Fenja
Min granne vill plantera ett litet ca 2 m högt och max 1,5 m brett paraplyväxande träd nu i höst. Inte salix eller pil. Jag kan inte ett dugg om träd men lovade att ställa frågan här där det finns kunskap. Kan jag få hjälp med några förslag på små träd?
Tack på förhand!
Fenja
Kalle Mandelstam
Det finns en fin, liten, klotformig lönn som inte blir så stor. Den är inte paraplyformad men väldigt fin. Acer platanoides 'Globosum' heter den. Den växer långsamt och blir kanske 2-3 m som 10 åring. Den kan dock bli lite bredare än 1.5 m. Du har en bild här. Det var det första jag tänkte på men det finns ju fler. Finns säkert någon fin Prunus i paraplyform t.ex. Kan inte nån sort på rak arm dock.

Något som kan vara fint är att låta blåregn, Wisteria sinensis, växa upp som ett flerstammigt träd eller buske istället för att låta det klättra på någon husvägg eller dylikt. Väldigt fint med snirkliga vackra stammar och lite hängande grenar.

smile.gif
Kalle
mulle
Jag har planterat en liten prydnadsapel som ger både fin blomning och trevliga äppel.
Mulle
Big Gardener
Då skulle jag kunna rekommendera två saker:

1. Upstammad hängsyren, Syringa reflexa. Den kan ympas på önskad höjd på vanlig syren och den har ett naturligt, lätt hängande växtsätt och blommar dessutom tacksamt.

2. Om jorden inte är för basisk och zonen inte för hög så kan en flikbladig japansk lönn Acer palmatum var. dissectum var ett alternativ. Den kan visserligen bli 2,5-3 meter hög och uppåt två meter bred, men har ett ganska sirligt och glest grenbyggnad vilket gör att den inte känns så påträngande.
Fenja
Tusen tack för förslagen, jag ska vidarebefordra dem till min granne!
Mvh
Fenja
Big Gardener
Jag vill inte klanka ned på ditt förslag Kalle, men klotlönn tror jag blir svårt, även om man håller sig inom en tioårsperiod. Om man inte ympar den själv tror jag det är svårt att få tag på klotlönn som inte är ympat under 2 meters höjd. Så växer den bra kan den gott och väl växa en meter på två-tre år. Sluthöjden är trots allt 6-8 meter.
Cilla
Jag har just varit hos två bostadsrättföreningar som planterat klotlönn med tanke på att de ska vara små träd inte högre än 3 meter. Men högre blir de ju och nu är det fråga om att stympa dem eller, vilket jag rekommenderar, byta ut dem.

Kan man tänka sig ett större träd som ändå är rätt litet så är klotlönnen fin. Man bör veta att skuggan under klotklönnar är helt kompakt svart eftersom grenverket är så tätt.
Hannele
CITAT (Cilla @ 22-09-2005, 14:50)
Men högre blir de ju och nu är det fråga om att stympa dem

Så heter det väl inte? blink.gif
Jag formar..
Ewa L
Jag skulle också rekommendera prydnadsapel av något slag.
I senaste numret av AoT finns en hel artikel om dessa. Har förstås en själv. wub.gif
Cilla
CITAT (Hannele @ 22-09-2005, 15:03)
CITAT (Cilla @ 22-09-2005, 14:50)
Men högre blir de ju och nu är det fråga om att stympa dem

Så heter det väl inte? blink.gif
Jag formar..

Jag älskar prydnadsaplar, men så små som 2 meter höga och breda är de ju inte. Kanske finns någon pendula (häng-)variant som kan hålla måtten, men en av de vanliga aplarna gör det inte.

Hannele - om man låter en klotlönn stå ett tag och sedan upptäcker att den blev dryga 5 meter hög och vid istllet för önskade 2 meter, så blir det en stympning. Formklipper man däremot från början och sedan kontinuerligt kan man som du hålla träden både små och friska.
Men det här har vi ju diskuterat förut, eller hur? Terminologin alltså.

Ha en skön helg allihop!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon