Hej
Igr kpte jag tv plantor som var nedsatta pga. verblomning och kanske lite dlig sktsel. Det r en Paphiopedilum och en minicatttleya.
Efter att ha lst p lite om Cattleya och ftt reda p att den r epifyt r den numera monterad p ett korkstycke, r det ngon som kan mer om denna?
Den andra har jag inte planterat om fr jag har inte hittat s mycket om den, ngon som kan?
Alla tankar, erfarenheter och kunskaper r vlkomna om bda vxterna!
GoSatta
20-09-2005, 10:00
dom flesta orchideerna som finns p marknande idag r epifyter (men inte all) men det r nd inte rekommenderat att korkmontera dom om du inte har tillgng till skp eller har vldigt hg luftfuktighet inne.
Dom planteras i krukor med bark just fr att det ska lika deras vanliga klimat = vldigt fuktigt i luften. Visst gr det att kra kormonterade orchideer hemma p fnsterbrdan men det r vldigt mycket mer jobb, dom mste doppas i vatten (ganska lng tid) varje dag, grna sprayas flera gnger om dagen.
mnga Paphiopedilum r dock inte epifyter och trivs i kompaktare orchideejord och vill oftast inte ha lika mycket ljus.
Ingen som vet mer? Vill gra mitt allra bsta fr mina lsklingar, dessutom r jag vetgirig.
Tack fr svaret ocks