Storåtjejen
Har en clerodendrum schweinfurthii gurke (ska egentligen vara ett tyskt y, men lyckades inte få till det tongue.gif ) och nu undrar jag om det finns någon här som vet något om när den blommar. Klippte ner den hårt tidigt i våras, men än har inga blomställningar dykt upp sad.gif Jag väntar så på blomningen wub.gif wub.gif
wolkenkrabber
för att få ett tysky ü trycker du på knappen med " ^¨~ " på sig bredvid Enter och sedna på u:et

hur du skall få ödesträdet att blomma har jag inten aning om
Storåtjejen
Jag tryckte så, men u:et kom på efterkälken laugh.gif Av nån anledning funkar det inte, fast det hör ju egentligen inte hit tongue.gif Får vänta och se om någon annan vet något om min blomma som inte blommar blink.gif
Carex
Ödesträdet blommar på vinter/vårvinter eller våren efter att ha fått högst tolv timmars dagsljus tror jag det är, jag har den i ett östfönster. Bli inte rädd om den tappar bladen, så länge den ser frisk ut i övrigt är det helt naturligt pga. det bristande ljuset.
Enl. mina böcker är det lämpligt med tio timmars dagsljus.
Betty
Clerodendrum tillhör familjen Verbenaceae. Det finns över 500 arter.
Här är en lista.
Clerodendrum thomsoniae = Ödesträd
Vad clerodendrum schweinfurthii har för svenskt namn - om den har något, vet jag inte.
Storåtjejen
CITAT (Carex @ 21-09-2005, 22:46)
Ödesträdet blommar på vinter/vårvinter eller våren efter att ha fått högst tolv timmars dagsljus tror jag det är, jag har den i ett östfönster. Bli inte rädd om den tappar bladen, så länge den ser frisk ut i övrigt är det helt naturligt pga. det bristande ljuset.
Enl. mina böcker är det lämpligt med tio timmars dagsljus.

Aj, då, då måste jag vänta ett tag till tongue.gif Får försöka ha lite tålamod förstår jag.

Och Betty: Det var ingen dålig lista du hade. Det var kanske tur att det inte fanns bilder till mer än två laugh.gif varav jag redan har den ena, den vanligaste (tror jag) thomsoniae.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon