Full version: Höstplantering
wolkenkrabber
Som topicen lyder, hur funkar det att höstplantera i Östersund?,
jag funderar på att köpa på mig lite träd & buskar den 24:e,
det är rabatt hos en trädgårdshandlare då.

Så tror ni att ett plommonträd och lite andra växter tål en höstplantering häruppe? eller kan jag köpa och lägg i en presenning och ligger efter marken tillsvåren?

Vill ju som sag inte att träden fryser bort för mig om jag köper.

Verkar det väga för eller emot?

Tack på förhand

//W
Big Gardener
Det viktigaste du bör tänka på när det gäller all höstplantering är att växterna helst ska vara ordentligt avmognade innan de kommer i backen. Avmognade växter har gått in i sin vintervila och är således mindre känsliga för yttre klimatpåverkan. Detta gäller speciellt växter som inhandlas och hanteras barrotat eller tas upp i klump. Containerodlade växter är inte lika känsliga eftersom de har större delen av sitt rotsystem intakt.

Vissa arter är kända för att vara extra känsliga eller att de går in i vintervila sent. Exempel på dessa är avenbok, björk, al, turkisk trädhassel, magnolia m.fl.

Inget kan ge så bra isolering mot vinterkyla som för rötterna att få komma i marken. Dessvärre överlever många växter ändå inte av kombinationen dålig avmodnad/barfrost/ingen snö/sträng kyla/litet rotsystem. Man kan oftast med enkla medel avhjälpa problemen med marktäckning och viss inlindning av stammar för att isolera.
Sven Karlsson
Birger Ekenstierna
Jag skulle vilja veta vad de läroböcker heter och om ni på kursen i Alnarp behandlade de äpplen: som ger Kräfta, skorv, och de nya "skorvresistenta sorterna"
Köpte i dagarna ytterligare en fruktbok och som vanligt stod det Undvik kräfta,skorv sorter och odlaresistenta sorter. Men de senare saknas totalt. På andra ställ rekommenderades TB som sommaräpple men det har lätt att få krafta och skorv.
Själv är jag nybörjare och fick slänga 15 ympade träd sedan jordbruksverket talat om att om man inte vill spruta med svavel så är det bara "skorvresistenta" träd och fria från kräfta som skall användas. Jag har läst en massa böcker om äpplen men inte hittat svaren ?? Att vissa träd blir svårare att gradera då till ex. Blomqvist med EU: bidrag säger att han har träd som är fanntastiska men totalt fjasko i värmland som planteras och vårdas av "kunig" persional om nu de gjorde rätt kan diskuteras trots deras kunskap? Har man kräfta på en ort då måste man ju ta till extra åtgärder som kanskes en krage makadam och näste med blandat sandoch pösajord med svart markduk åvanpå då hadde inte träden behövt "frysa" om fötterna.
(Jag skall ympa ett 70-90 ympar med eget resistenta träd som jag fått från skäkert håll men sedan en 10 sorter som går i zon 5-7 med ympar frå Gränna Plantskola men vilka sorter? Det värsta är att alla inte ens har lika t.ex. P.J.Bergius som en del anser som "frisk"sort medan andra ser den som sjuk? Vad skall man tro? Alla har T.B. som bäste polerenare sorter och vad skall den ersättas med? Skall jag köpa en kvist och ställa i vatten under poleneringen? De träd jag själv skall ha är Katinka, Retina, Rubin, Korin, Höstdessert, Angold, Fredrik när den kommer sam någon mer?
(En del i extra skyddat "boende" som kallväxthus som ger +25 grader C på dagarna och några flera än zonen ger) Sven, Tack på förhand.
Big Gardener
Visst kan jag ge dig viss information men du behöver inte "kapa" tråden för det. smile.gif Du får tag på mig via PM också
wolkenkrabber
får se om jag testar då. kommer leta efter träd/buskar med bra avmognad och täcka marken med löv, barfrost som är stark brukar itne vara ett större problem här. vi brukar få snö så det räcker och i tid
wolkenkrabber
då skall man snart begesig av och införskadda då, så får jag återkomma med bilder så kan ni ge tipps smile.gif¨

Har varigt där och det fanns inget värt att köpa, tråkigt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon