Pesco
Idag visade sig koi-karparna för första gången på en vecka. Vanligtvis busar de hela dagarna, men nu har de legat så djupt på botten att vi inte kunnat se dem. tempen har legat under 12 grader, men var idag uppe i 15 grader.

När ska man ta in dem och hur ska man försvara dem? Tråkas de inte till döds under vintern?
Anma
Om din damm är tillräckligt djup och inte bottenfryser kan kojen övervintra i den. Vår damm är endast 80cm och bottenfryser. Vi har fiskarna i akvarium i källaren över vintern. De har inte tråkats i hjäl än, men brukar bli väldans glada när isen smält och de får flytta ut igen. rolleyes.gif
ÅsaF
De går i dvala när det är för kallt så det lär ju inte finnas nån risk att de tråkas ihjäl. Men har du inte en damm som är 1,5 meter eller djupare så måste du ta in fiskarna under vintern. Var då noga med att vattnet du häller dem i inte är så mycket varmare än dammvattnet. Annars kan de bli chockade.
kristerh
Man kan ha dem ute året runt om man bara ser till att det inte blir bottenfruset, det finns relativt billiga saker som gör att det inte fryser helt och gaserna kommer ut, för det är lika viktigt som att det inte blir bottenfruset, fiskarna går i dvala och skall inte matas om vattnet är under 10 grader.
krister
Pesco
Dammen är 1,2 m djup. Förra året hade vi guldfiskar där, som vi trodde gick i dvala. Men när snön smälte i januari såg man genom isen hur ett gäng glada fiskar rejsade runt och trodde att det skulle bli vår. dammen bottenfrös aldrig, men en månad senare, när isen smälte, var alla döda. Vi tror att de fisk syrebrist.

Om man tar in fiskarna; hur stort ska de ha det då?
Sollan
Mina guldisar överlever ute i dammen mha en syrepump och en skorsten i ett frigolitblock för att vädra bort sumpgas. Har inte särskilt djupt (ca 80 cm).
ÅsaF
Ja det är viktigt att det är öppet i dammen på nåt ställe så att sumpgaserna vädras ur.
Pesco
Men hur gör ni med mat då? De matas inte under vintern, antar jag? Har hört at de inte kan smälta maten på låga temperaturer.
ÅsaF
Man slutar mata när temperaturen i vattnet understiger 10 grader. Fiskarna går i dvala och äter inte under vintern eftersom deras matsmältning inte fungerar då.
MrNorth
hur gör man för att ventilera ut gaserna + hålla ett hål öppet? jag har ingen möjlighet att ha doppvärmare eller dylikt.

/Henrik
karjo
Jag är ingen expert, har aldrig haft damm. Men jag såg en bild någonstans där de hade en vanlig enkel plastboll som flöt runt på ytan och hindrade isbildning. Kan det vara något?

(Var det här jag såg den bilden? unsure.gif rolleyes.gif Vet inte... :-) )
ÅsaF
Vi har pumpen igång rätt så ytligt i dammen så att ytan hela tiden är i rörelse. Då fryser det inte lika lätt. Blir det för kallt så sätter vi i en doppvärmare som är omgiven av frigolit med ett hål i som inte ska frysa. Oftast är dammen öppen men är det 15 grader eller kallare så kan det ju frysa igen men det blir oftast inte så tjockt istäcke när det är rörelse på vattnet under. Kan tillägga att vår damm är ca 2 meter djup så fiskarna håller sig vid botten på vintern och ligger tämligen stilla.
ÅsaF
CITAT (karjo @ 03-11-2005, 17:41)
Jag är ingen expert, har aldrig haft damm. Men jag såg en bild någonstans där de hade en vanlig enkel plastboll som flöt runt på ytan och hindrade isbildning. Kan det vara något?

(Var det här jag såg den bilden? unsure.gif rolleyes.gif Vet inte... :-) )

Japp. Vi har en sån frigolitboll med hål i där det går en luftslang ner till pumpen. Funkar väldigt bra men fåglarna gillar att hacka på den så jag tror inte den kommer att hålla mer än två säsonger.
Maggan H
Förra vintern såg det ut så här i vår damm, alla fiskarna överlevde och inga sjukdomar. Pumpen är en liten 3000 l i timmen utan filter inkopplat, vattnet går bara runt.
ÅsaF
Häftig bild Margareta. smile.gif
Kalle Mandelstam
Att ha Koi ute under vintern är i vårt klimat lite av ett riskprojekt. Det kan gå bra under flera år tills en vår då din damm är helt koifri.

Ska du dessutom få riktigt stora koi, >60cm, måste de gå varmt större delen av året.

Jag hade fixat en bassäng eller nåt till dem under vintern nere i källaren som kan hållas varm. De blir för stora för ett normalt akvarium ganska snabbt.

/Kalle
Pesco
De överlevde!

Dammen är som sagt 1,2 djup och vi hade pump hela vintern. De ser pigga och glada ut nu, men är lite skygga. De bli helt exalterade när man kommer nära - då tror de att det är mat på G.
Maggan H
Vad roligt att de klarade sig, man blir lika glad varje vår när man ser att allt är okej! rolleyes.gif Mina har oxå klarat vintern bra, och ser tom större ut än i höstas. wub.gif
Alexander-VG-zon3
alla mina pappas fiskar är döa fast den botten frös nog alldrig men där var helt stängt å mycket skit å alger . hadde jag varit pappa hadde jag nog tat in dom men synd att dom inte överlevde
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon