rosita
ester
Ser ut som en ballongblomma! Ät den inte för den är giftig.
askur
Skoj att få ett namn på den - vi har nämligen den som "vildsådd" i vår trädgård. Blir stor och jag tycker den är fin. Misstänker att det till potatis-familjen (Solanacea) som ju är ett lite giftigt släkte - stämmer det? Vad heter balongblomman på latin?
wolkenkrabber
Här har du lite fakta

Nicandra Physalodes
ester
CITAT (askur @ 20-09-2005, 12:56)
Skoj att få ett namn på den - vi har nämligen den som "vildsådd" i vår trädgård. Blir stor och jag tycker den är fin. Misstänker att det till potatis-familjen (Solanacea) som ju är ett lite giftigt släkte - stämmer det? Vad heter balongblomman på latin?

Vet inte vad den heter på latin, men den kallas även Leanderklocka. Den självsår sig något alldeles otroligt. Eftersom den är giftig tycker inte rådjuren om den heller. De är jättevackra, men jag tog bort dem ur min trädgård just för att de självsådde sig så. Har en halv påse frön kvar så jag kanske ska så dem igen nästa år? Vackra är de i alla fall!
Reserv
Hmm, mina återkommer minsann inte, där får jag snällt odla från frö alldeles själv varje vår. Har inte fått en endaste som varit självsådd. wink.gif
Keya
mina leanderklockor självsådde sig rejält på kolonilotten men en bra bit från dom jag hade förra året och dom kom upp ganska sent. Du kanske rensar bort dom Reserv?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon