Full version: digital kamera
labarradepan
Hejsan
Jag har tänk att köpa ny digital kamera.. men vet inte vilken. Just nu har jag en hp 3,2 megapixlar o 3 optisk zoom men är lite klumpig. Jag vill självklart ha med fler pixlar o 3x opiskt zoom räcker för mig.

Vad har ni? vart köpte ni era?
Är de bra?
Castea
En sån här har jag!

Inköpt på samma ställe jag länkar till.

Fullt nöjd med kameran!
Svante, zon 1
Varför vill du köpa en ny kamera? Det blir lättare att komma med råd om du berättar vad du har för kamera och vad du skulle vilja göra med en ny kamera som inte går med den du redan har.
UglyCute
Vi har en Hp kamera, mycket bra sådan den är bra på korta distanser men om man ska ta landskapsbilder blir det inte lika snyggt sleep.gif
Vicke
Jag har en Canon Powershot men vill gärna rekommendera Olympus också, vet en tjej som tar så himla fina bilder med sin Olympuskamera smile.gif
labarradepan
CITAT (Svante @ zon 1,20-09-2005, 13:24)
Varför vill du köpa en ny kamera? Det blir lättare att komma med råd om du berättar vad du har för kamera och vad du skulle vilja göra med en ny kamera som inte går med den du redan har.

Jag vill ha en kamera som är mindre än den jag har o få bättre kvalité på bilderna. Det är en hp 735. kan inte måtten i huvudet hur stor den är.
labarradepan
nu vet jag. 105x46x71xmm
LarsV
Som Svante säger är det ju väldigt avgörande vad man ska använda kameran till. Det finns ju så otroligt många modeller med olika "prestanda". Jag kan dock hålla med tidigare "inläggare" om att både Olympus och Canon verkar vara bra kameror, med både bra färger, skärpa i optiken och väl avstämdt ljus. Nikon har små kompaktkameror och Nikon brukar aldrig vara fel heller.

Jag vet att det på Scandinavian Photo finns en sökfunktion där du kan ange de krav du har på kameran (pris, optik osv. Jag är dock osäker på om storlek finns med som urvalskriterie).
*Felix matte*
Pixlar räcker nog med ca3 - 4.000.. däremot skulle jag numera inte köpa en kamera med mindre än 10x Optisk zoom.
Svante, zon 1
Vad gäller storleken är det ju bara att leta efter mindre kameror. Jag har en Sony DSC P-150 som jag är nöjd med men den är bara lite mindre än din. Bildkvalitet är knepigt - det beror så mycket på vilken typ av bilder man vill ta. Jag har aldrig använt en HP-kamera men jag har för mig att de brukar få hyfsade omdömen vad gäller bildkvalitet.

Optisk zoom är ju bra att ha men labarradepan ville ju ha en mindre kamera och det blir svårt att hitta en liten kamera med 10x optisk zoom!
Kalle Mandelstam
Själv har jag en Pentax Optio S5i med 5megapixel. Den hade när jag köpte den (våras) fått mycket goda recensioner av många tidskrifter och sajter. Den är liten och behändig, får plats i min byxficka, tar bra bilder, makrofunktion, videoinspelning, plus en massa annat som man dock inte använder så mycket..

Pentax har släppt en lite nyare modell av denna nu som också verkar super: S5z, den finns här, vilka jag även kan rekommendera att köpa från, de var klart billigast då jag körde kameran genom pricerunner.se. Jag beställde min kamera där (de är baserade i frankrike) på onsdag morgon och den levererades vid dörren på torsdag eftermiddag. Snabbt jobbat tycker jag!

smile.gif
Kalle
LarsV
Med risk för att byta inriktning på tråden och den ursprungliga frågan måste jag ändå bara påpeka;

Är det egentligen rätt att köpa utomlands, i detta fallet från Frankrike? Visst, vi går mot gränslös handel och mer internationalisering och internet ger mycket större möjlighet. Men om jag inte minns fel så har jag läst att flera utländska återförsäljare (vet ej om Pixmania ingår här) utnyttjar momsregler till sin fördel. De säljer utan moms till oss konsumenter och har därmed redan en prutmån på 20 % av bruttopriset. Så egentligen är kanske kameran dyr? Och så hamnar intäkten även av försäljningen utanför landets gränser och vi får färre jobb i Sverige.

Det här kan man ju dra hur långt som helst. Själv har jag också handlat digitalkamera på nätet, eftersom den lokale handlaren var dyrare, men jag har köpt den i Sverige wink.gif .
labarradepan
tack för alla bra tips o råd smile.gif

Hmm.. ang frankrinke.. det var ju en bra poäng att ta upp. jag vet vad du menar. det är svårt att veta hur man ska göra.
Svante, zon 1
Från http://www.pixmania.com/se/se/faq.html#service6

CITAT
Vilken moms betalar jag ?
    Du betalar momsen för det land du begär leverans till.
LarsV
CITAT (Svante @ zon 1,21-09-2005, 12:11)
CITAT
Vilken moms betalar jag ?
    Du betalar momsen för det land du begär leverans till.

Så bra då!
Zanna
Jag har en Olympus C-8080 som jag aer jaette noejd med. Den aer inte fickstorlek utan en storre kamera som man kan "vaexa" med. Den har 8 megapixel och jag anvaender alltid naest hoegsta upploesningen sa jag kan foerstora en detalj i bilden - vilket jag ofta vill. Nagot som jag tycker ar vaeldigt bra aer att man kan vinkla displayen sae om jag ex haller kameran vaeldigt lagt ner sa kan jag bara vinkla ut displayen och sta rak och titta ner pae displayen - aeven anvandbart nar man haller kameran hoegt.

Innan jag koepte min kamera kollade jag massor av tester och sedan fick jag baesta priset pa NetonNet.

Kan inte anvanda svenska bokstaverna for tillfallet, valdigt frustrerande!
AnnammA
Jag håller också på och kollar runt efter en digitalkamera -har ingen, utan fotograferar från och till med min gamla systemkamera från 80-talet, där man själv får ställa in bländare, tid, avstånd mm...Jag tror också på att den optiska zoomen bör ligga på omkring 8,0, om man ska kunna ta fina naturfoton. Är det ngn som har ett tips på dylik kamera? Gärna med inbyggd blixt och blixtsko.

AnnA
Castea
Jag köpte från Pixmania, med leverans från Frankrike. Enligt svenska momsregler. Inga krångligheter alls, leverans inom ett par dagar.
Hannele
CITAT (Kalle Mandelstam @ 21-09-2005, 10:01)
Jag beställde min kamera där (de är baserade i frankrike) på onsdag morgon och den levererades vid dörren på torsdag eftermiddag.

Ja, du får den lite billigare, men även manualen på franska. wacko.gif
Vill du skaffa manualen på engelska kostar det lika mycket, som du sparat.
En kamera utan manual, tycker jag, är som bara utnytja halva kameran.
pisanggoreng
Ofta (inte alltid) finns manualerna att finna gratis på nätet.
Åsa, mälardalen zon 2
Den här köpte jag för några veckor sedan

Den hade allt jag ville ha, den kan ta bra närbilder vilket är bra när man ska fota blommor och insekter, den har svensk bruksanvisning, det är vanliga batterier i så man kan köpa engångsbatterier i närmaste mack ifall de laddningsbara batterierna är slut. +Priset hos Neton net var inte så högt. Nackdelen är nog att den inte får plats i en ficka men jag fotar mest i trädgården så det gör ingenting. (jag har dock inte lärt mig alla finesserna än på kameran, den är lite mer avancerad än morsans digitalkamera som jag använt hittills)
Castea
CITAT (pisanggoreng @ 23-09-2005, 11:20)

Just!

Man kan först kolla på tillverkarens hemsida (HP, Panasonic, Canon, osv). Där finns ofta manualerna i PDF-fil. Oftast på engelska.
*Felix matte*
Vi gav den mindre kameran (Olympus C1 Zoom) åt minstingen och nu letar jag efter ny som är "bra att ha med" på promenader... inte är känslig för kyla... är lagom stor att ha i fickan. Helst kosta max 2500
Jag har letat på nätet och hittat en del men tänkte höra om ni har bra erfarenhet av någon speciell modell. smile.gif
Hannele
CITAT (pisanggoreng @ 23-09-2005, 11:20)

Inte alltid, det kan jag lova.
Ta reda på det först, om det finns på svenska eller engelska.
pisanggoreng
Just det: ofta (inte alltid)

blink.gif
Kathy
Såhär ser min kamera ut.
Den är kompakt, är enkel och ger fina bilder.

Jag vet inte exakt vad den kostar att köpa eftersom jag fick den och en digitalfilmkamera som extra bonus då jag köpte min bil.
Castea
CITAT (Scrollan @ 23-09-2005, 12:42)
Såhär ser min kamera ut.

Jag vet inte exakt vad den kostar att köpa eftersom jag fick den och en digitalfilmkamera som extra bonus då jag köpte min bil.

Ah, det är ju exakt min kamera det där! Jag gav 4 000 kr för den (kamera + 512 Mb minneskort). Detta var nätpriset, i vanliga affärer kostar den 1000 kr mer.
*Felix matte*
Jag har en riktigt bra kamera som jag betalade 4600-4700kr för...OlympusCamedia C765 UltraZoom
därför vill jag ha en lite billigare, smidigare som maken kan ha med sig när han ät ute.

Scrollan... din kamera ser ut att passa i storlek men lite för dyr. rolleyes.gif
labarradepan
vad tror ni om dessa? casio

eller

casio2
*Felix matte*
CITAT (labarradepan @ 23-09-2005, 23:44)

eller

casio2

Säkert är de bra kameror men jag letar efter liten behändig i fickformat... som inte heller är känslig för kyla (en del kameror tenderar att sluka batterier om temperaturen går under nol.l
mulle
Jag har en casio och är jättenöjd.
Min man är proffsfotograf och han använder uteslutande casion till vardagsbehov.
Och den är miniliten med en av de största displayerna och har inga problem i kyla.
Jag rekommenderar den varmt!
Mulle
Kathy
CITAT (Castea @ 23-09-2005, 13:21)
CITAT (Scrollan @ 23-09-2005, 12:42)
Såhär ser min kamera ut.

Ah, det är ju exakt min kamera det där! Jag gav 4 000 kr för den (kamera + 512 Mb minneskort). Detta var nätpriset, i vanliga affärer kostar den 1000 kr mer.

Ojj...kostar den så mycket, det visste jag inte.
Nåväl, den är bra iaf. smile.gif
Inga från Närke
Min kamera heter Konica Minolita Z10 med svensk manual. Från OnOff.

Den är jag helnöjd med. Har inte hunnit kollat alla finesser men ännu så länge har det räckt för det ändamålet jag använt den till.

Om man köper utomlands som ni tidigare skiver om tänkt på när kameran går sönder och garantier. Lite bökigt att skicka iväg bättre att köpa på närmare håll.
Kan vara svårt ibland också att lämna in den i Sverige även om de för samma märke, måste ibland visas att den är köpt i den butik man lämnar in den till.
Svante, zon 1
CITAT (labarradepan @ 23-09-2005, 23:44)

eller

casio2

Länkarna går till en Sonykamera. Var det meningen?
labarradepan
nej, det är ju fel.. fattar inte att det blev det.. ?!? nå ja.. provar nu igen.

casio1

casio2

Nå, vad tror ni om dessa??
Svante, zon 1
Har aldrig testat dem själv. Däremot kan jag länka till två tester:
EXS500:
http://www.dcresource.com/reviews/casio/ex...iew/index.shtml
EXZ750
http://www.dcresource.com/reviews/casio/ex...im_z750-review/

Testaren jag länkade till var mer positiv till 750 än till 500, men förelår även en del andra alternativ.
labarradepan
hej
tack för länk tipset.. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon