Full version: frösådd sparris
andershorn
Nåon som har erfarenhet av frösådd sparris?
Ingrid på Västkusten
Ja jag har sått en påse i våras och det har grott som f-n :-))

Nsackdelen är välan att det är både han och hon blandat och man vet inte vad man fått innan de har blomamt och satt bär - hon skall visst inte ge så mkt och leva kortare .....hmmm - nu har jag alltså itne köpt hybridfrön utan en sort 'öppet pollinerade' - Purple Passion heter den. Mary Washington är välan den sorten som säljs mest i fröväg i Sverige. Åke Truedsson rekommenderar den inte - utan säger att de holländska hybriderna är bra mkt mera rikgivande.
Vad vet jag :-) jag skall testa båda. Tror det är en femtio sparrisfrön som grott så jag kommer nog att kunna starta storodling på berget :-)) vilket iofgs int eär praktiskt möjligt heller!

Hälsar Ingrid
Lala
Hej båda,

Sådde också sparrisfrö i våras (ca 6 v sedan). F1 hybrid Fantasy från W tror jag de hette (dock inte den som Truedsson rekommenderade).

Grodde fort (25C) till ca 10 cm lång ytterst smal stjälk, men sedan ställde jag undan dem på lite svalare plats (ca 15C) av rädsla för "lång och tanig- syndromet". Nu gror de "inte alls", stannat på ca 15 cm höjd (bara en stjälk), fortfarade mkt vek.

Ingrid, dina gror som tusan sade du, vilken temp? Gör jag något fel? Skall jag börja gödselvattna tro? När vågar man planera ut dessa "veklingar" i verkligheten?

Häls häls
Lala
Ingrid på Västkusten
Hej Lala,

Jag ahr mina i tvättstugan - de grodde vid ca 15 garder nu är det lite varmare och mina ser mkt dilliga ut i bladverket!! De växer - jag ahr så många i varje kruka att jag måste plantera isär men jag tänkte hlla mig ett par månader till och sedan plantera ut dem i pallkrage.

Jupp stjälken är så pinnig att man blir rädd men jag tror det är i sin ordning :-)

Gödselvattna tänker jag nog göra först i sommar kanske. Inte nu - nu är det väntan på lite högre temperaturer som gäller.

Men visst är det kul? Första gången jag sår sparris :-)

Hälsar Ingrid
andershorn
Det låter mkt intressant. Vilken Firma säljer dessa frön.
Tack på förhand!
Ingrid på Västkusten
Sinclairsholm säljer hybridfrön - mary washington säljer t ex Runåberg - mina komemr ifrån en liten skum amerikansk firma - och jag vet inte ens om de är härdiga elelr anpassade till vårt klimat - men KUL är det!!

Hälsar ingrid
andershorn
Någon som har lång erfarenhet av sparrisodling och har lite råd över vad man bör tänka på vid anläggning av en sparrislist? Är det en fördel med upphöjd odlingsbädd? Vilket läge är passande att ha listen i?
Ingrid på Västkusten
Ingen lång erfarenhet men jag ahr gjort studiebesök hos en som har smile.gif

Djupbädd a la dubbelgrävning är vad det skall va ---åsså sand. Många bra anvisningar i litteraturen med! Kolla t ex i karin Berglunds & Bonniers bok om Trädgård.
Jag tänker göra i upphöjd bädd men så är det mitt odlingskoncept.

Hälsar ingrid
andershorn
När är det lämpligt att plantera sparrisplantor
Ingrid på Västkusten
Frostfritt i Juni går bra.

Hälsar Ingrid
SannaM
Jag är inne på 3e året av min frösådda sparris och nu börjar det hända saker! Jag bor i Södertälje och sådde själv på friland i april/maj nån gång. Mary Washington. Ca 3/4 kom upp och har klarat sig fint utan nämnvärd skötsel eller gödning (främst för att jag har en 2000kvm stor vildvuxen tomt som jag försöker få ordning på, ett renoveringsobjekt till hus, ett heltidsjobb och två barn på 1 o 3år och inte har hunnit med)Plantorna växer i sandjord och jag grundgödslade med kogödsel för 3 år sedan. De står ännu rätt tätt ca 15 cm mellanrum och kirskålen börjar växa på sig så i år skall de flyttas dit jag skall ha dem. Jag har inte fattat poängen med list utan satsar på en dubbelgrävd bädd ca 120 bred.
Hur som helst gläder det mig att mina plantor som tappert trotsar kirskålen i år inte alls är taniga utan tjocka som tummar ungefär där de tittar upp över jordytan och jag börjar få goda förhoppningar om att det faktiskt skall bli något av detta.
Lycka till alla ni som startar upp nu, jag tror faktiskt att det är rätt lättodlat.
Sanna
Louise i Göteborg
Ohoj!

Hade tidigare "vanlig" sparris, både han och honplantor. Jag tror att frösättningen tog kraften ur dom, plantorna blev mindre och mindre för vart år. (Ja, jag gödslade) Dessutom fröplantor överallt.
En gång köpte jag sparris i grönsaksaffären för att dryga ut min klena skörd. Då bestämde vi oss för att alltid odla sparris själva.
Nu har jag startat om med F1-hybrider, endast hanplantor. Tror detta blir bättre.
andershorn
Som jag fattat det måste man avvara platsen där man sätter plantorna för lång tid frmöver. 10-15 år, då sparris är flerårig, och har mkt djupa rötter.
Stämmer det? Har alltid hört talas om att man odlar sparrisen i en sk list.
Ingrid på Västkusten
List - jordlimpa - djupbädd går också utmärkt. Minst 20 år skall de hålla :-)

Jag är snart där så att det blir snickrat bäddar, för jag skall köra i mina upphöjda bäddar(högbänkar).

Pustar Ingrid som dock skall va ledig över helgen :-))
SannaM
Hej!
Jag har nu flyttat mina 3 år gamla plantor. (se inlägg ovan) Ett tips är at det förmodligen är bäst att flytta något yngre exemplar. (Om man nu gjort som man brukar och inte tänker efter före så man får allt på rätt plats på en gång vilket ju alltid är att föredra.)Rot massan är imponerande, som fotbollar. Man får en stark känsla av att kirskålen nog har en värdig konkurent...
Apropå sortval är en av mina favoritteorier att de nya fantastiska sorter som finns nog är helt överlägsna om man vårdar ömt men att gamla sorter ofta är bättre överlevare av viss vanskötsel.

SannaM
andershorn
Enligt osterlensparris.com går det att börja skörda så smått redan andra året.

Har ngn erfarenhet av gödsling med tång? Läste i en bok att det skulle vara överlägset andra gödselalternativ, b la därför att sparris är en strandväxt.
Lala
Hej,

Mina frösådda "klenissar", står fórtfarande på fönsterbrädan, men kunde inte hålla mig utan köpte också några plantor från Sinclairs häromdagen, som är plantrnade i ny-anlagda "sparrisbädden" och tar sig fint tror jag.
Platsen som jag skall odla sparris har jag fixat så här (inga garantier för att det funkar dock):

Hade berghäll som start, byggde en ca 80 cm sarg av sten och trä till en "upphöjd bädd". Varvade halvbrunnen hästgödsel/träflis och havstång i lager på lager ca 40 cm tjockt. Uppepå det själva jordblandnignen bestående av gammal jord, kompost, en säck köpt kogödsel, massa sand, lite finfördelad tång, lite kalk, benmjöl och algomin, ca 30 cm lager. Planterade de köpra plantorna djupt, med rothalsen ca 10 cm under markytan (enl råd från sinclairs och isakssons bok)
Hur djupt skall man plantera de nysådda plantorna i Juni tro??

Sparris är ju en strandväxt, så tång och sand är nog bra. Sedan vill de inte ha det för surt har jag läst, och så sist - massor med näring och luckert på djupet så fotbollsrötterna kan breda ut sig.. Sedan kan man ju kalla anläggningen vad man vill...

Lycka till!
Lala
andershorn
Vad heter boken? Handlar den bara om sparrisodling?
Lala
hej,
kära nån, jag och namn - går inte ihop...
menar boken av Lena Israelsson "Handbok för köksträdgården", som omnämns så ofta här på forumet. Den handlar om alla slags grönsaker, skall man bara ha en enda, skall man ha denna tycker jag.

lala
Ingrid på Västkusten
Och jag ser att mina frösådder ser ut att arta sig väl så det blir väl allmän auktion på fröplantor
en vacker dag :-)

Det här med tång är ju klart skumt - undras om resultatet blir bttre med elelr utan?

Har varit på sparrismiddag i Holland i helgen som var och de FETASTE sparrisen i HELA VÄRLDEN låg på min tallrik Det är en NY sort sade de - jag MÅSTE ta reda på vad den heter för större än allting som finns på marknaden är den alla gånger - så tjock som TVÅ tumbredder!

Hälsar ingrid upphetsat!
Lala
kände mig manad att nedteckna....

....de plantor jag köpte av sinclairsholm är av sorten Bachlim F1. Enligt dem är detta den sort som idag odlas kommersiellt i hela Europa. Den är en utveckling av Franklim F1 (den sort dom Truedsson rekommenderade)...

...lala
andershorn
Har sinclairsholm någon hemsida?
Lala
ingen hemsida vad jag känner till.
tel nr 0451-33015, fax 0451-33018

adress
Sinclairsholm
288 90 vinslöv

lala
andershorn
Sinclairsholm eller Österlenssparris? Vilka har bäst plantor, eller är de likvärdiga
andershorn
mina 2 nya sparrislister börjar ta form. De är uppgrävda direkt från gräsmattan. Bör jorden bytas ut mot köpjord? Grus ska i bädden. Är fin grus typ mjäla bra? Är sparrisrötterna känsliga för ogräset i början?
Ingrid på Västkusten
De ser likadana ut - vad som spelar roll är la sorten - men det var väl samma har jag för mig. Jag köpte av Sinclairsholm - jag gillar dem och deras kundomsorg och se svarar i telefon. Österlensparris hade en telefonsvarare och inget mobilnummer :-/

Hälsar Ingrid
andershorn
CITAT (andershornstein @ 08-05-2003, 21:19)
mina 2 nya sparrislister börjar ta form. De är uppgrävda direkt från gräsmattan. Bör jorden bytas ut mot köpjord? Grus ska i bädden. Är fin grus typ mjäla bra? Är sparrisrötterna känsliga för ogräset i början?

Ingrid på Västkusten
Konsultera litteraturen samt artiklar på Odla.nu här - ger utmärkta råd.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon