Hej
Igår köpte jag två plantor som var nedsatta pga. överblomning och kanske lite dålig skötsel. Det är en Paphiopedilum och en minicatttleya.
Efter att ha läst på lite om Cattleya och fått reda på att den är epifyt är den numera monterad på ett korkstycke, är det någon som kan mer om denna?
Den andra har jag inte planterat om för jag har inte hittat så mycket om den, någon som kan?
Alla tankar, erfarenheter och kunskaper är välkomna om båda växterna!
GoSatta
20-09-2005, 10:00
dom flesta orchideerna som finns på marknande idag är epifyter (men inte all) men det är ändå inte rekommenderat att korkmontera dom om du inte har tillgång till skåp eller har väldigt hög luftfuktighet inne.
Dom planteras i krukor med bark just för att det ska lika deras vanliga klimat = väldigt fuktigt i luften. Visst går det att köra kormonterade orchideer hemma på fönsterbrädan men det är väldigt mycket mer jobb, dom måste doppas i vatten (ganska lång tid) varje dag, gärna sprayas flera gånger om dagen.
många Paphiopedilum är dock inte epifyter och trivs i kompaktare orchideejord och vill oftast inte ha lika mycket ljus.
Ingen som vet mer? Vill göra mitt allra bästa för mina älsklingar, dessutom är jag vetgirig.
Tack för svaret också
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.