Full version: Chilipasta
Sulawesii
Nån som har receptet på den chilipasta som brukar stå på varje bord på Kinarestauranger?
KURT
Jag hittade ett Danskt recept (se nedan). Det som är bra här är att man rostar dem i ugnen (som man brukar göra med paprikor), det ger en mildare smak. Man bör dock tänka på att den inte kan förvaras mer än kanske 1 v i kylen.

http://www.capsicum.dk/show_recipe.msql?fe...lt=id&srch=2602

Mexikansk Chilipasta

* 2 flåede røde peberfrugter (uden stilk og kerner)
* 1 spsk ancho chilipulver
* 4 store tørrede chiliupebre uden kerner
* 1 spsk chipotle-sauce
* 1 løg
* 4 fed hvidløg
* 1 spsk oregano
* 2 tsk spidskommen
* 1 tsk salt

Peberfrugterne halveres, lægges i en ovn i 5-10 min til skindet bliver mørkt. Lad dem trække et kvarter, hvorefter skindet let kan trækkes af. Kom dem i en blender sammen med øvrige ingredienser. Kør på til det er en fin pasta.
Sulawesii
Inte riktigt vad jag sökte, men, jag ska testa detta med! Gillar spiskummin, mums! Tack!!
evelina
Den här brukar jag göra.Hittade receptet på ICA.

Harissa:
Mixa 4–5 röda, grovhackade chilifrukter och 4–5 skalade och grovhackade vitlöksklyftor med 1 msk malen spiskummin, 1 msk malen koriander, 1 tsk salt och 1/2 dl olja till en slät massa. Harissan används i Marocko som en bordskrydda till taginer och couscousrätter. Men den kan faktiskt användas till det mesta – om man tar lagom mängd.
arnek
Jag frågade samma fråga för ett tag sedan och fick inget svar... letade lite på internet och hittade dessa recept på engelska. Chilipasta på chili och lime, extremt gott speciellt i olika tomatsåser men också på egen hand. Jag har provat att göra själv men använde gröna chilis och det blev lite för starkt. Jag har tillexempel blandat ner lite av pastan i pannbiffar. Väldigt gott....

Sambal Oelek #47589
Makes a hot and fiery chile sauce that can be used both as a condiment and in cooking.
113.40 g fresh red chilies, chopped
29.58 ml rice wine vinegar
4.93 ml vegan sugar (or granulated sugar; to taste)
4.93 ml salt (to taste)
Place ingredients into a blender and pulse until chiles are finely chopped but not pureed.
Adjust seasonings to taste.
Store in a sealed container under refrigeration until needed.

Homemade Hot Chile Paste (Sambal Oelek)

Ripe red chiles, stems removed but do not deseed (ripe, red jalapenos work well; for a super hot paste, use a hotter variety pepper, like sanatakas, tabascos, or thai peppers) Fresly squeezed lime juice Salt (non-iodized) Water 1/2-pt jelly/canning jars and canning lids & rings Puree chiles in a food processor. Pour "pepper mash" into a saucepan along with enough water to form a medium-thin consistency. Simmer the chile mixture for about 5 minutes, or until the chile paste thickens somewhat and chiles are slightly cooked. Spoon chile mixture into the small jelly/canning jars, leaving 3/4 inch headspace. Add 1/4 tsp salt and 1 Tbsp lime juice to each jar. Cap and process in a pressure canner for 10 minutes at 15 lbs pressure. Note: You can also make a "green chile paste" by using green chiles, though the color will not be as strikingly green as the fresh peppers. Process in the same manner as for the hot chile peppers. WARNING: Do not can this stuff in anything but those very small jelly-jar-size canning jars. The paste is too thick for proper processing in larger containers. Refrigerate any unused portion after opening. (And, of course, store unopened canned jars in a dry, cool, dark place.)

Sambal Oelek (hot chili and lime sauce)
Ingredients (use vegan versions):
1/2 cup finely chopped fresh hot chilies
2 tablespoon fresh lime juice
1/2 teaspoon salt
1/4 teaspoon finely grated fresh lime peel
Directions:

Combine everything but the lime peel in a blender and blend at high speed for 10-15 seconds. Scrape down sides of blender and continue blending until the chilies are completely "smushed up". Transfer into a bowl and add lime peel. Refrigerate until ready to use in nasi or urah.

Serves: about 1/2 cup
Sulawesii
Sambal Oelek #47589 låter lite som det jag söker. Men, jag undrar om det inte är soja i "restaurangpastan"? Tror du att det blir bra om man tillsätter det?

Tack ska ni ha för recepten, jag ska testa allihop! Jag har mycket egenodlad chili här hemma för tillfället, så det är lika bra att passa på!
arnek
CITAT (Sulawesii @ 23-09-2005, 17:21)
Sambal Oelek #47589  låter lite som det jag söker. Men, jag undrar om det inte är soja i "restaurangpastan"? Tror du att det blir bra om man tillsätter det?

Tack ska ni ha för recepten, jag ska testa allihop! Jag har mycket egenodlad chili här hemma för tillfället, så det är lika bra att passa på!

[QUOTE]

Har ingen aning. Själv "modifierar" jag alltid alla recept jag använder. Gör lite med soja och lite utan och se vilken som blir godast. Soja fungerar ju lite som buljong, tar fram smakerna i de andra ingredienserna. Lime + Chili är absolut min favorit "krydda" för tillfället - så otroligt gott. /A
Hired-Gun
CITAT (evelina @ 22-09-2005, 16:45)

Harissa:
Mixa 4–5 röda, grovhackade chilifrukter och 4–5 skalade och grovhackade vitlöksklyftor med 1 msk malen spiskummin, 1 msk malen koriander, 1 tsk salt och 1/2 dl olja till en slät massa. Harissan används i Marocko som en bordskrydda till taginer och couscousrätter. Men den kan faktiskt användas till det mesta – om man tar lagom mängd.

Jag provade harrisa till grillat i helgen och det var en sensation,men jag tillsatte 1tsk soja och en tsk limejuice.
Smakade mums till grillat och potatisgratäng biggrin.gif
evelina
CITAT (Hired-Gun @ 26-09-2005, 20:11)
CITAT (evelina @ 22-09-2005, 16:45)

Harissa:

Jag provade harrisa till grillat i helgen och det var en sensation,men jag tillsatte 1tsk soja och en tsk limejuice.
Smakade mums till grillat och potatisgratäng biggrin.gif

Vad kul att det smakade!! Ska prova att göra som du gjort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon