|
Hej! Jag har i mina rhododendronplanterings-rabatter (150 plantor) fått in otyget bläcksvamp.Dessta poppar upp i hundratal varje dag:Det bli att rensa bort de synliga ovanjordiska svampdelarna och bära bort dessa hinkvis ( fyllda 15 liters hinkar). Detta "jobb" utföres varje morgon och kväll frän och med augusti och vidare under höstarna de senaste 3 åren.Mycelet i marken kommer jag inte åt! Vanligt ogräs kan man ju gräva upp och bli av med. Men vad skall man göra med dessa inkräktare?? Har någon råkat ut för detta problem i rabattodlingarna och hur gör man för att bli av med dessa oönskade inkräktare?? Ge mig ett råd! Ps:Har provat att spreja på round-up, men det verkar mest som gödning!((det finns väl inget klorofyll i svampuslingarna!)
Det finns väl 6 arter av blckäsvamp i Sverige, så det finns väl en ganska stor sannolighet att du har en ätbar art. Att spruta round-up kan möjligtvis döda rhododendron och andra växter.
Jag tycker att det låter konstigt att svampmycelet skulle trivas i sur rhododendronjord?
Kan du inte bli vän med dem i stället och se dem som ett trevlig naturfenomen? Mulle
Svante, zon 1
26-09-2005, 13:28
Är det sådana här? Ät i så fall upp dem - fjällig bläcksvamp är både ätlig och god!
CITAT (Svante @ zon 1,26-09-2005, 14:28) Är det sådana här? Ät i så fall upp dem - fjällig bläcksvamp är både ätlig och god! Jo, jättegod men passa dig för att dricka alkohol till. Svampen innehåller antabus! Mulle
Svante, zon 1
26-09-2005, 13:48
CITAT (mulle @ 26-09-2005, 14:40) Jo, jättegod men passa dig för att dricka alkohol till. Svampen innehåller antabus! Mulle Hmm, är det inte grå bläcksvamp du tänker på nu?
Ophelia
26-09-2005, 14:24
Alla bläcksvampar (vissa mer, andra mindre) innehåller corpin och det är det som gör alkohol + svampen = ingen hit.
Jag funderar lite på vad du byter ut jorden med? Vad fyller du på med för jord i groparna. Enligt mina upptäckter (jag äter gärna bläcksvamp) växer den nästintill oförskämt bra d v s perfekt på gräsmattor och då sådana med bra jord. Kanske den jord du lyfter bort skulle ersättas med sand/torvblandning? Fast det kanske du gör.
CITAT (Ophelia @ 26-09-2005, 15:24) Alla bläcksvampar (vissa mer, andra mindre) innehåller corpin och det är det som gör alkohol + svampen = ingen hit. Titta, nu lärde jag mig något igen! Corpin, inte antabus! Tack! Mulle
CITAT (KURT @ 22-09-2005, 08:36) Jag tycker att det låter konstigt att svampmycelet skulle trivas i sur rhododendronjord? Av de organismer som bryter ned dött material är det egentligen bara svamparna som trivs i/klarar av i sur jord. Tänk på våra skogar, det kan vara surt som attan där men ändå kan du plocka mycket svamp. Det enda som jag vet att kan bita på svampmycel är torka, men bortsett från de rent praktiska svårigheterna att ordna den detaljen lär nog inte rhododendron överleva en sådan operation... Micke
MonicaS
02-04-2009, 19:16
Hej på er! En gammal tråd, men jag måste skriva i alla fall. Fjällig bläcksvamp, Coprinus comatus, innehåller inte giftet coprin. Bläcksvamparnas släkte har fått sitt vetenskapliga namn från kopros, som betyder spillning (som de gillar att leva på). När man sedan upptäckte att vissa bläcksvampar innehöll ett gift döpte man det efter släktnamnet, alltså coprin. Det betyder inte att alla i släktet Coprinus innehåller giftet coprin. Fjällig bläcksvamp är en mycket god matsvamp, ganska kryddig i smaken, och det går utmärkt att dricka alkohol till. Om man däremot får i sig den grå bläcksvampen, C. atramentarius, kan man bli sjuk om man dricker alkohol till. Man blir snabbt dålig; bara efter några minuter upp till en timme kan man få hudrodnad, huvudvärk, svettning, kräkning, andnöd och ångest. Man kan vara sjuk upp till ett dygn efter. Varje gång man dricker alkohol upp till en vecka efter det att man ätit grå bläcksvamp kan man bli sjuk. Coprinet har konstaterats ge testikelskador på råttor och det är därför man inte alls ska äta den grå bläcksvampen, även om man är nykterist. Snälla, hjälp till att sprida detta; fjällig bläcksvamp är en god matsvamp och man kan dricka alkohol till utan att bli sjuk. Monica S Svampkonsulent sedan 1997
CITAT (MonicaS @ 02-04-2009, 20:16)  Om man däremot får i sig den grå bläcksvampen, C. atramentarius, kan man bli sjuk om man dricker alkohol till. Man blir snabbt dålig; bara efter några minuter upp till en timme kan man få hudrodnad, huvudvärk, svettning, kräkning, andnöd och ångest. Man kan vara sjuk upp till ett dygn efter. Är det allt? Jag trodde man fick njursvikt? Där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|