Vill ha tips om riktigt goda Hallonsorter. Minns att vi hade jättestora, dundergoda med riktig hallonsmak hemma när jag växte upp någon gång på stenåldern så de sorterna finns väl säkert inte kvar. Men skulle vilja ha tips om STORA, GODA och sjukdomsresistenta Hallonsorter
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
15-04-2003, 07:24
Det finns en del gamla hallonsorter fortfarande ute i handeln ex. Mormorshallon och Lloyd George som är riktigt goda. Plantorna som säljs ute i handeln ska vara virusfria även de gamla sorterna. Tror det är främst Herberts Hallon i Harplinge som driver upp gamla sorter. Hans hallon kan hittas ute i handeln på många håll, jag hittade några av Herberts hallonplantor på Plantagen i Bergianska som jag inte kunde låta bli att köpa trots att jag inte har plats för hallonland så de odlas för närvarande i hink. Såg även att Rångedala säljer Mormorshallon och Lloyd George i sin internetbutik.
Här kan du läsa om de gamla sorter som Herberts hallon odlar fram:
http://www.webben.net/hallon/
Men några virusresistenta sorter finns väl inte?
Man anser att de flsta plantor som odlats några år ALLTID blir visussmittade. Vill man ha virusfria plantor så bör man alltså undvika att ta plantor från någons privata odling, utan köpa virusfria från handeln istället. Jag TROR att de gör dem virusfria genom att låta den växa så fort att virusförökningen inte hinner med, och sedan ta skott från de virusfria topparna. Investerar man i virussfria plantor så bör de inte heller planteras på samma ställe som man nyligen odlat hallon. De flesta vet inte ens om att de ev har virussmittade plantor, men det minskar skörden en hel del, men det kan ju i och för sig kompenseras genom att odla en större areal!
Tack för tipset om den sidan Åsa tyckte riktigt jag kände smaken när jag såg mormorshallonen. Ska se om min mor kan komma ihåg sorten nu när jag har lite olika namn att komma med. Någon som vet om dessa finns i Skaraborg att få tag i annars får det bli på nätet
Eva St
Det där med Mormorshallon måste jag bara prova, helt klart. Och i med att det är en sån gammal sort också.
Visst låter de kanongoda och roliga att odla. Tänk om jag hade haft vett och tagit några plantor av Hallonen hemma och gömt i någon liten jordplätt någonstans. Men vem tänkte så långt då.
Eva St
Fick inget napp när jag frågade vilken sort vi kunde haft hemma det var ingen som kände igen något av namnen. Funderar nu på vilken sort jag ska välja av Mormorshallon eller Lloyd George. Båda verkar väldigt lockande men jag får väl hålla mig till en. VILKEN??????
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
26-04-2003, 20:13
Varför hålla sig till en sort?? man kan väl ha flera plantor och flera sorter, allt efter hurpass stor plats man har. Jag odlar i hink och har 4plantor som alla är av olika sort. Hade jag plats för ett hallonland skulle jag nog ha en himla massa olika sorter.
Den iden tar jag fasta på då behöver inte beslutsångesten bli så stor. Hur tätt kan man sätta hallonplantorna och behöver det vara långt emellan olika sorter. Har du en aning om om det går att få tag i Herberts hallon i Skaraborg någonstans.
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
26-04-2003, 20:55
Det går bra att plantera med samma avstånd som om man har samma sort alltså ungefär 70-80cm mellan plantorna. Man måste inte isolera olika sorter, det man kanske ska tänka på är höjden vissa sorter blir höga och kan behöva uppbindning medans andra sorter håller sig låga och behöver inte så mycket uppbindning, så det kanske är lättast att plantera höga sorter för sig och låga sorter på en annan plats.
Om du har plats kan man ju även tänka sig en liten odling med hösthallon som sätter frukt på årsskotten, ibland är det svårt att hinna få frukt innan frosten kommer men väljer du sorter som är härdiga till runt zon 3 så borde det ju vara ganska stor chans att få lite hallon på hösten i zon 2.
Känner tyvärr inte till om Herberts Hallon säljer plantor till någon trädgårdsbutik i skaraborg, men det kanske man kan maila/skriva/ringa och fråga om, adresser och telefonnummer finns på hemsidan
http://www.webben.net/hallon/Annars så finns ju några sorter hos Rångedala
http://www.rangedala-plantskola.se/index.asp
Herbert Arvidsson
11-08-2006, 05:52
CITAT (Eva St @ 15-04-2003, 00:39)
Vill ha tips om riktigt goda Hallonsorter. Minns att vi hade jättestora, dundergoda med riktig hallonsmak hemma när jag växte upp någon gång på stenåldern så de sorterna finns väl säkert inte kvar. Men skulle vilja ha tips om STORA, GODA och sjukdomsresistenta Hallonsorter
Eva St
hej Eva hoppas att du fick tag i våra Mormorshallon, som du sökte upplysningar om på Forum. Kontakta oss om det fortfarande är aktuellt Hälsningar Ingeborg och Herbert
Går in i denna gamla tråd, kanske Herbert kan svara.
Har ju fått mina mormorshallon nu och håller på att utöka hallonlandet litet. Tar bort de gamla plantorna som inte ger några större skott.
För närvarande står plantorna i halvstora krukor och växer riktigt bra. Åsa skrev att hon odlade sina plantor i krukor, vilken storlek skall man använda? Har 20 l spannar som jag har mina tomater i. Är de tillräckligt stora?
Vad gör man på vintern, gräver ner spannarna?
Kan jag om jag inte får ner alla plantorna gräva ner några i de halvstora krukorna i mina pallkragar eller skall jag ta ur de ur krukorna och sätta ner dom i pallkragen?
MVH/Kenneth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.