.

Jag tycker ofta att kommunerna planteringar i grönområden är föredömen.
ester
CITAT (KURT @ 20-09-2005, 10:28)
Skall man inte hålla på att rensa eller klippa så kan det vara bättre att plantera något heltäckande. T ex buskar, man behöver ju inte köpa en massa plantor. Många buskar kan ju förökas med frön, avläggare eller sticklingar.

Jag tycker ofta att kommunerna planteringar i grönområden är föredömen.

Håller med dig om kommunernas förträffliga anläggare. Har släkt från utlandet som bara älskar våra rondeller och vi får ofta ta ett extra ärevarv i dem så att de ska hinna fotografera laugh.gif

Ja, gärna heltäckande. Ovansidan av slänten är en grusväg som än så länge är allmän. Några höga buskar kan jag inte ha pga att de skulle skymma sikten. Marktäckare däremot hade ju varit perfekt. Men vad? Det är ett ganska torrt och soligt läge, mycket sand och grus i slänten. Vi har vintergröna som växer vilt och sprider sig, men den verkar inte täcka så bra utan tillåter gräs och maskrosor att sprida sig. Samma sak med backtimjan.
Hannele
CITAT (ester @ 20-09-2005, 12:43)
Håller med dig om kommunernas förträffliga anläggare. Har släkt från utlandet som bara älskar våra rondeller och vi får ofta ta ett extra ärevarv i dem så att de ska hinna fotografera laugh.gif

Vackraste rondeller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon