Full version: Ogödslad torvmull
pollenper
Jag har en jordkällare som jag täckt taket med ogödslad torvmull, det är ju näringsfattigt och surt ph. Jag tänkte att där blir ju en lite mossliknande miljö med små rara örter som inte behöver klippas men hur får jag deit lämpliga växter jag bor ju en bra bit bort från sån natur.
Finns det överhuvudtaget något som växer i ren torv?
Den är ju bara 2-3 dm tjock och torkar ju vid torrväder och blir blött som bara torv kan bli vid ett par regnveckor.
[IMG] [IMG]

Tänkte lägga in en bild här men det lär jag nog inte komma på i brådrasket hur man gör jag har ju sett en del bilder så det går väl? antar jag.
pejori
jag har använt ogöslad torv till mina krukväxter.. och enligt alla experter ska inget växa där. smile.gif smile.gif
mina växter växer som ogräs där, på grund av den jämna fukten smile.gif smile.gif
allt som vill ha en jämn fuktighet växer där wub.gif
pollenper
Tack för tipset men pelargonier känns inte som det var det jag tänkte på. rolleyes.gif Kanske lite mer förvildade saker.
pollenper

Äntligen fick jag in bild%&#.
Det vita kokongerna är inte maskägg utan stallströ från lantmännen.
Det här är alltså min jordkällare.
pejori
har i och för sig inte testat på pellagonior, men andra växter har jag testat det på med bra resultat. rolleyes.gif
även krasse rolleyes.gif
pollenper
Hm, jag erkänner att jag varit otydlig. Jag vill ju att växterna överlever vintern också Zon 5 (minst).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon