Full version: Potatis
UglyCute
Förra året odlade vi en potatisplanta och fick stora fina potatisar, detta året gjorde vi detsamma men med ett 20-tal plantor.
Denna gången var det en sådan där vanlig sort man köper i mataffären, blåkongo samt mandelpotatis (har jag för mig). Någon som har pejl på någon skojsig annan sort man kan ha. Bör noteras att det ska växa i södra skåne sleep.gif
Pirum
Det är väl kanske inte riktigt dags att plantera än, men det är bra att planera i tid ja smile.gif

Skojsig sort...ja...jag vet ju inte. Av de som säljs som sättpotatisar i Sverige rekommenderar jag nästan alltid Amandine. Det är en fransk halvtidig potatis som till formen påminner om mandelpotatis. Den är hos oss rätt tålig och odlingssäker. Smakar väldigt bra, fint skal.

Eftersom du befinner dig i södra skåne kanske en tur till Danmark kan vara trevligt, för att prova danska sorter. Den som vi haft mest lycka med är Sava, även den är tålig och odlingssäker, ger stor skörd. Oval form, ibland lite avlång.

Dessa två är ju inte speciellt exotiska, men Amandine har ju en lite kul form iaf, samt blommar rätt fint.

Tror det ska finnas en sort nästa år (fanns i år) som heter Cherie. Den har jag inte provat själv, men potatisarna ska vara små, söta, gulliga och rosa-röda. "Kärlekspotatis" kallades de lite sökt av Stubbetorp (en potatisleverantör).

Cherie :

För den som inte vill sätta så många potatisar så brukar det gå att köpa fyrpack av sättpotatisar. Med ca ett kilo av varje tror jag, det är ett enkelt sätt att få 4 sorter.
UglyCute
Den var faktiskt fin wub.gif
Dessutom har vi våra land, i alla fall det landet vi hade i år till potatisarna just bakom en husvägg. Så det stärker väl på värmen och så huh.gif
Ophelia
Kan verkligen rekommendera Amandine, går kanonbra på sandjord!!!! biggrin.gif

Har hört att det ska finnas en sort som heter Pentland Javelin som ska vara jättefin. Ska testa den nästa år. smile.gif
Månskensbonden
Min Gul Mandel blev fantastisk i år! Stora som små bananer, och nästan helt skorvfria!
På bara 10 kg utsäde fick jag 120 kilo i skörd...
Hemligheten är nog två rejäla släpvagnar med treårig hästskit!
-Det blir toppen till surströmmingen! biggrin.gif
(Ja, jag menar mandelpotatisen alltså, inte hästskiten...hehehe)

(Lådan full = ca 50 kilo)

Och en del päror får de mest konstiga former, eller vad tycks om dessa 'vinkel-mandlar':

(Mora-kniven ger en uppfattning om storleken...)

Till sist, måste visa er en potatis (Matilda) som jag hittade i landet! Den hade stött på två korslagda rostiga spikar nere i jorden, och liksom "tagit tag" om dem. (Några bräd-lappar åkte på majbrasan för ett par år sedan, och ett par spikar måste glömts kvar)

Har någon sett något liknande?? ohmy.gif tongue.gif biggrin.gif
Maria i Helsingborg
Järnspikar.....även en potäta behöver visst ta sig ett järn då och då.....
Charmigt tongue.gif rolleyes.gif
Månskensbonden
hehehe....ja, nog är potatis nyttigt alltid! Massa vitaminer OCH järn!! biggrin.gif

(Och du har rätt förstås, man gör ju sprit på potatis, vilket härmed bevisas! Så varför ta omvägen via flaskan när man vill ha sig ett järn? hehe) tongue.gif
Pirum
Ojoj, nu blev jag sugen på att sätta mandelpotatis nästa år smile.gif Jag har inte gjort det för att jag sägs bo för långt söderut, men de såg ju rätt kul ut. Fast jag funderar på blå mandel istället.
Månskensbonden
Gul Mandel vill ha långa ljusa nätter, det är väl därför det är en "Norrlands-sort". Men jag bor ju mitt i Dalarna, vilket inte är Norrland direkt, och här trivs de bevisligen bra!

Jag odlade Blå Mandel också i somras, och den blev också fin. Dock ger den inte alls lika hög avkastning. Har haft den i flera år, och den ger alltid ganska blygsamt, MEN det är en riktigt god sort! Mjölig och ganska ljus. Tyvärr tappar den den fina blå-violetta skalfärgen vid kokning...
*Felix matte*
CITAT (Månskensbonden @ 22-09-2005, 23:08)
Min Gul Mandel blev fantastisk i år! Stora som små bananer, och nästan helt skorvfria!

Nu är jag nyfiken på smaken... Smakade dina mandelpotttisar som de som odlas häruppe?
Jag har nämligen köpt mandel som var odlad i Haninge.. såldes på OBS stormarknad häromåret.. den smakade ingenting sad.gif
Månskensbonden
Hur långt uppe är "här uppe" då? blink.gif

Först och främst, ALLA mina mandlar blev inte som små bananer! Men de största var det....som små kravbananer......fast jag fick ju en del som mer liknade skumbananer i storlek också...hehe

Tja, hur skall man beskriva smak? hmmm tongue.gif
Mina smakar ungefär så här:
Ömsint skrubbade fria från jord, lagda i kokande rejält saltat vatten, sjudna försiktigt cirka 15 minuter, avrunna och därefter vilande ett par minuter, landar de njutningsfullt på tallriken.
Med samma försiktiga omsorg som en arkeolog som avtäcker ett fragilt fynd, frigörs skalet. Fast bara om det ser tjockt och fult ut. Bleka jungfruhylta mandlar får behålla sin lena smakrika dräkt på.

En bit skärs av, och på den rykande snittytan läggs en klick extrasaltat Bregott. När som smörklicken börjar smälta i kanten förs gaffelns nu snålvattenframkallande skatt mot min trånande mun.
Först ett försiktigt smakande, sedan får den i smak-kaskader sönderfallande mandelbiten gå sin pilgrimsgång runt hela gommen. En len mjölig smekning över tungan......den kittlande kontrasten mellan het potatis och svalt smör.....sältans dans på tungroten.....munnen fylls av samma dimhöljda mjukhet som en myrkant i septemberskymningen...
Toner av orange solnedgång, tranors stilla flykt över himlen, doft av pors och skvattram.
Så kommer det oundvikliga och samtidigt efterlängtade slutet; tuggan sväljs ner, och först då blommar den totala symfonin av potatisorgasm ut, som ett regnbågsdraperi över gomseglet. Lycka. Njutning. Fullbordan...

wub.gif

Tja, ungefär så smakar min mandelpotatis! tongue.gif Blir det godkänt?
UglyCute
CITAT (Månskensbonden @ 22-09-2005, 23:08)

(Lådan full = ca 50 kilo)

Och en del päror får de mest konstiga former, eller vad tycks om dessa 'vinkel-mandlar':

(Mora-kniven ger en uppfattning om storleken...)

Till sist, måste visa er en potatis (Matilda) som jag hittade i landet! Den hade stött på två korslagda rostiga spikar nere i jorden, och liksom "tagit tag" om dem. (Några bräd-lappar åkte på majbrasan för ett par år sedan, och ett par spikar måste glömts kvar)

Har någon sett något liknande?? ohmy.gif tongue.gif biggrin.gif

Magnet potatis laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Månskensbonden @ 24-09-2005, 13:22)
Hur långt uppe är "här uppe" då?  :blink:

Först och främst, ALLA mina mandlar blev inte som små bananer! Men de största var det....som små kravbananer......fast jag fick ju en del som mer liknade skumbananer i storlek också...hehe

Tja, hur skall man beskriva smak? hmmm  :P
Mina smakar ungefär så här:
Ömsint skrubbade fria från jord, lagda i kokande rejält saltat vatten, sjudna försiktigt cirka 15 minuter, avrunna och därefter vilande ett par minuter, landar de njutningsfullt på tallriken.
Med samma försiktiga omsorg som en arkeolog som avtäcker ett fragilt fynd, frigörs skalet. Fast bara om det ser tjockt och fult ut. Bleka jungfruhylta mandlar får behålla sin lena smakrika dräkt på.

En bit skärs av, och på den rykande snittytan läggs en klick extrasaltat Bregott. När som smörklicken börjar smälta i kanten förs gaffelns nu snålvattenframkallande skatt mot min trånande mun.
Först ett försiktigt smakande, sedan får den i smak-kaskader sönderfallande mandelbiten gå sin pilgrimsgång runt hela gommen. En len mjölig smekning över tungan......den kittlande kontrasten mellan het potatis och svalt smör.....sältans dans på tungroten.....munnen fylls av samma dimhöljda mjukhet som en myrkant i septemberskymningen...
Toner av orange solnedgång, tranors stilla flykt över himlen, doft av pors och skvattram.
Så kommer det oundvikliga och samtidigt efterlängtade slutet; tuggan sväljs ner, och först då blommar den totala symfonin av potatisorgasm ut, som ett regnbågsdraperi över gomseglet. Lycka. Njutning. Fullbordan...

wub.gif

Tja, ungefär så smakar min mandelpotatis!  :P  Blir det godkänt?

Viken fantastisk beskrivning av smakupplevelsen. wub.gif Tror bestämt att du har äkta mandel. biggrin.gif
Vi äter enbart mandelpotatis... förutom till gratäng där rund potatis passar bättre. smile.gif

"här uppe" = Kiruna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon