Full version: Perennrabatt i z 7
Margith
Jag har blivit ombedd att komma med förslag till en perenn-rabatt i z 7. Själv har jag förvisso odlat i z 7, men det är så länge sedan att jag knappt minns vad jag hade i rabatterna då.
Här är förutsättningarna:
1 meter brett och bortåt 10 meter långt, söderläge. Det enda som finns där är Förgät-mig-ej och de ska definitivt vara kvar!
Ägaren till rabatten är 80+ så det måste vara växter som klarar sig hyfsat själv.
Ägaren till rabatten säger att perenner i z 7 går inte, det finns inget som är härdigt där. Så nu gäller det att bevisa att hon har fel!!!
Min grundtanke är en ros i var ände av rabatten, men jag behöver en ros som inte skickar rotskott och som definitivt klarar sig utan täckning och annat gullande.... Jag funderar på Poppius, kan det fungera? Tornedalsrosen och Finlands vita ros finns redan på tomten, så de är uteslutna. Dessutom skickar de ju rotskott så man kan bli tokig.
Har du något bätttre förslag?
Mitt i rabatten skulle jag vilja ha en klätter-ros. Finns det en klätterros som klarar sig själv i z 7? Eller någon annan klättrande perenn?

Sen behöver jag marktäckare. Vad odlar du som fungerar i z 7? Här har jag inte ett enda förslag. Nåt som passar ihop med Förgät-mig-ejen...?

Rabatt-ägaren gillar aklejor och jag har ett helt batteri av små-aklejor som förhoppningsvis klarar vintern och de kan jag plantera ner i hennes rabatt. Har du nån annan perenn som jag har missat? Nåt som fungerar alldeles utmärkt i din rabatt och som du tycker mycket om?
Alla förslag mottages tacksamt smile.gif

Och jag lär återkomma med fler frågor.... jag har ju hela vintern på mig att fundera innan jag kommer med ett förslag tongue.gif

Och snälla, kom nu ihåg att jag ska komma med förslag till en rabatt som "sköter sig själv" ... inget zon-knäckeri... utan "säkra kort"... jag vill ju visa att man visst kan ha en perenn-rabatt i z 7 tongue.gif
*Felix matte*
Söderläge har jag och där har växt (gör mitt bästa för att utrota) Stormhatt, Riddarsporre och Praktbetonica. Behövs inte tänka på vattning... de sköter sig själva biggrin.gif och så klart det som vi kallar Fjällvallmo men som jag nu tack vare Odla.nu förstått heter Sibirisk Vallmo.. den växer till o me på grusvägar.
Fjällvallmon fotade jag i Karesuando.. den var inte mer än ca 10cm hög.

Akleja har jag också och nu när den inte klipptes ner förra hösten så har den spritt en himla massa småplantor.
Jag bor in Zon8 -fjäll
Gåsis
Har också rabatt i zon 7 och ganska blåsigt och utsatt. Det som går bra är fänrikshjärta, stjärnflocka, hostor, riddarsporre, pulsatilla, phlox, pioner, nävor, dagliljor och brudslöja. Ja, en hel del annat också men det här var det vanligaste jag kan komma på. Rosor i rabatt är svårt här tycker jag men kanske någon annan kan mer om rosor än jag. Klätterros tror jag inte på. En sak till att tänka på är att dom perenner som blommar sent på hösten som tex kärleksört, visst klarar sig här men dom hinner sällan blomma om dom inte står varmt och skyddat. Den klättrare jag mest tänker på och som verkligen vill här är ju förståss humle.

/Åsa
Betty
Kanadensiska klätterrosen Quadra sägs ska tåla -35° utan någon som helst täckning. Den ska bli ca 180 cm hög. Här en lite suddig bild på min Quadra, inköpt i år (den blommar för fullt fortfarande).
Kajsa
Här en bok att läsa Trädgård i kallt klimat
Det finns rotäkta Kanadarosor som kan gå i zon 7
fråga i din handelsträdgård.
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 20-09-2005, 22:32)
Kanadensiska klätterrosen Quadra sägs ska tåla -35° utan någon som helst täckning. Den ska bli ca 180 cm hög. Här en lite suddig bild på min Quadra, inköpt i år (den blommar för fullt fortfarande).

Synd att jag inte har möjlighet att testa den vackra sad.gif wub.gif
Margith
Tack för alla förslag, men jag har fler frågor rolleyes.gif
För det första, finns det ingen som har rosor i sina trädgårdar? Jag har kollat runt lite på nätet och det finns ju en hel hög med rosor som ska klara z 7 och ett fåtal som klarar z 8. Nog måste ni väl ha nån?? unsure.gif
Har ni haft nån som bara klarat en sommar, skulle jag bli väldigt glad för info om det också. Då kan jag ju korta ner min lista litegrann smile.gif
Vad gäller Quadra står den på min "Ska-bara-ha-till-våren-lista" -35 är lite lite för mig, men jag kan ju gulla lite med den rolleyes.gif
Och Gåsis, vilka hostor och nävor har du som klarar sig hos dig?
Och Felix matte, sibirisk vallmo är det inte den som blommar med gula och oranga blommor? Det var nämligen de enda färger som inte fick förekomma i rabatten wink.gif Men ett speciellt tack för Praktbetonican. Jag visste inte vad det var, så jag sökte runt på nätet en stund och det är ju den jag har i min rabatt och som jag inte hade nåt namn på biggrin.gif
Tänk vad man lär sig när man läser Odla.nu wub.gif
Gåsis
Jag är inte så bra på alla sortnamn men vanlig blodnäva, spansk näva, vit näva från odla, brunnäva och någon till går bra, den som var nyhet hos Lord Neson förra året har överlevt och frodas. Blommade redan första sommaren.

Hostor har jag inte ett enda sortnamn på - påse på coop verkar överleva bra biggrin.gif Jag tror faktiskt att dom flesta vanliga sorter går bra här.

/Åsa
lolo
Perenner går i regel bättre att odla i norr än söder, eftersom norr brukar ha mycket snö som täcker perennerna och skyddar dem från frost. Sen är somrarna ljusare också, vilket gör perennerna mer storväxta och så att de trivs bättre.
kerstin z5-6
Bergvallmon måste du väl ha där , riddarsporre och stormhatt kanske ?
Aprikos vallmo med silverblad ? Papaver spicata ? Kungsljus?
Wasagaming verkar tålig , pimpinellerna -har du kollat dem ?
Frülingsgold z7
Poppius (Rosa stenbergii) z7

Single Cherry vill jag verkligen slå ett slag för i z7

Stanwell Perpetual

och kanadickerna

Louis Bugnet
Louis Jolliet
William Baffin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon