|
UglyCute
20-09-2005, 15:59
Mina achatina fulchior är kräsna, lika så råttorna men nu var det om achatinorna. De har ätit sallad hela sommaren men nu är den slut för sesången. Sen fick de grönkål och det har de tyckt om men nu har kolfjärilslarverna ätit upp all grönkål. Nu får de äta prydnadspumpa och squach men det verkar itne vara lika gott. Så någon som har förslag på vad man kan ge de? Vad tycker snäckor om att länsa trädgårdar på tex?
Ophelia
20-09-2005, 19:07
Ursäkta en dum fråga. Vad är det för djur?
indypindy
20-09-2005, 19:45
CITAT (Ophelia @ 20-09-2005, 20:07) Ursäkta en dum fråga. Vad är det för djur? Det är väl ingen dum fråga.... inte ens min biologilärare visste vad det var.. Det är en av många arter Afrikanska jättelandsnäckor... kanske inte det mest populäraste djuret i trädgårdskretsar
indypindy
20-09-2005, 19:49
Min snäckor äter äpple just nu... väldigt smaskigt tycker de
indypindy
20-09-2005, 19:53
Här är en bild på mina vackra Achatina Immaculator
*Felix matte*
20-09-2005, 19:56
CITAT (indypindy @ 20-09-2005, 20:45) CITAT (Ophelia @ 20-09-2005, 20:07) Ursäkta en dum fråga. Vad är det för djur? Det är väl ingen dum fråga.... inte ens min biologilärare visste vad det var.. Det är en av många arter Afrikanska jättelandsnäckor... kanske inte det mest populäraste djuret i trädgårdskretsar  Vad händer om sådana "planteras" ut i Svenska landskap? Har de chans att överleva utomhus året om i Zon1 t.ex ? Vilken ev. skada kan de åstadkomma om de förökar sig och blir stort antal? Funderar för att våra töser tog med sig några vinbergssnäckor (tror de heter så) från Uppsala för ett antal år sedan... en del av dem placerades intill bäcken en bit härifrån. Sedan dess syns sådana varje sommar... aldrig tidigare.
indypindy
20-09-2005, 20:02
Det är mycket möjligt att det skulle kunna klara sig ute här... om inte annat så kan de kan föröka sig med snäckor av inhemska arter. Därför har jordbruksverket restriktioner för intagande av afrikanska jättelandsnäckor... man får inte släppa ut levande snäckor och heller inte ägg i naturen. Men det går ju såklart aldrig att kontrollera så i vissa länder (tex USA) är det helt förbjudet att ha dem som husdjur. Just de små som jag har gör nog inte större skada än våra egna snäckarter men den största arten Achatina achatina kan bli uppåt 30cm lång och väga ett kilo... De skulle nog kunna ställa till med ett och annat i den svenska naturen...
indypindy
20-09-2005, 20:04
det finns dessutom en art som föder levande ungar och det gör ju att fler bebisar överlever och de kan snabbt bli mååånga fler. Läste någonstans att en det finns en art som lägger upp till 1000 ägg var 6:e vecka.... Vilken mardröm för trädgårdsägare
*Felix matte*
20-09-2005, 20:08
CITAT (indypindy @ 20-09-2005, 21:02) Det är mycket möjligt att det skulle kunna klara sig ute här... om inte annat så kan de kan föröka sig med snäckor av inhemska arter. Därför har jordbruksverket restriktioner för intagande av afrikanska jättelandsnäckor... man får inte släppa ut levande snäckor och heller inte ägg i naturen. Men det går ju såklart aldrig att kontrollera så i vissa länder (tex USA) är det helt förbjudet att ha dem som husdjur. Just de små som jag har gör nog inte större skada än våra egna snäckarter men den största arten Achatina achatina kan bli uppåt 30cm lång och väga ett kilo... De skulle nog kunna ställa till med ett och annat i den svenska naturen...  Ett kilo!  Då får man då verkligen hoppas att ingen tar in dessa i landet och om... inte släpper ut vare sig ägg eller färdiga.
indypindy
20-09-2005, 20:10
de finns redan i landet men är så eftertraktade av "snäckfolk" att risken att de hamnar övergivna i naturen nog är minimal... (är själv på jakt efter ett par  )
*Felix matte*
20-09-2005, 20:11
CITAT (indypindy @ 20-09-2005, 21:04) det finns dessutom en art som föder levande ungar och det gör ju att fler bebisar överlever och de kan snabbt bli mååånga fler. Läste någonstans att en det finns en art som lägger upp till 1000 ägg var 6:e vecka.... Vilken mardröm för trädgårdsägare  I så fall om det är tillåtet att också ta in sådana så tycker jag att lagen ska ändras och strängare restriktioner införas. Kanske inte är mardröm bara för trädgårdsägare... Vad händer med grödor i övrigt?
*Felix matte*
20-09-2005, 20:15
CITAT (indypindy @ 20-09-2005, 21:10) de finns redan i landet men är så eftertraktade av "snäckfolk" att risken att de hamnar övergivna i naturen nog är minimal... (är själv på jakt efter ett par  ) Då tycker jag att lagarna ska skärpas omgående. Redan nu så smiter ju farliga ormar och vad säger att entusiastisk snigelälskare inte kan tappa intresset när han/hon t.ex bildar familj och får barn... och då bestämmer sig för att dumpa djuret ute istf avliva.
indypindy
20-09-2005, 20:29
CITAT (Felix matte @ 20-09-2005, 21:15) CITAT (indypindy @ 20-09-2005, 21:10) de finns redan i landet men är så eftertraktade av "snäckfolk" att risken att de hamnar övergivna i naturen nog är minimal...
(är själv på jakt efter ett par :wub: ) Då tycker jag att lagarna ska skärpas omgående. Redan nu så smiter ju farliga ormar och vad säger att entusiastisk snigelälskare inte kan tappa intresset när han/hon t.ex bildar familj och får barn... och då bestämmer sig för att dumpa djuret ute istf avliva.  letade på jordbruksverkets hemsida men hittade inte lagstiftningarna... hittade däremot information om nya zealands import och där speciellt achatina fulica är totalförbjuden. "It is considered to be one of the most damaging land snails in the world. " Den har tydligen svårt att klara sig om temperaturen är under 10 grader en längre tid. Men myndigheterna i sverige kanske borde göra något iaf. För de är mycket lätta att komma över och det finns säker människor som skulle få för sig att släppa ut dem i frihet i skogen...
*Felix matte*
20-09-2005, 20:33
CITAT (indypindy @ 20-09-2005, 21:29) CITAT (Felix matte @ 20-09-2005, 21:15) CITAT (indypindy @ 20-09-2005, 21:10) de finns redan i landet men är så eftertraktade av "snäckfolk" att risken att de hamnar övergivna i naturen nog är minimal... (är själv på jakt efter ett par  ) Då tycker jag att lagarna ska skärpas omgående. Redan nu så smiter ju farliga ormar och vad säger att entusiastisk snigelälskare inte kan tappa intresset när han/hon t.ex bildar familj och får barn... och då bestämmer sig för att dumpa djuret ute istf avliva.  letade på jordbruksverkets hemsida men hittade inte lagstiftningarna... hittade däremot information om nya zealands import och där speciellt achatina fulica är totalförbjuden. "It is considered to be one of the most damaging land snails in the world. " Den har tydligen svårt att klara sig om temperaturen är under 10 grader en längre tid. Men myndigheterna i sverige kanske borde göra något iaf. För de är mycket lätta att komma över och det finns säker människor som skulle få för sig att släppa ut dem i frihet i skogen... Huvvaligen...låter inte alls bra det där.
Ophelia
21-09-2005, 05:58
Vilka vackra sniglar. Tycke de är så söta med sina hus och tentakler
UglyCute
21-09-2005, 07:49
CITAT (indypindy @ 20-09-2005, 21:10) de finns redan i landet men är så eftertraktade av "snäckfolk" att risken att de hamnar övergivna i naturen nog är minimal... (är själv på jakt efter ett par  ) Jag ska köpa ett par olika arter från en tjej i borlänge. Eventuellt en sådan där de kallar "Blonde" som är vit på undersidan av skalet och röd på översidan.
kristerh
21-09-2005, 08:58
CITAT (indypindy @ 20-09-2005, 21:29) Den har tydligen svårt att klara sig om temperaturen är under 10 grader en längre tid. .. Tycker jag har hört det där förut  jag tänker på mördarsniglarna som de säger inte skall klara 15-20 minus  och det stämmer inte ett smack. krister
UglyCute
25-09-2005, 00:53
CITAT (kristerh @ 21-09-2005, 09:58) CITAT (indypindy @ 20-09-2005, 21:29) Den har tydligen svårt att klara sig om temperaturen är under 10 grader en längre tid. .. Tycker jag har hört det där förut  jag tänker på mördarsniglarna som de säger inte skall klara 15-20 minus  och det stämmer inte ett smack. krister Skillnaden är väl att mördarsnigeln kommer från spanien och achatinan från afrika
Snäckor är vackra  , och dina är verkligen fina!
kom och tänka på en sak. den där jättestora snäckan, vore inte det nått för radiotjänst, och deras tv-reklam? med den på ögat, betalar nog alla sin licens snällt.
UglyCute
26-09-2005, 12:55
CITAT (pejori @ 26-09-2005, 10:54) kom och tänka på en sak. den där jättestora snäckan, vore inte det nått för radiotjänst, och deras tv-reklam? med den på ögat, betalar nog alla sin licens snällt.  Haha jo för ingen vill väl vakna upp och ha en Achatina achatina på ögat (som väger över 1kg  ) Mamma tyckte jag skulle skicka in bilder på dem till något reklamjippo grejjs igår när hon såg mig redigera bilderna på dem Jag har blivit MORMOR/farmor nu De kläcktes i natt
CITAT (UglyCute @ 26-09-2005, 13:55) Hur många blev det???? Bilder!!!!!! Mulle
nä. vad spännande hur många blev det? hur stora är dom? berätta berätta gärna nån liiiten bild på bäbbarna
bilder bilder nu fort när dom e sådär små o söta vi väntar
CITAT (UglyCute @ 26-09-2005, 13:55) Öhhh, hmmm... Vet inte om man ska säga grattis eller... Men det skulle vara intressant att se bilder på de små (o)-djuren...
UglyCute
26-09-2005, 17:04
guligt även om de inte syntes så mycket så förstår man hur små dom e du får fota dom under tiden dom växer gärna krypandes på linjalen de blir ju sött tack för bilderna
tack för bilderna.... det blir spännande att se dom små liven växa
Grattis! Du får skaffa digitalkamera med makro. Det finns ganska billiga, mycket bra kameror med närgräns på bara några centimeter. (ett par tusenlappar) Önska dig i julklapp!
Lars-Olof Arvids
27-09-2005, 09:33
Grattis, UglyCute, till dina små barn!  Det är kul med folk som vågar ha lite lagom galna specialintressen. Själv har jag varit på en internationell utställning hos Skandinaviska killisällskapet i Köpenhamn nu i helgen. Killis är en grupp akvariefiskar som man sällan ser annat än hos sådana specialföreningar. Någon kanske minns att de lekte i ett elefantspår i TV för något halvår sedan. Detta var en mycket bra utställning med massor av spännande killiarter som alla såldes på en stor auktion efteråt. Beståndet av killis i mina akvarier har alltså utökats en hel del nu!  Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 27-09-2005, 10:33) Någon kanske minns att de lekte i ett elefantspår i TV för något halvår sedan. Detta var en mycket bra utställning med massor av spännande killiarter som alla såldes på en stor auktion efteråt. Beståndet av killis i mina akvarier har alltså utökats en hel del nu!  Olle Såklart jag minns  . Vad roligt, Olle!
UglyCute
07-10-2005, 06:48
CITAT (amaira @ 27-09-2005, 09:55) Grattis! Du får skaffa digitalkamera med makro. Det finns ganska billiga, mycket bra kameror med närgräns på bara några centimeter. (ett par tusenlappar) Önska dig i julklapp! Huvudprioriteten i julklapp är Adobe Photoshop Är handikappad utan har jag upptäckt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|