Vi funderar på att sätta en (levande)pilhäck, som insynskydd
på baksidan av vårt hus (på tomtgränsen) Vår tomt gränsar till en skogsdunge. Är det någon som har erfarenhet av en sådan?
Hej Jazza,
Jag har följt några pilhäcksprojekt. Den mest lyckade är en som står i ett område med platta gräsmatteträdgårdar. De som äger den tycker det är roligt att sköta den och ger den en strikt form som håller nu när den börjar bli lite grov.
De andra står på tomtgränser i lite mindre välansade trädgårdsområden med mer vild natur omkring. Jag tror inte att de som satte dem var beredda på att det är lite jobb att "fläta" och ansa dem och att de växer snabbt och måste pillas med varje vecka de första åren. De är "flätade" i början och därmed nedertill, sedan kom semestern och de släpptes upp. De tål inte det så bra. Det blir långa ruskor som står på lite snett planterade stammar. Några häckar har blivit lite trasiga, i en har ett par pilträd tagit sig och står nu som solitärer i ett område som annars består av björk, tall och en och annan gran.
Jag tror att pilhäcken är bra om man gillar att pilla och om man gör det regelbundet i början. Vill man ha något som inte har så strikt form bör man välja en annan växtlighet som insynsskydd, för en oskött pilhäck går sönder.
Kattmatte
15-04-2003, 11:37
De varar inte heller i evighet tydligen men är väldigt vackra om man håller efter dem. Du kan fråga på www.lillopil.com t ex. De är jättetrevliga att ha och göra med.