Här är förutsättningarna:
1 meter brett och bortåt 10 meter långt, söderläge. Det enda som finns där är Förgät-mig-ej och de ska definitivt vara kvar!
Ägaren till rabatten är 80+ så det måste vara växter som klarar sig hyfsat själv.
Ägaren till rabatten säger att perenner i z 7 går inte, det finns inget som är härdigt där. Så nu gäller det att bevisa att hon har fel!!!
Min grundtanke är en ros i var ände av rabatten, men jag behöver en ros som inte skickar rotskott och som definitivt klarar sig utan täckning och annat gullande.... Jag funderar på Poppius, kan det fungera? Tornedalsrosen och Finlands vita ros finns redan på tomten, så de är uteslutna. Dessutom skickar de ju rotskott så man kan bli tokig.
Har du något bätttre förslag?
Mitt i rabatten skulle jag vilja ha en klätter-ros. Finns det en klätterros som klarar sig själv i z 7? Eller någon annan klättrande perenn?
Sen behöver jag marktäckare. Vad odlar du som fungerar i z 7? Här har jag inte ett enda förslag. Nåt som passar ihop med Förgät-mig-ejen...?
Rabatt-ägaren gillar aklejor och jag har ett helt batteri av små-aklejor som förhoppningsvis klarar vintern och de kan jag plantera ner i hennes rabatt. Har du nån annan perenn som jag har missat? Nåt som fungerar alldeles utmärkt i din rabatt och som du tycker mycket om?
Alla förslag mottages tacksamt

Och jag lär återkomma med fler frågor.... jag har ju hela vintern på mig att fundera innan jag kommer med ett förslag

Och snälla, kom nu ihåg att jag ska komma med förslag till en rabatt som "sköter sig själv" ... inget zon-knäckeri... utan "säkra kort"... jag vill ju visa att man visst kan ha en perenn-rabatt i z 7