|
Förlåt Men jag fattar inte vad jag ska göra med alla mina "gyllenbär pruinosa L.". Jag har hela växthust fullt  med jättestora bär, men de mognar ju inte  . Bären har funnits sen början av juli och inte ett enda bär har mognat. växthuset är placerat på sånt sätt att, den sol som finns, finns där. :- Alltså, om solen skiner så har växthuset sol. Majsen, gurkan,tomaterna och paprikan mognar, men inte gyllenbär eller kapkrusbär. Snälla! Ge mig tips på vad jag ska göra. Ps. dom är nergrävda, så det är inte bara att ta krukor och bära in.Ds./Evgeni
Lady Hamilton
22-09-2005, 12:16
 Jag har nästan samma problem som du............. Jag hade mina i krukor som jag tog in för några veckor sedan, när det blåste som värst. Mina står nu i uterummet i fullt solsken och under belysning på kvällarna. Själva "hölstret" blir torrt o "pappersaktigt", men inte "trillar de ner på marken,"som någon beskrev att de gör när de mognat. Om jag tar en sax kan jag "klippa loss hölstret" från plantan, och inuti finns ett stort, lite orageaktigt bär som smakar surt. Inte sött o gott som de man köper från affären Kan nämna att jag sådde Physalis peruviana edulis
CITAT (Hamilton @ 22-09-2005, 13:16)  Jag har nästan samma problem som du............. Jag hade mina i krukor som jag tog in för några veckor sedan, när det blåste som värst. Mina står nu i uterummet i fullt solsken och under belysning på kvällarna. Själva "hölstret" blir torrt o "pappersaktigt", men inte "trillar de ner på marken,"som någon beskrev att de gör när de mognat. Om jag tar en sax kan jag "klippa loss hölstret" från plantan, och inuti finns ett stort, lite orageaktigt bär som smakar surt. Inte sött o gott som de man köper från affären Kan nämna att jag sådde Physalis peruviana edulis Du! Mina finns inte ens tillstymmelse till orange på.  . Men de är jättestora!Inte alls som de i affären.Ja, jag blir i alla fall inte klok Men vad gör det om hundra år
Åsa, mälardalen zon 2
22-09-2005, 14:03
Är ni säkra på att ni fått rätt art Physalis med fröpåsen, bären på gyllenbär är INTE jättestora? (PS! Gyllenbär brukar kallas Ground cherries just p.g.a att de trillar till marken när de mognar) Jag var ute och fotade gyllenbären för att visa ungefär hur stora de är  
Hej Åsa! Och tack för att du tittade hit.
På påsen står det Physalis Pruinosa L.
Och jag inser att de inte ska vara så stora som de är. (bären alltså).
Men snart är väl frosten här och tar dom kan jag tänka mig. Har visserligen värmefläkten på ca 5 grader i växt- huset. Har du nåt tips?/Evgeni
ps. på svenska så står det Gyllenbär. ds
Nej.nej,nej! Så där små är de inte.Minst dubbelt så stora. Det enda som ser likadant ut är skalet
Lady Hamilton
22-09-2005, 14:21
 Inte är jag kompetent att avgöra det.....(Om jag köpt rätt art) Men jag köpte mina frön från Impecta........... (visst kan det bli fel där oxå, men då måste man väll ha maximal otur  ) Mina bär är 2cm i diameter, är de stora? eller normala? Nu hann Åsa emellan.....Ja! Mina ser ut så där! Men de vägrar ramla ner!
Åsa, mälardalen zon 2
22-09-2005, 14:31
Jag köpte mina frön hos Runåbergs och bären är nog runt 10-15mm är bären runt 2cm eller mer låter det nog mera åt kapkrusbärshållet det händer tyvärr att det är fel fröer i påsarna ibland även hos kända fröfirmor. Även Runåbergs hade ju problem i 2år när en av deras fröleverantörer sålde fröer till tomaten Gardeners delight som visade sig vara en okänd bifftomat, samarbetet med denne frösäljare upphörde ganska snabbt Runåbergs provodlar ju själva många sorter och upptäcker ganska snabbt ifall någon leverantör slarvar.
Fast Kapkrusbärens blad är ju ludna.(väl?) Men nog är det nåt som inte är som det ska, för storleken på mina kapkrusbär ser i storlek ut som de du visade. Ja,ja, strunt samma det får bli vad det blir av det hela. Kanske kan klippa av grenarna och hänga dem inomhus inom en snar framtid.
Lady Hamilton
22-09-2005, 15:17
CITAT (Evgeni @ 22-09-2005, 15:37) Fast Kapkrusbärens blad är ju ludna.(väl?)  Jomenvisst! Naturligtvis är mina blad LUDNA! Sé nu jére gocke déri Nickes! Hoppas på bättre tur nästa år  Undrar om man kanske skulle pröva att så direkt från köpe frukt nästa år  Kanske det blir rätt sort då.........
CITAT (Hamilton @ 22-09-2005, 16:17) CITAT (Evgeni @ 22-09-2005, 15:37) Fast Kapkrusbärens blad är ju ludna.(väl?)  Jomenvisst! Naturligtvis är mina blad LUDNA! Sé nu jére gocke déri Nickes! Hoppas på bättre tur nästa år  Undrar om man kanske skulle pröva att så direkt från köpe frukt nästa år  Kanske det blir rätt sort då......... God Luck to you Hamilton! Skönt att nån av oss blev lite klokare Ha det bra tillsammans med dina Kapkrusbär du /Evgeni
Lady Hamilton
22-09-2005, 16:15
 TACK! Samma önskan till dig o "dina bär" (Vad det nu är  )  Och tack för att jag fick "låna" din tråd  / Hamilton
Alltså, jag sådde frön från en Physalis från frukthylla på ICA och de ser ut som på Åsas bild. Men jag väntar inte tills de ramlar av, utan jag plockar av dem och de är orange och smakar lite friskare och syrligare än de från ICA. De är mogna när höljet har gulnat. Jag har dem i krukor och de är stora buskar med mycket bär och jag förbereder plats för dem i förrådet, där de får stå innan frosten tar dem. Sen hoppas jag att de mognar inomhus i extra ljus!
*Felix matte*
22-09-2005, 20:20
Får man fråga vad ni ska göra med plantorna till vintern? Har ni kvar dem eller sätter ni nya frön till våren?
Lady Hamilton
22-09-2005, 20:26
Mina är för stora för att övervintra (175 hög o 150 bred) x 2 plantor, och förresten är ju inte mina "äkta" så jag kommer att slänga ut mina plantor och så nya till våren.
Alltså, någonting har jag missat... (det har nog skrivits tidigare i någon tråd...) Men, vad är skillnad mellan Physalis och Gyllenbär, äkta eller oäkta?
Själv har jag Physalis Prurinosa, fröpåse från Weibulls (?) Jättegoda bär som blir orange, söta och goda, men sitter kvar på plantan. Och bladen är inte ludna.
*Felix matte*
22-09-2005, 20:42
Så här ser mina ut precis nu... har tänkt spara dem över vintern... bara på kul för att se hur de tar sig.  Satte frön från köpebär 28 -2 -05
CITAT (Felix matte @ 22-09-2005, 21:42) Så här ser mina ut precis nu... har tänkt spara dem över vintern... bara på kul för att se hur de tar sig.  Satte frön från köpebär 28 -2 -05 Har du fått några bär?
Lady Hamilton
22-09-2005, 20:44
Grejen är att jag trodde att jag köpt samma som du har............. Men någonstans i "frö-djungeln" har jag köpt fel frön Men en person som är mera insatt hade kanske inte köpt samma frön som jag Eller så är det som Åsa påpekade.........  det kan ha kommit fel frön i min påse  Så här såg mina ut för 3 veckor sedan
*Felix matte*
22-09-2005, 21:10
CITAT (bikiv @ 22-09-2005, 21:44) CITAT (Felix matte @ 22-09-2005, 21:42) Så här ser mina ut precis nu... har tänkt spara dem över vintern... bara på kul för att se hur de tar sig.  Satte frön från köpebär 28 -2 -05 Har du fått några bär? Inga bär... en del blommor och bärämne i början men som sedan ramlade av. Kanske beror det på att bara en av tre plantor vistats utomhus... men jag försökte pollinera de andra med fin pensel.
*Felix matte*
22-09-2005, 21:11
CITAT (Hamilton @ 22-09-2005, 21:44) Grejen är att jag trodde att jag köpt samma som du har............. Men någonstans i "frö-djungeln" har jag köpt fel frön Men en person som är mera insatt hade kanske inte köpt samma frön som jag Eller så är det som Åsa påpekade.........  det kan ha kommit fel frön i min påse  Så här såg mina ut för 3 veckor sedan  Dina plantor ser ju mycket fräschare ut än mina... tätare blad
Lady Hamilton
22-09-2005, 21:14
CITAT (Felix matte @ 22-09-2005, 22:11) Dina plantor ser ju mycket fräschare ut än mina... tätare blad  Men mina blad är LUDNA
*Felix matte*
22-09-2005, 21:15
CITAT (Hamilton @ 22-09-2005, 22:14) CITAT (Felix matte @ 22-09-2005, 22:11) Dina plantor ser ju mycket fräschare ut än mina... tätare blad  Men mina blad är LUDNA  Inte rakat då
Månskensbonden
22-09-2005, 21:42
Om physalis-bären bara är sura och osmakliga, så kanske man skulle döpa om dem till "physatanis" istället.... (sorry, men jag kunde inte låta bli...  )
*Felix matte*
22-09-2005, 22:25
CITAT (Månskensbonden @ 22-09-2005, 22:42) Om physalis-bären bara är sura och osmakliga, så kanske man skulle döpa om dem till "physatanis" istället.... (sorry, men jag kunde inte låta bli...  ) Och?... äntligen trillade pengen ner  jag letade på Google men hittade inget och först då kom jag på.
Så här såg min gyllenbär ut i mitten på augusti. GyllenbärBladen är stora och lite lätt ludna. Bären är lite större än "köpephysalis" och oerhört söta och aromatiska. Fabrikat : Weibulls, Physalis pruinosa, Gyllenbär.
Har förbryllat läst alla inlägg om gyllenbär och kapkrusbär, jag trodde det var samma sort. I våras sådde jag från en fröpåse som det stod gyllenbär på. Plantorna har nu bärhöljen som är mycket större än de Åsa hade på bild. Någon skrev att kapkrusbär har ludna blad. Bladen på mina plantor är ludna. Så då är det alltså kapkrusbär jag har  . Ska jag vara lessen för det? Är kapkrusbär oätliga??? Ingrid i Falkenberg
Lady Hamilton
26-09-2005, 08:26
CITAT (inh @ 25-09-2005, 21:58) ............Så då är det alltså kapkrusbär jag har  . Ska jag vara lessen för det? Är kapkrusbär oätliga??? Ingrid i Falkenberg  Inte är dina bär oätliga! Det är bara det att "Gyllenbär" är mindre i stl. sötare o godare (i min smak) Och jag trodde att jag "sått" Gyllenbär, men eftersom mina blad är ludna har jag tydligen "sått" Kapkrusbär. Som i sin tur tydligen har större bär och mognar senare. Så du kan lugnt äta dina bär
Svante, zon 1
26-09-2005, 09:16
Jag har gjort som rosita, med samma resultat. Sått frön från köpefrukter och de mogna blir gula men trillar inte ner. De smakar som köpefrukt fast fräschare. Jag odlar på uteplatsen i en kruka och det tog lång tid innan de började mogna, ända in i slutet av augusti.
Ja,det var ju kul Ludet hit och ludet dit, men nu är det ju inte slutet av augusti längre, det är slutet på september.och mina är fortfarande lika gröna. Och dessutom får det plats högst två stycken i min handflata. Ja du Hamilton vad är det vi satt igång. Kanske är en helt ny sort som aldrig funnits på marknaden förut ps.jag har inte små händer.ds /Evgeni
Åsa, mälardalen zon 2
26-09-2005, 11:23
CITAT (Evgeni @ 26-09-2005, 11:41) Ja,det var ju kul Ludet hit och ludet dit, men nu är det ju inte slutet av augusti längre, det är slutet på september.och mina är fortfarande lika gröna. Och dessutom får det plats högst två stycken i min handflata. Ja du Hamilton vad är det vi satt igång. Kanske är en helt ny sort som aldrig funnits på marknaden förut ps.jag har inte små händer.ds /Evgeni Om de är stora á la tomat så kan det ju även tänkas att det är tomatillo som också är en Physalis.
Tack Åsa.Det tror jag det är/Evgeni Efter lite googlande tror jag inte längre. Jag är säker. Ja,ha så bra då.Då fick mina ett namn också
Lady Hamilton
26-09-2005, 12:14
CITAT (Evgeni @ 26-09-2005, 11:41) .........Ja du Hamilton vad är det vi satt igång. Kanske är en helt ny sort som aldrig funnits på marknaden förut  :lol:..........  Ja du Evgeni....... Kanske vi måste spara ALLA frukter och ta fröna ur dem? Vi kanske får patent på en "helt ny sort"!!!  Tror du att vi kan bli rika på det? Vi måste komma sams om hur vi ska "vidare utveckla" detta.  Ups! Nu slank ett "Kap/gyllen bär" ner i min mage.....  Får sluta med det  I allafall tills vi bestämt oss för hur vi ska göra.  P.S. Om vi inte vill ha "ludna blad"kanske Felix matte kan hjälpa oss med den "detaljen"  D.S.
Lady Hamilton
26-09-2005, 12:18
CITAT (Evgeni @ 26-09-2005, 11:41) ....Ludet hit och ludet dit, men nu är det ju inte slutet av augusti längre, det är slutet på september.och mina är fortfarande lika gröna.....  Mina har faktiskt blivit lite "sötare" i smaken......... men jag måste fortfarande "klippa ner dem" med sax.......  inte ramlar dom ner av sig själva....  De verkar vara ena riktiga latsuddar"!
CITAT (Hamilton @ 26-09-2005, 13:14) CITAT (Evgeni @ 26-09-2005, 11:41) .........Ja du Hamilton vad är det vi satt igång. Kanske är en helt ny sort som aldrig funnits på marknaden förut  ..........  Ja du Evgeni....... Kanske vi måste spara ALLA frukter och ta fröna ur dem? Vi kanske får patent på en "helt ny sort"!!!  Tror du att vi kan bli rika på det? Vi måste komma sams om hur vi ska "vidare utveckla" detta.  Ups! Nu slank ett "Kap/gyllen bär" ner i min mage.....  Får sluta med det  I allafall tills vi bestämt oss för hur vi ska göra.  P.S. Om vi inte vill ha "ludna blad"kanske Felix matte kan hjälpa oss med den "detaljen"  D.S. Låter som en kanonide Pengar har jag aldrig för mycket av Men som sagt, vi får fundera vidare på hur vi ska gå till väga. Det där med att spara alla frukter kanske är en bra början Men nu är det nog dags att vi slutar tramsa här så inte Odla-polisen kommer och tar oss
Lady Hamilton
26-09-2005, 12:35
Inte tror jag att någon kan ha tagit illa upp  Men du har rätt......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|