Full version: Jordärtskocka
UglyCute
Heter de väl? När ska man sköra de? Vi har ett tiotal i trädgården. Ett litet exprement från mammas sida. Vet inte hur dessa smakar men det är väl mat det med... Personligen undrar jag ens om det blivit något vi fick vattningsförbud mitt i sommaren när det var som varmast..
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan vänta med skörden tills frosten sveder blasten, knölarna växer som mest under hösten. När du skördar så kan du slänga tillbaka de små så har du jordärtskockor där även nästa år.

Det går bra att göra soppa, pureer, gratänger mm. med jordärtskocka men ät med måtta ifall du inte är jättevan vid råkost och liknande jordärtskockor är väldigt gasbildande för ovana magar.
UglyCute
Tack för varningen ohmy.gif
(det lär behövas)

Det kommer bli en smak surprice med andra ord
Susanne i Linköping
Har du så många som tio plantor tycker jag att du kan tjuvstarta lite i ena kanten med skörden. I fjol hade jag fem plantor och fick en jättehink med skockor, så behöver du inte massor så kan du ta några innan de är färdigvuxna.
KURT
Man kan även låta dem ligga kvari jorden under vintern och plocka till våren, innan de börjar växa.
mulle
CITAT (KURT @ 21-09-2005, 07:58)
Man kan även låta dem ligga kvari jorden under vintern och plocka till våren, innan de börjar växa.

Det brukar vi göra, det är jättegott och trevligt att få något ur det egna landet tidigt på våren!
wub.gif
Mulle
UglyCute
CITAT (mulle @ 21-09-2005, 10:58)
CITAT (KURT @ 21-09-2005, 07:58)

Det brukar vi göra, det är jättegott och trevligt att få något ur det egna landet tidigt på våren!
wub.gif
Mulle

Vi skulle ha fått färsk grönkål nu till vintern om det inte hade vart för invationen av kålfjärilslarver *spysmily*
DinTomtnisse
Tackar för tippset hur man övervintrar och skördarskockor
rosita
CITAT (UglyCute @ 21-09-2005, 14:54)
Vi skulle ha fått färsk grönkål nu till vintern om det inte hade vart för invationen av kålfjärilslarver *spysmily*

Jag fick också invation av kålfjärilslarver och ryckte bort och slängde det mesta av den avätna kålen, som stått så frodig och fin tidigare. mad.gif
Men ett par klippte jag bara av med sekatören och där har det nu kommit fräsch och fin grönkål! laugh.gif Så glad jag blir och så extra god den soppan ska bli! wub.gif
Om jag får kålfjärilslarver nästa år, så klipper jag av alla och låter stammen stå kvar och hoppas på samma tur då! wub.gif unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon