Gemcy
Hej!
Jag undrar om det går att odla tomater inne på vintern med hjälp av en växtlampa?
Jag har också chilipeppar som jag odlar.
Lady Hamilton
Ja rent teoretiskt skall det gå.....
Men det blir nog väldigt omständigt. Svårt att hålla rätt temperatur o rätt mängd ljus.
Men visst kan du pröva
mulle
Det finns ju växthusodlade inhemska tomater till salu hela vintern - hör med någon odlare vad som krävs!
Mulle
Gurkan
Det behöver väl inte bli så krångligt men frågan är om det är värt besväret (och kostnaden, det lär bli dyra tomater) + att du missar den sköna längtan efter säsongens första solmogna.

En HID-lampa (högtrycksnatrium eller metall halogen = dyrt) är allt som behövs, tvivlar på att lysrör eller lågenergi funkar till mer än komplementbelysning mitt i vintern. ... och en timer såklart.

I övrigt är det bara att odla som vanligt.

Vill du bara förlänga säsongen för att allt ska hinna mogna duger det väl med solljus kompletterat med några lysrör.
slisk
jag håller på att testa att odla tomater inomhus, änsålänge är plantorna bara runt 7-8cm. kan återkomma med mer info om hur det går

jag använder 4st 18W lysrör och en 20Wle till en majsplanta en äppelgurka, två sockerärter och 4 tomatplantor.

LE och lysrör funkar helt klart som ljuskälla, att det bara skulle funka som kompleterings ljus har iallafall inte jag märkt av
Gurkan
Kul att du provar och hoppas det funkar.

Ett problem med LE är att ljusintesiteten avtar ganska kraftigt med avståndet så det funkar bäst på små plantor där det är nära till alla blad. Dessutom, av nån anledning, brukar LE funka bäst under den vegetativa (gröna) tillväxten men vara otillräcklig för blomning och fruktsättning.

Det är säkert olika för olika sorters plantor så kör på och skriv gärna och berätta hur det utvecklar sig.

Edit :
Med LE menade jag flourocerande belysning, dvs. både LE-lampor och lysrör. TeliaNet kommer säkert snart och tar mig i örat ... unsure.gif
slisk
jag tänkte starta en ny tråd om inomhusodling med lampor så jag lägger rapporterna där istället.

jag använder inga special rör eller le lampor utan jag kör med vanliga LE från ikea och warmwhite lysrör. (jag vet att det ska vara coldwhite egentligen men jag har inte råd för tillfället)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon