Full version: kronärtskocka
Cinafina
Hej,
är det svårt att odla kronärtskocka? Då jag läser om det verkar det ganska krångligt med förodling inomhus och höga krav på jord och gödsling. Jag tänkte att det kunde vara kul att prova med ett par plantor till våren. Vad är era erfarenheter?
Cina, zon tre.
Susanne i Linköping
Som komplett nybörjare testade jag för tre år sedan, förodlade svalt och ljust (efter att fröna fått gro i rumstemperatur) och planterade ut. Av åtta frön fick jag fyra plantor, de gav kanske tre skockor tillsammans (två på en planta, en på en annan och två plantor gav inget.

Ett fel jag tror att jag gjorde var att förodla i för små krukor för länge. Jag har för mig att kronärtskockor inte gillar omplantering, man kanske ska ge dem stora krukor på ett tidigt stadium.

Det var bara mina egna nybörjarerfarenheter... kul men inte så lyckat, men sagolikt goda skockor! Sorten har jag tyvärr glömt, det kan ha varit Green Globe. Odlingsjorden är mycket mullrik lerjord (tack vare den som hade kolonilotten före mig!).
rosita
Jag satte i våras en planta som är perenn. Den blev så småningom full med bladlöss, som jag kämpade bort långt om länge. Den gav en skocka, liten men naggande god! laugh.gif
När det finns risk att marken fryser ska jag kupa upp jorden runt plantan så att den står i en 25 - 30 cm hög kulle. Då klipper jag även ner plantan så att den bara sticker upp någon cm ovanför kullen. När tjälen börjar tränga ner i jorden, täcker jag kullen med några cm torvmull. Över detta stjälper jag en trälåda som bildar tak. När strängare kyla inträffar täcker jag alltihop med granris, löv eller annat isolerande material.
Tidigt på våren, när risken för sträng kyla är över, avlägsnar jag täckmaterialet i två omgångar. jordkupningen kan ligga kvar tills frostrisken är över. biggrin.gif
UglyCute
Inte så värst svårt är det, vi har en planta i våran "köksträdgård"... Super goda blev de, men skockorna smakade inte som de man köper och så jätte stora blev de inte heller
Aurora
Jag satte mina kockor i våras och resultatet har blivit mycket lyckat trots att de står och trängs tillsammans. Satte dem i februari och satte ut dem ganska tidigt på våren (de tål lite frost också om de är avvänjda). Grävde ner hästgödsel innan jag planterade ut dem så hade de lite att tillgå senare på sommaren. Första knoppen kom i augusti och sedan har vi skördat flera stycken, det kommer nya knoppar i alla grenväcken också!

Tänkte försöka övervintra dem men har inte så stora förhoppningar. Har bäddat in dem i halm och tänkte sedan täcka med säckväv och mera halm, räcker det eller är det otillräckligt? Borde man kupa jorden kring plantorna också? Vi bor i zon 2-3, men zon 1-växter har vi lyckats övervintra.

/Aurora
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon